چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کرمانی امروز _یکشنبه هفتم آبان‌ماه_ در نشستی با حضور خبرنگاران، اظهار کرد: تاریخچه صنعتی تولید شکر مربوط به سال ۱۸۰۵ است که اولین کارخانه قند در آلمان تأسیس شد، توسعه صنعت قند در ایران از سال ۱۳۱۰ شروع شده و حدود ۳۰ کارخانه قند در ایران قرار گرفته که در غرب، مرکز و شرق کشور متمرکز است، همه کارخانجات قند پیش از انقلاب ایجاد شده و قند شهدای دزفول نیز سال‌هاست در حال تأسیس است.

وی افزود: امروز حداقل نیاز کشور ما به خمیر مایع که می‌توان آن را از محصول خروجی کارخانجات قند تولید کرد، ۱۵ هزار تن در سال است، اما تولید داخلی پنج هزار تن است که به دلیل دارا بودن بازار صادراتی گاهی شاهد صادرات این محصول هستیم.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: در کارخانه قند نقش جهان امکان تولید نبات نیز ورود دارد، با وجود شربت شکر در مراحل تولید، می‌توان نبات تولید کرده که این یکی از محصولات جنبی این کارخانه است، در این کارخانه، شکر از چغندر قند تولید می‌شود، در سال ۱۴۰۰ شرکت قند نقش جهان وضعیت مناسبی نداشت، بیش از ۱۵ سال بود که تعمیرات اساسی در این کارخانه انجام نشده بود، در آن زمان شناسایی و بررسی وضعیت موجود کارخانه انجام و برنامه اجرایی برای رفع آسیب‌ها تهیه شد.

کرمانی اضافه کرد: به دلیل مشکلات متعدد کارخانه بیش از سه سال بود صورت‌های مالی ارائه نشده بود و حسابرس عدم اظهار نظر اعلام کرده بود، همچنین شرایط حقوقی کارخانه در آن زمان با مشکلاتی ناشی از تخلف یک شخص مواجه بود، با پذیرش ۵۰ درصد ذخیره مطالبات صورت‌های مالی توسط حسابرس تأیید شد. در آن زمان سال مالی نیز تغییر داده و دوره مالی شش ماهه ایجاد شد. در شش ماهه ابتدای ۱۴۰۱، تعمیرات اساسی کارخانه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات اساسی برای سند زمین‌های ملکی کارخانه انجام شد، ادامه داد: در سال گذشته با تأسیس شرکت شکرشکن پویا که متعلق به قند نقش جهان است، ۴۷ هکتار زمین رو به روی شرکت قند اصفهان به این شرکت فروخته شد، با این اقدام این دارایی شرکت تجدید ارزیابی و افزایش سرایه سریع‌تر انجام شد. قابل توجه است که شرکت شکر شکن شرح فعالیت گسترده‌تری نسبت به قند نقش جهان دارد. با این اقدامات شرکت از ماده ۱۴۱ زیان انباشته خارج شد.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: شرکت قند نقش جهان در سال ۱۴۰۰ با رنگ قرمز در بازار پایه قرار داشته و باید از بورس اخراج می‌شد. در آن زمان قیمت سهام با مدیریت سهامدار خصوصی که وارد هیئت مدیره شده بود، ۱۰,۴۰۰ تومان و ارزش شرکت ۱,۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. امروز ارزش بازار پایه شرکت ۲,۸۰۰ میلیارد تومان است.

کرمانی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ همه گزارش‌های اصلی روی کدال بارگذاری شده و حتی پرونده حقوقی شرکت و جریمه یک میلیارد تومانی رفع شد و امروز به عنوان شاگرد منضبط بورس همه تکالیف بورسی به مدقع در کدال بارگذاری می‌شود. امیدواریم تا قبل از پایان سال از بازار پایه خارج شویم. این شرکت امروز دو هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و امیدواریم افزایش سرمایه قبل از برگزاری مجمع امسال ثبت شود و بتوانیم به بازار اصلی بورس راه یابیم.

وی ادامه داد: امروز انبار فنی شرکت بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان قطعات یدکی و فنی مورد نیاز را موجود دارد، در پایان سال ۱۴۰۰، فقط ۲۵ میلیارد تومان به کشاورزان جنوب که خردادماه چغندر فروخته بودند و بیش از ۸۰ میلیارد تومان به کشاورزان غرب کشور بدهی داشتیم.

قیمت گذاری دستوری آفت صنعت قند / بهای تمام شده هر کیلو شکر ۲۸ هزار تومان است

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: شرکت از ابتدای سال ۹۰، ۲۴ میلیارد تومان به بانک شهر و ۸۶ میلیارد تومان به بانک ملت بدهی داشت. از آبان ۱۴۰۰ تاکنون همه اقساط به موقع پرداخت شده و امروز فقط ۵۰ میلیارد تومان بدهی داریم که ۲۰ میلیارد تومان آن مربوط به سودهای غیر متعارف و جرایم بانکی است.

کرمانی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ تلاش شد برای جلب اعتماد کشاورزان بدهی آنها پرداخت شود و تا شهریور ۱۵۰۱ که عملیات اورهال پایان یافت، بدهی کشاورزان دوره قبل پرداخت شد و هیچ قرارداد جدیدی منعقد نشد، اورهال کارخانه تا شهریورماه ۱۴۰۰، ۱۵۸ میلیارد تومان هزینه داشت که بخشی از آن از فروش دارایی‌های مازاد یا غیر ضرور تأمین شد.

وی تصریح کرد: مصرف گاز در سال ۱۴۰۰، ۲۰ میلیارد تومان بوده اما در سال ۱۴۰۱ این هزینه ۱۳ میلیارد تومان شد. مصرف آب کارخانه نیز در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کاهش قابل توجهی داشت به طوری که پساب کارخانه به یک ششم کاهش یافته است.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: در مهرماه ۱۴۰۱ مجدداً تولید شکر با شکر خام وارداتی تولید شد که کیفیت آن نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالاتر بود. با توجه به نداشتن قرارداد کاشت تضمینی در سال ۱۴۰۱، ۷۰ هزار و ۷۰۰ تن چغندر آزاد جذب کردیم و با ضریب استحصال ۱۲.۵، بیش از هشت هزار تن شکر تولید شد.

کرمانی اضافه کرد: شرکت قند اصفهان اکنون حدود ۳۳۰ نفر نیروی کار ثابت دارد که تعداد قابل توجهی از آنان جوانان متولد دهه ۷۰ هستند، پیش بینی می‌کنیم امسال حداقل ۱۰۰ هزار تن چغندر قند جذب شود. هفت درصد از چغندر به تفاله خشک، پنج درصد به ملاس تبدیل می‌شود و ضریب استحصال اکنون ۱۱.۵ درصد است. آفت صنعت قند، قیمت گذاری دستوری است، حدود ۸۵ درصد شکر تولیدی در ایران صرف کارخانجات می‌شود، بنابراین فقط ۱۵ درصد از شکر تولیدی کشور سر سفره‌های مردم می‌رود.

قیمت گذاری دستوری آفت صنعت قند / بهای تمام شده هر کیلو شکر ۲۸ هزار تومان است

وی ادامه داد: سهم شرکت قند اصفهان از تولید شکر در کشور اکنون به زحمت به سه درصد می‌رسد، با توجه به زیرساخت‌های موجود با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیاردی می‌توانیم آهک pcc را نیز با کمک یک شرکت دانش‌بنیان تولید کنیم. همچنین شرکت قند نقش جهان ۷۵ درصد تولید خمیر مایع را در اختیار داشته و می‌تواند به تولیدکننده این محصول تبدیل شود.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: در یک سال و نیم اخیر، ۷۰ هزار تن شکر وارداتی تصفیه کرده‌ایم، در دو دوره قبل ۷۰ هزار تن چغندر بهار و ۷۰ هزار پاییزه با راندمان ۱۰.۵ داشته‌ایم، ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن چغندر تحویل گرفته‌ایم که میانگین راندمان تولید شکر آن ۱۱.۵ درصد بوده است، در سال جاری تاکنون ۹۲۰۰ تن شکر تولید کرده‌ایم.

کرمانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر عدم انتشار گزارش ۱۲ ماهه شرکت بر روی کدال، تصریح کرد: با توجه به تغییر سال مالی در دو سال اخیر، گزارش سوددهی عملیاتی نسبت به دوره قبل نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: منابع واردات شکر در کشور ما هند و برزیل است، شکر در سال گذشته جهش قابل توجه داشت و قیمت آن در بنادر ایران به ۷۰۰ دلار رسید. اکنون دولت پذیرفته است که ارز شکر ۳۷ هزار تومان است، با توجه به هزینه‌های حمل و نقل و همچنین درصد استحصال، ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما شکر تولید داخل ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان خاطرنشان کرد: شکر تولیدی کارخانه بدون احتساب هزینه‌ها هر کیلو حداقل ۲۸ هزار تومان است اما هر کیلو شکر درب کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و این در حالی است که ۸۵ درصد شکر در نوشابه، کیک، شکلات مصرف می‌شود. قیمت شکر با توجه به قیمت‌های جهانی، هزینه‌های واردات و تولید باید به بیش از ۳۰ هزار تومان برسد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.