یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، النا پازولی، مدیر نمایشگاه می‌گوید: «دلیل کمتر بودن تعداد غرفه‌های امسال نسبت به سال ۲۰۱۹ شرکت نکردن چین و روسیه در این نمایشگاه است». او افزود: «انتظار می‌رود مجموع بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال بین ۲۰ تا ۲۳ هزار نفر باشد. بالاترین رقم بازدیدکننده تا پیش از همه‌گیری حدود ۳۰ هزار نفر بود.»

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا امسال شصتمین سالگرد راه‌اندازی خود را جشن می‌گیرد و به همین مناسبت، ۲۰ تصویرگر برای طراحی هویت بصری نمایشگاه استخدام شده‌اند. هر نفر، تصویرگری بخشی از نمایشگاه و کشیدن پرتره‌هایی را به عهده داشت و در نهایت این کارها با هم ادغام شدند.

به گفته پازلی، نمایشگاه ۲۰۲۳ به دلیل تغییر کلی در هویت و رویکرد این رویداد، اهمیت ویژه‌ای دارد. وی گفت: «این نمایشگاه از رویکرد سنتی خود یعنی تمرکز انحصاری بر کتاب‌های کودکان به سوی ارائه خدمات در زمینه بازار آنلاین حقوق مولف در صنعت حرکت کرده است که این امر، بولونیا را به پایتختی برای کپی رایت تبدیل می‌کند. این بزرگترین دستاورد ماست.»

تمرکز جدید بر بازار آنلاین حقوق مولف، همزمان با توسعه مرکز حقوقی بولونیا رخ داده است که میزبان نمایندگان و ناشرانی است که بحث‌های حقوقی کتاب‌های بزرگسالان و کودکان را دنبال می‌کنند (امسال ۱۵۰ متخصص در این مرکز حقوقی ثبت نام کرده‌اند).

علاوه بر این نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، چندین جلسه آموزشی و سمینار مرتبط با حقوق صنعت نشر برگزار می‌کند که پنجم مارس، با رویدادی یک روزه در زمینه آشنایی با شیوه پیگیری قانونی حقوق مولف و بحث مجوز کتاب‌های کودک، به ریاست تریسی فیلیپس، مدیر بخش حقوقی گروه کودکان انتشارات هچت بریتانیا برگزار می‌شود.

این همچنین سومین سال راه‌اندازی مرکز تعاملی و جهانی حقوق مولف بولونیاست، پلتفرم دیجیتال حقوق مولف که با همکاری بولونیا و پابمچ شروع به کار کرده است. این مرکز در سال ۲۰۲۰ و زمانی که نمایشگاه به دلیل همه‌گیر تعطیل شد، تاسیس شده بود.

برنامه بوک‌پلاس بولونیا سومین سالی است که در این نمایشگاه دنبال می‌شود. بوک‌پلاس رویدادهایی را در زمینه بحث‌های حقوقی و تجاری کتاب برگزار می‌کند و نمایشگاه، بیشتر فعالیت‌های حقوقی خود را در آن متمرکز کرده است.

به گفته لوید گروسمن، بازیگر و نویسنده که مسئول بوک پلاس است، این بخش بر همکاری قاره‌ای تاکید دارد. به عنوان مثال جزئیاتی درباره بازار کتاب ایتالیا ارائه می‌کند یا برنامه‌هایی مربوط به جنگ روسیه و اوکراین دارد و نیز یک بازار افتخاری را برگزار خواهد کرد که امسال بر یونان متمرکز است.

جشن معرفی بهترین طراحی‌ها ۸ مارس در نمایشگاه برگزار می‌شود. فعالیت‌های مرتبط با تصویرسازی، از موارد اصلی کار نمایشگاه است. در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۳۰۰ تصویرگر در آن شرکت کردند. برای نمایشگاه تصویرگری امسال ۷۹ مجموعه تصویرسازی توسط ۸۰ هنرمند از ۲۸ کشور و منطقه به نمایش گذاشته خواهد شد. در مجموع ۴۳۴۵ تصویرگر از ۹۱ کشور و منطقه درخواست کردند تا در این نمایشگاه شرکت کنند.

یکی از برنامه‌های این نمایشگاه، رویداد آفریقاست که با حضور ناشران مختلفی از این قاره برگزار می‌شود. نکته برجسته این رویداد «بوک دش» است که در آن،  دو کروه، یک جفت کتاب- یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان فرانسه- را در عرض ۱۲ ساعت نوشته، تصویرگری و منتشر می‌کنند.

این رقابت بر اساس مدل انتشارات بوک دش، ناشر آفریقای جنوبی است که برای تولید سریع کتاب‌های تصویری با کیفیت بالا راه‌اندازی شده است. زانری کریتزینگر، سردبیر کتاب داش می‌گوید: «چشم‌انداز این است که هر کودک تا پنج سالگی صاحب صد کتاب شود.» کتاب داش تاکنون ۱۷۶ عنوان را با استفاده از روش تولید سریع خود منتشر کرده است.

امسال همچنین صدمین سالگرد تولد نویسنده ایتالیایی، ایتالو کالوینوست که در بخش ایتالیایی نمایشگاه برای او بزرگداشتی برگزار خواهد شد، با تمرکز بر تصویرگری‌های انجام شده برای این نویسنده که شامل ۱۲۰ تصویر برای کتاب‌های او می‌شود. 



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.