جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز _ جمعه سی‌ام شهریور_ در خطبه‌های نماز جمعه شهر اصفهان ضمن دعوت نمازگزاران به تقوای الهی اظهار کرد: مراقبت نفس یعنی علاوه بر اینکه باید مراقب اعضای ظاهری باشیم، باید مراقب نفس باشیم که هوای نفس ما را از مسیر حق منحرف نکند.

وی افزود: بسیاری از صفات ظاهری نیست و باطنی است و باید مراقب باشیم برخلاف دستور الهی حرکت نکنیم؛ صفاتی مانند حسد، ریاست طلبی و … را خداوند در وجود انسان خلق کرده و برای انسان لازم است اما باید این صفات را کنترل کنیم.

امام جمعه اصفهان گفت: اگر حب مال نباشد انسان حرکتی نمی‌کند اما این صفت نیاز به کنترل دارد؛ نفس انسان بیشتر تابع خوشی‌ها است و امر به بدی می‌کند اما عقل و دین انسان می‌تواند این صفات را کنترل کند و لذا در قرآن کریم به حسودی که حسادت کند، به خدا پناه برده شده است.

وی تصریح کرد: اگر انسان غضب نداشته باشد نمی‌تواند از خود و ناموس و مال خود دفاع کند اما باید مراقب باشد بی جا غضب نکند، بسیاری از جنایت‌ها به خاطر غضب بی‌جا است؛ اصل حب و دوست داشتن مال خوب است اما گاهی حب مال انسان را از مسیر منحرف می‌کند و تمام کنترل اینها با کنترل هوای نفس ممکن است که بسیار کار دشواری است.

آیت‌الله طباطبایی نژاد ادامه داد: امیرالمومنین (ع) برای ما از دو چیز ترسیده است؛ یکی تبعیت از خواسته‌های نفس و دیگری آرزوی طولانی داشتن است و در همین رابطه امام سجاد (ع) فرمودند که با امروز و فردا کردن عمرمان را هدر ندهیم؛ هوای نفس معمولاً بر خلاف خواسته‌های خداست که باید کنترل شود.

وی تاکید کرد: تنبلی نشانه هوای نفس است، انسان ذاتاً راحت طلب است اما گاهی باید برای خدمت به جامعه حرکت کند، مسئله شهوت یکی دیگر از موارد هوای نفس است و نباید با خوش آمدن‌ها از چیزی یا پیروی از خواسته دل برخلاف خواسته خداوند حرکت کرد.

امام جمعه اصفهان افزود: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که خداوند فرمودند هر بنده‌ای که هوای خود را بر هوای خدا مقدم بدارد نه به دنیا خواهد رسید و نه به آخرت و اما کسی که خواسته خدا را بر خواسته نفس خود مقدم بدارد، خداوند او را از کج‌روی‌ها حفظ کرده و رزق او از آسمان و زمین تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: دو چیز موجب شد خداوند ابراهیم خلیل را دوست خود بداند؛ یکی مردم داری و اطعام طعام و دیگری عبادت کردن در تاریکی شب بود؛ بنابراین کنار زدن هوای نفس و داشتن زندگی مومنانه موجب حمایت خداوند از انسان خواهد شد.

این خبر در حال تکمیل است…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.