شهریار نیوز:
به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سردار محمدباقر سلیمی امروز _یکشنبه، بیستوسوم اردیبهشت_ در همایش کاهش تصادفات رانندگی با مشارکت مردمی اظهار کرد: برای کاهش تصادفات باید در ۵ مؤلفه اصلی تمرکز و اقدام راهبردی کنیم که مدیریت ایمنی راه و راهاندازی نهادی راهبر با اختیارات کافی میتواند در این حوزه نتیجه بدهد.
وی افزود: از سال ۸۶ در کشور اقداماتی شروع شده و امروز شاهدیم کشتههای سالانه رانندگی از ۲۸ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته، اما به نظر میرسد به دلیل رها شدن کارها آمارها رو به افزایش است و باید نگران باشیم.
معاون پلیس راهنمایی و رانندگی فراجای کشور با اشاره به وضعیت ایمنسازی راههای کشور گفت: بیش از ۲ هزار کیلومتر آزاد راه معادل شش درصد و هفت درصد بزرگراه در کشور ایجاد شده، اما همچنان راههای دوطرفه و خطرناک هم داریم که بایستی ایمن شوند.
سلیمی ادامه داد: راهبرد بعدی توجه به خودروهای ایمن است که شاخصهای متعددی دارد که در این عرصه عقبماندگی گسترده است و امسال بخشی از مطالبه پلیس راه از صنعت موضوع توسعه و ایمنی قاب و بدنه خودروهاست که باید مقاوم و استاندارد شود. این چالش همواره مطرح شده، اما از سوی خودروسازان حتی یک پیچ هم به ایمنی خودرو اضافه نشده است.
وی راهکار دیگر کاهش سوانح جادهای را اصلاح عامل انسانی یعنی رفتار راننده دانست و یادآور شد: آموزشهای مدون و منظم برای تقویت این مهارت ضروری است و در کنار آن باید بازدارندگی قوانین، توسعه امکانات و تجهیزات، پایش رفتار و مجازات متخلفان هم مورد توجه قرار گیرد.
معاون عملیات پلیس راهور با بیان اینکه موضوع افزایش جرایم رانندگی با وجود پیگیری هنوز به نتیجه نرسیده و ابلاغ نشده است، گفت: اعتقاد داریم این جرایم که مربوط به یک دهه گذشته است، بازدارندگی ندارد، در ضمن بیش از ۱۸۰ کد جریمه داریم که ۱۵۰ کد زیر ۵۰ هزار تومان است که بازدارنده نیستند و باید اصلاح شوند.
سلیمی ارتقای عملیات امداد و نجات را در زمره راهکارهای کاهش تلفات جادهای دانست و افزود: در کشور بین ۴۲ درصد مجروحان در بیمارستان و ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان جان میبازند و باید برای اصلاح این وضعیت تدبیر کنیم.
ثبت دیدگاه