دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

مجتبی فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مباحث مربوط به سقف بودجه و مشکلاتی که در پی آن برای تیم‌های حاضر در رقابت‌های آسیایی به وجود آمده اظهار کرد: سقف بودجه یک قانون غیر منطقی ست که قابلیت اجرایی ندارد، به این قانون نمی‌شود گفت «سقف بودجه» زیرا بودجه به معنی درآمد در یک دوره مالی یک ساله است.

وی افزود: در سقف بودجه فقط به بخش هزینه‌های بازیکنان توجه شده است، سقف بودجه برای همه تیم‌ها یکسان است و تنها تفاوت اندکی برای تیم‌هایی که در لیگ پایین جدول هستند با تیم‌هایی که در تورنمنت‌های آسیایی شرکت می‌کنند قائل شده‌اند و مقداری سقف را بالا برده‌اند که کافی نیست.

این مدیر ورزشی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا قانون سقف بودجه وجود ندارد، هر باشگاه بسته به میزان درآمد می‌تواند هزینه کند، تنها محدودیت این است که ۷۰ درصد درآمد باید صرف کادر فنی و بازیکنان و باقی صرف مخارج دیگر تیم شود. این قانون را سال گذشته اجرا کردند اما کامل نشد.

وی بیان کرد: اجرای قانون سقف بودجه امکان ندارد و حتی فسادهای دیگری برای پرداخت مازاد قرارداد مثل زیر میزی، پرداخت‌های پنهانی و خارج از عرف، پرداخت توسط هوادار، اهدای زمین و ساختمان یا ماشین پیش را پیش می‌آورد. پرداخت‌های خارج از قرارداد قابل کنترل نیست و نمی‌شود گفت سقف رعایت شده است، مسائلی همچون سقف بودجه توازن بین تیم‌ها را برهم میزند.

فریدونی با اشاره به متضرر شدن باشگاه‌های ایرانی و کم شدن سمیه‌های آسیایی تصریح کرد: کل سقف بودجه‌ای که فدراسیون در نظر گرفته هشت میلیون دلار است در صورتی که تیم‌های دیگر در آسیا به‌خصوص تیم‌های عربی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار فقط برای جذب یک بازیکن خرج می‌کنند در نتیجه قدرت رقابت تیم‌های کشورمان در آسیا کم می‌شود.

وی افزود: سهمیه لیگ آسیا ایران در ابتدا ۲+۲ بود که تبدیل به ۱+۲ شد و برای سال آینده ۱+۱ شده و در دو سال بعد تنها یک سهمیه باقی خواهد ماند و با این فرمان تا سه سال دیگر نیز به طور کل از آسیا حذف می‌شویم و تنها یک سهمیه در لیگ قهرمانان خواهیم داشت. با این روند کم‌کم فوتبال ما تبدیل به یک لیگ داخلی یا حتی محلی غیرحرفه‌ای و آماتور تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن ادامه داد: این گونه قانون‌گذاری‌ها باعث پسرفت صددرصدی فوتبال کشور می‌شود، سقف بودجه یک الگو برداری ناقص با ادعای جلوگیری از ورشکستی باشگاه‌ها است، سقف بودجه قانون درستی با روش اجرای غلط است، نباید سقفی یکسان برای همه تیم‌ها در نظر گرفت. باید در ابتدا منابع درآمدی هر باشگاه شناسایی شود و باشگاه تا سقف درآمدی خود هزینه کند و برای جلوگیری از ورشکستی نباید بیشتر از درآمد هزینه شود.

مدیرعامل اسبق باشگاه ذوب‌آهن گفت: باشگاه فولاد مبارکه ۱۲۲ هزار میلیارد تومان سود داشته و ذوب آهن پنج هزار میلیارد تومان ضرر کرده پس نمی‌توانند در یک سطح خرج کنند و نباید به یک چشم دیده شوند. با این کارها و قوانین غلط چهار تیمی که در آسیا حضور دارند محدود می‌شوند و به مرور زمان سهمیه‌ها را از دست می‌دهیم، باشگاه‌هایی که خارج از سیستم رسمی پرداختی داشته باشند طبیعتاً مشکلی با سقف بودجه ندارند زیرا پرداختی‌های پنهان بوده قابل کنترل نیست. قراردادهایی که در سازمان لیگ ثبت شود بی مشکل است اما اینکه بیرون از سازمان و قانون چه اتفاقی رخ می‌دهد حتی قابلیت ردگیری را ندارد.

فریدونی در رابطه با شرایط اقتصادی باشگاه ذوب‌آهن بیان کرد: میزان بودجه‌ای که به باشگاه ذوب آهن تزریق شده به شکل درست مدیریت نشده و افراد بیش از بودجه مصوب خرج کرده‌اند به همین علت همچنان قرار دادهای فصل قبل پرداخت نشده و چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت ذوب آهن قابل تصور نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.