جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کارگاه «نشست تخصصی تصویرگری دینی» در قالب دو کارگاه، صبح و عصر روز دوشنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه در غرفه کتاب‌آرا نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ برگزار شد.

این نشست درباره بررسی تصویرسازی معصومین(ع) در کتاب کودک و نوجوان است که در آن به نکات دینی و مذهبی در تصویرسازی و ساخت تفکر کودکان پرداخته می‌شود.

اساتید این نشست حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدعلی حیدری، مهدی مجیدی، غلامرضا حیدری ابهری، سیدمحمد مهاجرانی، علی‌ محمد رفیعی، افسانه گرمارودی، محمدحسین صلواتیان، هاجر سلیمی نمین و علیرضا رحیمی هستند.

محمدعلی حیدری مدرس فقه، رسانه و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در رابطه با این نشست گفت: موضوعات این جلسه موضوعاتی است که سال‌ها در حوزه فقه و فرهنگ و ارتباطات مشغول آن هستم. کار پژوهشی من ساختار مسائل فقه هنر است. بازیگری در سینمای رئال از منظر موضوعات فقهی هتک حرمت محترمات است. پروژه تصویرسازی از معصومین در حوزه‌های نمایشی است. یک پژوهش میان رشته ای میان فقه و تصویرگری. این جلسه با حضور افراد صاحب نظر در هر دو حوزه، تصویرگری و فقه که به بررسی و تحلیل تصویرگری ائمه در نمایش است.

 

سید علی محمد رفیعی نویسنده منتقد و پژوهشگر دین، ادبیات و هنر دینی در خصوص حضورش در این نشستو بررسی موضوعات تصویرگری گفت: موضوع بحث امروز شمایل نگاری در تصویرگری دینی و موضوعاتی است که در این حوزه وجود دارد. آیا چهره‌نگاری معصومان و تصویرگری ایشان مجاز است؟ ممکن است؟ و آیا شیوه‌هایی که انجام شده برای دیده نشدن چهره معصومین برای مخاطب قابل قبول است و پیام درستی را به مخاطب منتقل می‌کند؟ مثلا برخی کودکان فکر می‌کنند همیشه ائمه در صورتشان نور بوده است. در این جلسه قرار است بررسی کنیم آیا کسی نقش ائمه را می‌تواند اجرا کند یا خیر و جنبه‌های فقهی و اجتماعی و جنبه های مختلف تربیتی را بررسی کنیم.

 

 

همچنین سید محمد مهاجرانی شاعر و نویسنده کودکان گفت: منابع دینی را مطالعه می‌کنم و سعی می‌کنم که زیبایی‌های دین را برای گروه سنی خردسال و کودک انجام دهم.

بخشی از کتاب‌های دینی درباره زندگی پیامبر و ائمه است. در تدوین کتاب‌ها اولین چالش این است که این چهره‌هارا تصویر گری کنیم یا خیر.این کار یک جور تقویت ادبیات دینی کودک است. در این نشست‌ها بررسی می‌کنیم که کدام یک از نظرات بهتر است؛ تصویگری ائمه انجام شود یا خیر؟

 

محمد حسین سرابادیان نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان و مدیر مسئول کیهان بچه‌ها گفت: این موضوعات کسانی را می خواهد که اهل پژوهش باشد و آشنا با فضای کار هم باشد چون اگر پژوهشگر نباشد در مباحث نظری نمی‌تواند نظر دهد امیدوارم این شروع خوبی باشد و در طول سال هم ادامه پیدا کند.

 



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.