پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

سیداحمد میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ضرورت اجرای طرح نخستین دوره آموزش فراگیر شعر و داستان کودک و نوجوان در کشور گفت: مسئله آموزش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مسئله مهمی است و ظرافت‌های ویژه خود را دارد. شاید در جاهایی دیگر هم برنامه‌های پراکنده‌ای به‌طور عام در زمینه آموزش شعر و داستان اجرا شده باشد؛ اما ضرورت اینکه یک دوره متمرکز و فراگیری ویژه همه هنرآموزان علاقه‌مند و بااستعداد کل کشور برگزار شود، احساس می‌شد. از ماه‌ها پیش، خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان یکی از دغدغه‌های خود در حوزه کودک و نوجوان به دنبال مسئله آموزش ادبیات و تربیت نسل جدیدی از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان بوده است.

وی افزود: الحمدلله با برنامه‌ریزی‌ای که شد از حدود یک ماه پیش با مجموعه‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه ادبیات کودک و نوجوان رایزنی شد، اصلی‌ترین سرفصل‌های این دوره طراحی شد و به‌طور عمومی فراخوانی اعلام شد و افرادی از کل کشور در آن شرکت و نمونه آثار خود را ارسال کردند.

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی «قاصدک» درباره افراد شرکت‌کننده در این دوره توضیح داد: در یک مرحله تمام آثار ارسالی آنها بادقت بررسی شد. کسانی که در این دوره شرکت کرده‌اند کسانی هستند که استعدادهای اولیه در حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان را دارند و احیانا آثار چاپ‌شده‌ای در مطبوعات کودک و نوجوان؛ یعنی به‌طور کل، با مسائل ابتدایی این حوزه آشنایی دارند؛ اما شاعر و نویسنده حرفه‌ای نیستند و کتاب چاپ‌شده در زمینه کودک و نوجوان ندارند.

میرزاده درباره ساختار فعالیت‌های این دوره بیان کرد: این دوره مستمر خواهد بود. دوره‌ای که اکنون دارد در شهر قم برگزار می‌شود، در سطح مقدماتی است و نفرات برتر این دوره به مرحله دوم و سوم خواهند رفت که این مراحل امسال ولی در فاصله‌های زمانی مشخصی برگزار خواهند شد. تمام مراحل این دوره به شکل اردوهای حضوری خواهد بود و در حد فاصل هر مرحله، افراد برگزیده زیر نظر استادان به کار کارگاهی خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در این دوره سه نوع آموزش وجود دارد؛ یک بخش عمومی است و هر کسی که می‌خواهد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کار کند باید آشنایی نسبی با این موارد داشته باشد: مثل آشنایی مقدماتی با مراحل رشد کودک و روان‌شناسی کودک، مسئله مخاطب‌شناسی و ویژگی‌هایی که مخاطب کودک و نوجوان دارد و مسئله آشنایی با کتاب کودک و ‌آشنایی نسبی با شعر و داستان. دوره عمومی را همه هنرآموزان می‌گذرانند.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان برنامه‌های روز دوم و سوم این دوره را این‌طور تشریح کرد: در روز دوم برنامه‌های تخصصی شروع می‌شود. هنرآموزان داستان و شعر تفکیک می‌شوند و هر کدام از آنها در دو کلاس مجزا ساماندهی خواهند شد و زیر نظر استادان، آنهایی که در حوزه داستان هستند یک دوره فشرده آشنایی با عناصر داستان را از ایده‌یابی و آشنایی با طرح و پیرنگ، نحوه شخصیت‌پردازی، دیالوگ‌نویسی، توصیف صحنه و ویژگی‌های نثر داستانی کودکان و نوجوانان آموزش می‌بینند. در بخش شعر نیز هنرآموزان مواردی مانند آشنایی با تخیل در شعر کودکان، انواع موسیقی در شعر کودک و نوجوان و نحوه بیان عاطفه و اندیشه در شعر کودک و نوجوان را آموزش می‌بینند.

میرزاده در ادامه گفت: پس از گذراندن این آموزش‌ها، دوره کارگاهی شروع می‌شود و هنرآموزان، آموخته‌هایشان از این کلاس‌ها را زیر نظر استاد تمرین می‌کنند و تقریبا از ساعات بعدازظهر روز دوم و تمام روز سوم را به گذراندن این کارگاه‌ها مشغول خواهند بود. درنهایت نفرات برتر هر حوزه نیز مشخص می‌شود و این نفرات به دوره‌های بعدی می‌آیند تا حرفه‌ای‌تر آموزش ببینند.

سیداحمد میرزاده درباره خروجی نهایی این دوره گفت: برنامه این است که خروجی نهایی کار و تمرین هنرآموزانی که تمام دوره‌ها را بگذرانند و استعدادهای خوبی داشته باشند به صورت کتاب چاپ شود. ویژگی دیگر این دوره این است که افرادی از شهرهای مختلف کشور و راه‌های دوری آمده‌اند که کسانی بوده‌اند که به ما مراجعه کرده و می‌گفتند در شهر خودشان مربی و استادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نداشته‌اند و حالا می‌توانند در یک دوره حضوری زیر نظر مجموعه‌ای از مربیان کارآزموده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، آموزش ببینند و از این فرصت استفاده کنند.

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» در انتها درباره چرایی انتخاب شهر قم برای برگزاری اولین دوره بیان کرد: ان‌شا‌الله این دوره‌ها در مراکز مختلفی برگزار می‌شوند؛ اما درباره انتخاب شهر قم باید بگویم که از تهران که بگذریم، بعضی‌شهرها از نظر سابقه کار و تعداد نویسندگان و شاعران مطرحی که در حوزه کودک و نوجوان داشته‌اند، پایگاه‌های ادبیات کودک و نوجوان در کشور به حساب می‌آیند. یکی از آنها بدون تردید شهر قم است که سال‌هاست چهره‌های شاخصی در این شهر، کار ادبیات کودک انجام می‌دهند و بعضی از مطرح‌ترین مجله‌های ادبیات کودک و نوجوان کشور نیز در این شهر منتشر می‌شود. ما با توجه به این دلایل و به جهت تبرک این دوره، کارمان را از شهر قم شروع کردیم.

نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک ‌و نوجوان با عنوان «قاصدک» از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ در شهر قم در حال برگزاری است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.