شهریار نیوز:
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگی از تحصیل با تأکید بر اینکه برای بررسی یک فرایند باید آمار دقیق و متقن ارائه دهیم و از آمارهای غلط پرهیز کنیم، اظهار کرد: در بررسی آمار بازماندگان از تحصیل به صورت کلی، میزان دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، یک نهم آمار اعلام شده است، همچنین در دوره متوسطه اول و دوم نیز بخش زیادی از آنها وارد بازار کار و مهارت شدهاند.
وی افزود: در ساختار جدید آموزش و پرورش نیز بنا شد آموزشها به صورت عمومی و تخصصی ارائه شود و دانش آموزان، با سواد مورد نیاز آموزش ببینند، در دورههای آموزشی، دوره ابتدایی از اهمیت ویژهای برخوردار است و به دلیل اهمیت بحث آموزش، بیش از ۵ هزار مدرسه با کمتر از پنج دانشآموز و یکهزار مدرسه با یک دانشآموز در حال فعالیت هستند، هر جا به مدرسه و معلم نیاز باشد کوتاهی نخواهیم کرد و اقدامات لازم را در سریعترین زمان انجام خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نرخ با سوادی در کشور ۹۸ درصد است، تصریح کرد: پوشش تحصیلی در کشور به ۹۹ درصد رسیده است و این از افتخارات ملی محسوب میشود، برای نظام تعلیم و تربیت، تحصیل یک دانشآموز از اهمیت بسیاری برخوردار است، بسیاری از دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دلایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از تحصیل بازماندهاند.
کاظمی اضافه کرد: آموزش و پرورش است که با کمکهای دستگاهها از جمله کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی و بنا به تناسب و ضوابط در مسیر شناسایی بازماندگان از تحصیل اقدام میکند و در تلاش است که با کمک دستگاهها این چالش را به حداقل برساند.
وی به حضور برخی دانش آموزان در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: برخی از آمارهای بازماندگی از تحصیل مربوط به دانش آموزانی میشود که جذب حوزه علمیه و از آمار مدارس خارج شدهاند، برای رفع چالشهای موجود، نیازمند تصمیمگیریهای متقن و به موقع و تشریح اقدامات در میدان هستیم و پیگیری تحصیل دانش آموزان بازمانده از آموزش ولو آنکه یک نفر باشد در کنار تکلیفی که برای ما مشخص شده اقدامی خداپسندانه و انسانی است، بنابراین شایسته است خارج از وظایف اداری به آن نگاه کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بر اجباری بودن امر آموزش در دیگر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: در بسیاری از کشورها آموزش و تحصیل دانش آموزان و الزام والدین به این موضوع یک قانون است و تخطی از آن جرم محسوب میشود، این قوانین در کشور دچار کاستیهایی است که انتظار میرود با کمک دستگاه قضا مرتفع شود، قوانین موجود در کشور برای الزام به آموزش کافی نیست و نیازمند لوایح جدید در این حوزه هستیم.
کاظمی با اشاره به اینکه در امر آموزش دانش آموزان و الزام والدین به این مهم خلأ قانونی وجود دارد، گفت: باید قانونی وضع شود که دستگاه قضا با دستگاههای مسئولی که از تکلیف در این حوزه کوتاهی و قصور کردهاند برخورد کند، از این رو از وزارت دادگستری و دستگاه قضا میخواهیم که با تدوین راهکاری مناسب و با استفاده از نظر متخصصان این حوزه لایحهای را به دولت ارسال کند.
وی تصریح کرد: انتظار میرود با تجمیع قوانین و سیاستها، لایحه جدیدی در این خصوص آماده و تحت عنوان جذب بازماندگان از تحصیل یا قانون آموزش اجباری به دولت ارسال شود که پس از طی مراحل قانونی برای تصویب به مجلس برود.
وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد و شکلگیری کارگروهی تخصصی با مدیریت معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد و گفت: در این کارگروه باید چالشهای حمایتی، تقسیم کار ملی، وظایف دستگاههای مسئول، آمار دقیق بازماندگان، بررسی، بازنگری و جلساتی به صورت مستمر برگزار شود.
کاظمی افزود: ضرورت دارد، راهبرد و اقدامات جدید در این زمینه به صورت نمادین در سه استان پرچالش از جمله تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مورد بررسی قرار گیرند، با توجه به وضعیت و موقعیت هر دانشآموز باید برنامه درسی ویژهای نوشته شود، در حوزه آموزش برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل، باید برنامههای جدید آموزشی تدوین شود، به طوری که این فرزندان ما از فرصتهای آموزش متناسب با موقعیت و بدون الزام حضور در کلاس بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: برای آموزش به دانش آموزان بازمانده از تحصیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد، تعهد ما تلاش مضاعف، با شعار عشق ورزیدن به دانشآموز است، تا وی از آموزش محروم نشود، وجود یک دانشآموز بازمانده از تحصیل هم قابل پذیرش نیست، زیرا تحصیل و آموزش حق تمامی دانش آموزان کشور است و این تکلیف بر عهده ما است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: وجود هر دانشآموز به چرخه آموزش میتواند از بروز آسیبهای اجتماعی جلوگیری و ارتقای جامعه را فراهم کند، آموزش حق طبیعی عزیزان محروم از تحصیل است، ما تلاش میکنیم این عزیزان به کلاسهای درس بازگردند.
ثبت دیدگاه