یکشنبه, ۳۰ دی , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



جواد محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تاکید بر اینکه با برگزیده‌شدن یک اثر در جشنواره‌های ادبی از جمله جایزه جلال آل‌احمد لزوما آن کتاب پرفروش نمی‌شود، عنوان کرد: پس از معرفی و برگزیده‌شدن در جایزه جلال باید ناشر قدرت توزیع داشته باشد و مطبوعات و رسانه‌ها نیز آن را معرفی کنند. فروش کتاب به مقوله‌های مختلفی از جمله چگونگی توزیع کتاب و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها در معرفی آثار و نیز در دسترس بودن کتاب‌ها وابسته است.

این عضو هیات علمی دوره‌های پیشین جایزه جلال با بیان اینکه باید برای در دسترس قرارگرفتن آثار شاخص و ارزشمند عوامل مختلفی مانند حلقه‌های زنجیر در کنار هم قرارگیرند، افزود: مسلما نمی‌توان توقع داشت که چاپ اول یک کتاب تخصصی برگزیده شده در جایزه جلال، پرفروش شود. کمیت و شمارگان فروش، معیار ارزشمندبودن آثار به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی و پژوهشی نیست و باید هر کتاب را با توجه به دسترسی مخاطبانش به آن سنجید.

این نویسنده با اشاره به اینکه گاه یک کتاب زرد و سطح پایین به شمارگان ۱۰۰ هزار نسخه‌ای نیز می‌رسد، گفت: باید نگاه‌مان را به جشنواره‌های ادبی تغییر دهیم. ضمن اینکه اختصاص برنامه‌های تبلیغی از جمله رونمایی کتاب نیز باید هدفمند باشد، کتاب‌های چاپ‌شده با شمارگان ۱۰۰ نسخه ارزش رونمایی ندارند؛ بلکه باید جلسه‌‌های رونمایی و نقد کتاب را به آثار شاخص و ویژه که مخاطبان بیشتری دارند اختصاص دهیم.

محقق در پایان با اشاره به اینکه آثار برگزیده در جشنواره‌های ادبی تنوع موضوعی دارند و بر این اساس توقع از برخی بخش‌ها متفاوت است، اظهار کرد: مسلما در جشنواره‌هایی مانند کتاب سال و جایزه جلال آثار عمومی بیشتر از پژوهش‌ها به چاپ‌های مکرر و شمارگان فروش بالاتر می‌رسند؛ چراکه پژوهشگر و نیز مخاطبان آثار پژوهشی زیاد نیستند و از این رو ما باید هر بخش را باتوجه به ظرفیتش بررسی کنیم و از آن انتظار داشته باشیم.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.