جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشر نارنگی مانند بقیه ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان کم‌کم خودش را برای سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده می‌کند. آنها در تکاپو هستند که کتاب‌های قدیمی پرفروش و تازه چاپ‌شده‌‌شان را به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ برسانند تا کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به تهیه کتاب‌های نشر نارنگی بتوانند از این فرصت دسترسی آسان به کتاب‌ها و دیدن آنها از نزدیک بهره‌مند شوند.
اما نشر نارنگی با چه کتاب‌های جدیدی در نمایشگاه امسال شرکت می‌کند؟ با دست‌اندرکاران آن صحبت کرده‌ایم و آنها درباره کتاب‌های چاپ‌اولی‌ای که به نمایشگاه می‌رسند بیان کردند: در نمایشگاه امسال، کتاب‌های نارنگی با هفت عنوان کتاب چاپ‌اول در غرفه انتشارات واله حضور خواهد داشت. عناوین این هفت اثر عبارت‌اند از: «خالی»، «خرس سفید، خرس سیاه»، «اگر من کتاب بودم»، «جرمی نگران باد بود»، «همه مثل هم اما جورواجور»، «خرس، خرس است (مگر وقت‌هایی که خرس نیست)» و «اعتراض».

همچنین نشر نارنگی اعلام کرد مراسم رونمایی از کتاب یا حضور ویژه نویسندگان، مترجمان و تصویرگران در فهرست برنامه‌هایشان قرار ندارد.

اگر می‌خواهید زودتر با محتوای هفت کتاب جدید نارنگی آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید:

کتاب «خالی» اثر کاتارینا سوبرال است که برای گروه سنی ۹+ سال مناسب است. البته این کتاب تصویری بدون متن را همه گروه‌های سنی از کودک تا بزرگسال می‌توانند بخوانند. «خالی» درباره آقای خالی است که در شهر سرگردان مانده. او احساس خالی‌بودن می‌کند و دنبال گمشده‌اش می‌گردد؛ هیچ‌چیز به زندگی‌اش معنا نمی‌بخشد تا این‌که روزی اتفاقی می‌افتد. این اثر کودکانه به موضوع تنهایی و عشق می‌پردازد.

کتاب «خرس سفید، خرس سیاه» به قلم یورگ شوبیگر، برنده جایزه هانس کریستین اندرسن است که افا موگنتالر آن را تصویرگری کرده است و غلامرضا امامی ترجمه. گروه سنی مناسب برای مطالعه این کتاب ۴+ سال است؛ زیرا درک موضوع ترس از تاریکی و تنهایی که در این اثر به آن پرداخته شده است برای بچه‌های زیر چهارسال چندان آسان نیست. در معرفی این کتاب آمده است که «شب تاریک است. اتاق تاریک است. عروسک‌ها چشمان‌شان را می‌بندند و می‌ترسند. آنها فکر می‌کنند که دیگر هرگز روشنایی را نخواهند دید. ولی ناگهان خرس سفید به اتاق دخترک وارد می‌شود.»

کتاب «اگر من کتاب بودم» را ژوزه ژارژه لتریا نوشته، اُندره لتریا تصاویرش را ساخته و محمد آرا آن را برای بچه‌های ۹+ سال ترجمه کرده است. این کتاب سرشار از خیال‌پردازی‌های کسی است که خود را به جای یک کتاب می‌گذارد و آرزوهایش را بیان می‌کند. این اثر پُر است از تشبیه‌ها و استعاره‌های زیبا با تصاویر خلاقانه‌ای که لذت خواندن و تماشای آن را دو‌چندان می‌کند. همان‌طور که از عنوان کتاب هم پیداست، موضوع ویژه آن کتاب و مطالعه است.

کتاب «جرمی نگران باد بود» به نویسندگی پاملا بوچارت و تصویرگری کیت هیندلی است. این اثر را کودکان ۴+ سال می‌توانند به راحتی بخوانند و بشنوند و لذت ببرند. اما قبل مطالعه، کتاب از شما می‌پرسد: «شما از باد نمی‌ترسید؟» جرمی که می‌ترسد. خیلی هم می‌ترسد. تازه، جرمی از دایناسور فراری و لنگه‌جوراب و کرم‌های کفش‌خوار هم می‌ترسد. جرمی همیشه نگران است، نگران همه‌چیز. او دوست جدیدی به نام مگی پیدا کرده است که از هیچ‌چیز نمی‌ترسد و کارهای خطرناکی انجام می‌دهد؛ مثلاً بپر بپر می‌کند. حتی یک روز که باد می‌آمد، مگی بیرون رفت تا در باد بازی کند. جرمی هم دنبالش رفت تا نجاتش بدهد اما… . این داستان با موضوع نگرانی، دلواپسی و استرس به نگرانی‌های کودکان می‌پردازد و نشان می‌دهد با کمی شجاعت آنها می‌توانند شادتر زندگی کنند.

کتاب «همه مثل هم اما جورواجور» به قلم کارل نیوسن و تصویرگری کیت هیندلی است که اسدالله شعبانی آن را به شعر برای کودکان ۴+ سال برگردان کرده است. عنوان جالب توجهی دارد. این‌طور نیست؟ زیرا همه موجودات مثل هم نیستند. شاید شباهت‌هایی به هم داشته باشند؛ ولی همه مثل هم نیستند. این کتاب به ما می‌گوید اینکه با هم تفاوت‌هایی داریم خیلی هم خوب است؛ چون دنیا با تفاوت‌ها رنگارنگ و قشنگ‌تر می‌شود. کتاب به زبان شعر از صلح و دوستی، پذیرش دیگری، هم‌زیستی و برابری و مدارا و آشتی سخن می‌گوید. ما می‌توانیم یکدیگر را دوست داشته باشیم حتی اگر با هم اختلاف داشته باشیم.

کتاب «خرس، خرس است (مگر وقت‌هایی که خرس نیست)» را نیز کارل نیوسن نوشته است اما تصویرگری آن را آنوسکا آلپوز انجام داده و ترجمه‌اش هم به کوشش محمد آرا بوده است. این اثر که مناسب گروه سنی ۴+ سال است درباره خرسی است که وقتی یادش می‌رود خرس است، از خود می‌پرسد اگر خرس نیست، آن‌وقت چیست؟ پرنده؟ گوزن؟ روباه؟ یا شاید هم … سنجاب؟ طفلک خرسی! پاک گیج شده است. اگر این‌قدر زود از خواب زمستانی بیدار نشده بود دچار این سردرگمی در پیداکردن هویت فردی خودش نمی‌شد. بله! این کتاب کودکانه به موضوع خودشناسی و هویت فردی می‌پردازد.

کتاب «اعتراض» به قلم ا‌ِدوآردا لیما است که ویژه گروه سنی ۷+ سال منتشر شده است. اعتراض، یک فریاد خاموش است. از حشرات کوچک گرفته تا حیوانات خانگی، از جنگل گرفته تا رودخانه، سکوت، همه‌جا طنین‌انداز شده است. انگار جانوران با هم پیمانی بسته بودند. اما چرا؟ این کتاب فراخوانی علیه آلودگی محیط‌زیست است و ما را به رفتار مسئولانه در برابر کره زمین دعوت می‌کند.

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.