شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چند هفته قبل بود که طبق اعلام فدراسیون فوتبال مشخص شد باشگاه‌های استقلال‌صنعتی خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، صنعت‌نفت آبادان، صنعت‌مس رفسنجان و ملوان بندرانزلی باتوجه به نقص مدارک بارگذاری شده در چندین معیار الزامی A، حائز شرایط دریافت مجوز AFC Champions League Elite (ACLE) و همچنین مجوز ملی ایران (Pro) تشخیص داده نشدند. بدین ترتیب این باشگاه‌ها برای تعیین میزان و نوع جرایم انضباطی مرتبط با مجوز به کمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال ارجاع می‌شوند.

این در حالی است که صنعت‌مس رفسنجان به‌جمع چهار تیم برتر رقابت‌های جام‌حذفی فوتبال باشگاه‌های ایران راه پیدا کرده و در صورت قهرمانی این رقابت‌ها نیز از حضور در رقابت‌های باشگاهی در آسیا باز خواهد ماند. البته مدیران باشگاه رفسنجانی فرصت برای تغییر شرایط و گرفتن مجوز داشتند اما مس رفسنجان که یکی از شانس‌های قهرمانی در جام حذفی به شمار می‌رود از این موقعیت استفاده نکرد.

آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان به‌همراه سپاهان اصفهان سه‌تیم دیگری هستند که در صورت قهرمانی راهی پلی‌آف لیگ الیت خواهند شد و در واقع این سه تیم مشکلی برای حضور در لیگ نخبگان در صورت قهرمانی ندارند. باشگاه مس رفسنجان به‌دلیل نقص مدارک بارگذاری‌شده در چندین معیار الزامی، باتوجه به تشخیص کمیته بدوی صلاحیت لازم برای دریافت مجوز حرفه‌ای را ندارد.

طبق فرمت جدید لیگ‌قهرمانان آسیا، قهرمان جام‌حذفی سهمیه پلی‌آف لیگ‌نخبگان آسیا را دریافت خواهد کرد و اگر مس رفسنجان قهرمان جام‌حذفی شود به‌دلیل عدم کسب مجوز حرفه‌ای نمی‌تواند راهی این مسابقات شود. براساس مکانیزم تقسیم سهمیه‌های آسیایی بین برترین تیم‌های لیگ‌برتر و جام‌حذفی، در صورت عدم کسب مجوز حرفه‌ای از سوی یک باشگاه واجد شرایط، سهمیه این تیم براساس رتبه به باشگاه‌های واجد شرایط بعدی در جدول مسابقات لیگ‌برتر تعلق خواهد گرفت.

صعود احتمالی مس رفسنجان به لیگ‌نخبگان آسیا باشَد برای بعد

از همین‌رو در صورت قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی، سهمیه پلی‌آف لیگ‌نخبگان به تیم سوم لیگ‌برتر تعلق خواهد گرفت. همچنین سهمیه سطح دوم لیگ‌نخبگان که به تیم سوم لیگ‌برتر تعلق دارد، به تیم چهارم جدول خواهد رسید.

موضوع مالکیت مشترک باشگاه‌های مس در مردادماه سال گذشته طی نامه‌ای از سوی رئیس فدراسیون فوتبال به مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس اعلام شد با این‌وجود اقدام لازم در این خصوص انجام نشد و مس رفسنجان نتوانست مجوز حرفه‌ای را دریافت کند. براساس اعلام فدراسیون فوتبال هر چهار باشگاه مس متعلق به صندوق بازنشستگی شرکت صنایع ملی مس ایران هستند و این مسئله یکپارچگی مسابقات را طبق آئین‌نامهAFC دچار مشکل می‌کند اما در ماه‌های گذشته هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

صعود احتمالی مس رفسنجان به لیگ‌نخبگان آسیا باشَد برای بعد

مالکیت مشترک سال گذشته موجب شد باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال هم شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهند و درصورتی‌که این مشکل در باشگاه‌های مجموعه مس حل نشود هیچ‌کدام از این چهار باشگاه حتی در صورت تکمیل کلیه مدارک در سال‌های آتی هم امکان دریافت مجوز حرفه‌ای را پیدا نمی‌کنند.

نکته جالب‌تر این‌که از جمع چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی، مس رفسنجان در لیست پنج باشگاه لیگ‌برتری قرار دارد که نتوانسته‌اند هیچ‌کدام از مجوزهای حرفه‌ای و ملی را دریافت کنند. در چنین شرایطی حتی اگر شاگردان نویدکیا بتوانند قهرمان جام‌حذفی شوند، امکان حضور در لیگ‌نخبگان را ندارند.

صعود احتمالی مس رفسنجان به لیگ‌نخبگان آسیا باشَد برای بعد

طبق سازوکار کنفدراسیون فوتبال آسیا، قهرمان جام‌حذفی فوتبال ایران باید در پلی‌آف لیگ‌نخبگان آسیا حضور پیدا کند و در صورت قهرمانی مس رفسنجان سهمیه ایران از بین نخواهد رفت، بلکه تیمی دیگر جایگزین آن خواهد شد. همانند سال ۱۴۰۲ که تراکتور جایگزین استقلال شد. اما جانشین این تیم از لیگ‌برتر انتخاب می‌شود و نایب‌قهرمان جام‌حذفی امکان صعود به لیگ‌نخبگان را ندارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.