شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پرسش‌های بسیاری در ذهن پدر و مادرها وجود دارد؛ اینکه از چه سنی با دختر یا پسرم درباره تغییرات بدن‌شان بگوییم یا چگونه به شکل‌گیری، رشد و تولد خواهر یا برادر تازه‌شان اشاره کنیم؟ بگذریم که پدر و مادرهایی هم هستند که چشم امیدشان را به مدرسه می‌دوزند که کاری بکند و با بچه‌ها از جنسیت و موضوعات مربوط به آن بگوید.

 


جنسیت، موضوع مهمی است که آدم‌ها را از وقتی به دنیا می‌ایند تا آخر عمر رها نمی‌کند و کار اصلی پدر و مادرها این است که اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار فرزندان خود بگذارند و این وظیفه مهم را به مدرسه و آموزگاران نسپارند البته این موضوع به آشنایی خانواده‌ها با مراحل رشد جنسی کودکان و چگونگی برخورد مناسب و درست آن‌ها با نیاز بچه‌هاشان بستگی دارد.


 


از سوی دیگر خانواده‌ها باید زمان مناسب برای گفتن از مسائل جنسی به کودکان‌شان را بدانند چون آموزش‌های زودرس، شتابزده و ناشیانه مسائل جنسی به بچه‌ها، همان اندازه آسیب‌زاست که اگر این آموزش‌ها با تأخیر، پنهان‌سازی یا نادیده گرفتن همراه باشد. حالا اگر این احساس طبیعی به شکل سالم و درست هدایت شود، سازه‌های اصلی بهداشت روانی از نظر ارضای متعادل غرایز جنسی در دوره نوجوانی را شکل می‌دهد و لازمه رسیدن به این مرحله، برقراری روابط سالم بین پدر و مادرها و بچه‌هاست. 


 


آموختن مهارت‌های ارتباطی به برقراری روابط سالم میان پدر و مادرها و بچه‌ها کمک می‌کند. پس اگر خانواده‌ها بتوانند مسائل مربوط به جنسیت را با فرزند خود در میان بگذارند و یک فضای مناسب و دوستانه برای گفت‌وگو فراهم کنند، می‌توانند امیدوار باشند که دختر یا پسرشان، دوران بلوغ را به سلامت و با کمترین تنش پشت سر می‌گذارد.


 


کتاب «کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان»، پدر و مادرها را با مراحل رشد جنسی فرزندان‌شان آشنا می‌کند و به پرسش‌های گوناگون آنها پاسخ می‌دهد. در این کتاب به آمیزش جنسی، بلوغ و ویژگی‌های آن، مهارت‌های فردی، رفتار جنسی و کنجکاوی‌های جنسی، خودارضایی، سلامت جنسی و پیشگیری از سوء‌استفاده‌های جنسی و بیماری‌های مقاربتی و دشواری‌های تربیت فرزند اشاره شده است.


 


دکتر کریستال دفریناس نویسنده و سارا رئیسی‌طوسی مترجم این کتاب است. کتاب «کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان»، یکی از عنوان‌های مجموعه «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» است که از سوی انتشارات صابرین در اختیار پدر و مادرها قرار گرفته است.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.