جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشن امضای مجموعه شعر «هرجا تو باشی» با حضور غلامعلی حدادعادل، شاعر این مجموعه، فاطمه طارمی، مدیرکل انتشارات کانون، محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل اسبق کانون، حامد علامتی، مدیرعامل فعلی کانون و جمعی از شاعران پیشکسوت شنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ برگزار شد.
 
هویت ملی از زبان فارسی جدا نیست
غلامعلی حدادعادل درباره ارتباط بین شعر و هویت ملی ایران گفت: به عقیده من سخن گفتن از هویت ملی، اساس مناسبی است. ما امروز احتیاج به تقویت هویت ملی در نوجوانان و جوانان داریم. بعضی از اتفاق‌ها به ما یادآور می‌شوند که از این حیث کم‌کاری داشته‌ایم. تصور من این است هویت ملی از زبان فارسی جدا نیست.
 
وی ضرورت شعر در زبان فارسی را این‌طور شرح داد: زبان فارسی ظرف فرهنگ ماست. اگر ظرف بشکند، مظروفی نخواهیم داشت. در این میان، شعر جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ما دارد. اگر روزی چراغ شعر در ایران کم فروغ شود، باید احساس خطر کنیم. شعر را باید در بین نوجوانان تقویت کرد.
 
مدیر فرهنگستان زبان فارسی از نحوه نگارش مجموعه شعر «هرجا تو باشی» گفت: آگاهانه شعر نوجوان ننوشتم؛ اما آگاهانه اشعار را انتخاب کردم. اگر این اشعار را از حیث زبان، درون‌مایه و محتوا بررسی کنیم، می‌بینیم بسیار ساده و فهمیدنی هستند؛ چون اصولا بلد نیستم مشکل بنویسم، حرف بزنم یا درس بدهم؛ بنابراین در شعر گفتن از پیچیدگی لفظی استفاده نمی‌کنم.
 
حدادعادل ادامه داد: حال شعری خودم را درون یک ظرف می‌ریزم؛ به طوری که از بیرون معلوم باشد، گاهی اوقات حتی ظرف هم مشخص نیست؛ چرا که از ابتدا دیوان پروین را خواندم. همان‌طور که می‌دانید پروین شعر ممتنع می‌گوید و من از او ساده‌نویسی را آموختم.
 
شاعران درباره همه‌چیز شعر بگویند
وی درباره مضمون شعرها در این مجموعه صحبت کرد: اشعاری با مضمون انقلابی، آیینی، معنوی، مذهبی، درباره شهدا، درباره رهبری، ائمه(ع)، حاج‌قاسم سلیمانی و غیره در این مجموعه گردآوری شده است. مجموعه را محدود به شعرهای آیینی و مذهبی نکردم؛ زیرا تمام حالات نوجوان را درنظر گرفتم. نوجوان احساس هم دارد. توصیه می‌کنم شاعران درباره همه‌چیز شعر بگویند. همیشه سعی کردم اشعار ناامیدکننده و رخوت‌انگیز نگویم.
 
حدادعادل در انتها نکاتی را پیرامون سوابق و دستاوردهای کانون مطرح کرد: کانون بیش از پنجاه سال سابقه دارد و اهمیت آن را کسانی چون من درک می‌کنند؛ آن زمان که حرص و ولع خواندن داشتیم، چیزی به نام ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت. کانون سرمایه و ابزاری قدرتمند است که می‌توان پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری آن را مهندسی فرهنگی ‌نامید.

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.