یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، کتاب «پیامبر» با نویسندگی نقی سلیمانی رمان بلندی است که هر فصل آن به بخشی از زندگی پیامبر پرداخته است. 

نقی سلیمانی، که ۲۵ تیر‌ماه سال ۱۳۸۷ نشان درجه دو هنری را برای فعالیت در زمینه ادبیات داستانی را دریافت کرده بود، متولد سال ۱۳۴۰ است. این رمان‌نویس، طنز‌نویس، نویسنده داستان‌های کوتاه، منتقد و پژوهشگر ادبیات داستانی و زندگی‌نامه‌نویس دارای ده‌ها اثر برای نوجوانان، کودکان و بزرگسالان در زمینه رمان، داستان کوتاه، داستان طنز، نقد ادبی، زندگینامه، تحقیق و پژوهش است، که بیشتر آن‌ها با نگاهی اجتماعی نوشته شده‌اند. وی رمان پیامبر را هم با رویکردی اجتماعی نوشته است. 

رمان بلند «پیامبر» مجموعه داستانی مستند به قرآن، احادیث و اسناد تاریخی است. نویسنده در مواردی هم که با کمبود منابع مواجه می‌شود، با خاتمه فصل و بهره‌گیری از تکنیک «جاهای خالی» ذهن خواننده را درگیر می‌کند.

فضاسازی در این رمان به شکلی تنظیم شده که مخاطب خود را در فضای تاریخی آن دوران حس می‌کند. سلیمانی در رمان «پیامبر» با تکیه بر تکنیک قلمی خود، به توصیف دقیق شخصیت‌ها و فضاها پرداخته است. شخصیت‌های اصلی این رمان در ذهن مخاطب شناخته‌ شده هستند. با این حال، تبحر نویسنده در شخصیت‌پردازی مثال‌زدنی است. 

در داستان‌های مشهور تاریخی با توجه به اطلاع مخاطب از ماجراها، عنصر حادثه کمرنگ می‌شود؛ بنابراین ایجاد جذابیت و کِشش داستانی مرهون توانایی نویسنده است. سلیمانی در رمان «پیامبر‌(صل الله علیه و آله)» با ایجاد کشمکش‌های جذاب داستانی، رنگ و جلایی خاص به حادثه‌ها بخشیده و شیوه نگارش بدیع داستان تاریخی مستند را رقم زده است.

فهرست شخصیت‌ها نیز با عنوان «چهره‌های این رمان» در ابتدای هر فصل آمده است. رمان بلند «پیامبر» که به همت انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی منتشر شده، پیش‌تر در قالب ۱۴ جلد مجزا نیز منتشر شده بود.

رمان بلند «پیامبر» در ۶۶۸ صفحه رقعی در قالب کتاب‌های پروانه ویژه نوجوانان با قیمت ۱۰۴ هزارتومان روانه‌ بازار نشر شده است.

پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «قصه زندگی پیامبر اسلام‌(ص) با نزول آیه قرآن شکل می‌گیرد؛ با هر آیه در طول سال‌های وحی، قرآن به حالات، شخصیت و حوادثی که بر پیامبر اسلام‌(ص) می‌گذشته، اشاره‌های ضمنی یا مستقیم دارد که این، خود، سرنخ‌هایی برای یافتن وقایع طول زندگی حضرت پیامبر اسلام‌(ص) و روش او به دست می‌دهد؛ مجموعه «پیامبر» تلاشی در همین جهت و البته بر محور و خط قرآن است.»



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.