سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدباقر قالیباف امروز _سه‌شنبه یکم آبان_ پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس اظهار کرد: به خانواده‌ها و بازماندگان قربانی حادثه تلخ معدن طبس، همچنین خانواده بزرگ معدن‌کاران به‌ویژه معدن زغال‌سنگ تسلیت می‌گویم. ما در مجلس شورای اسلامی از روز نخست وقوع حادثه پیگیری‌هایی را انجام دادیم و نمایندگانی از مجلس و کمیسیون‌های مربوط و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در محل حادثه حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه مجلس با پیگیری علل حادثه تا نتیجه نهایی پیش خواهد رفت، افزود: در دنیا حدود ۳۰ درصد برق از زغال‌سنگ تأمین می‌شود که سهم ما صفر است به این دلیل که ما دارای منابع گاز هستیم و همین موضوع یکی از علل ناترازی به‌شمار می‌آید. نمونه آن چین است که بیش از ۱.۲ میلیارد تن مخازن کشف شده زغال‌سنگ دارد.

قالیباف ادامه داد: همین وضعیت را در حوزه فولاد داریم در جهان ۷۱.۵ درصد از زغال‌سنگ و کک برای تهیه فولاد استفاده می‌شود. ما ظرفیت تولید داریم، اما به دلیل استفاده از انرژی‌های فسیلی مثل گاز از روش‌های دیگر استفاده می‌کنیم و در عمل به این موضوع توجه نمی‌شود. فولاد را به روش احیای سیستم‌ها در دکل‌های توسعه الکترونیک و گاز تولید می‌کنیم که تبعاتی در حوزه ناترازی دارد.

وی با بیان اینکه طبق گزارش وزرا، معادن کوچک و با ظرفیت بسیار کم هستند، اظهار کرد: در کشوری مثل هند ۱.۳ میلیون تن از هر معدن برداشت می‌شود، در چین ۷۰۰ هزار تن از هر معدن برداشت می‌شود، اما میزان برداشت ما از هر معدن ۳۵ هزار تن است که این از اشکالات موجود به‌شمار می‌آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رعایت ایمنی و توجه به آن به عنوان یک رویکرد اصلی گفت: ما در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک سیاست‌گذار این موضوع را باید مورد توجه قرار دهیم و برنامه‌های بلندمدت داشته باشیم.

قالیباف ایمنی را از موضوعات مهم برشمرد و گفت: بر اساس شاخص دنیا، به ازای هر ۱۰ میلیون تن برداشت از معدن زغال‌سنگ یک نفر تلفات وجود دارد، اما در کشور ما در هر میلیون تن برداشت، ۳.۵ درصد تلفات وجود دارد، این به آن معناست که ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی از بعد مصرف، سیاست‌گذاری و بهره‌برداری داریم که این اشکالات در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا هم است ما باید در مجلس به این موضوع توجه کنیم.

وی با اشاره به آئین‌نامه ایمنی اظهار کرد: اگر این آئین‌نامه رعایت می‌شد در عمل این اتفاق رخ نمی‌داد، به‌طوری که در ماده ۳۸۴ آئین‌نامه موضوع مانیتورینگ به صورت واضح آمده است که اگر اجرا می‌شد، شاهد این حادثه نبودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این آئین‌نامه در عمل به دلایل مختلف اجرایی نمی‌شود، اگر هر کسی به‌درستی وظایف خود را انجام می‌داد این اتفاق رخ نمی‌داد، البته به نظر می‌رسد آئین‌نامه به سطربندی نیاز دارد که به‌طور مثال اگر مانیتورینگ نباشد، کارهای معدن باید تعطیل شود.

قالیباف در جمع‌بندی بیان کرد: این گزارش بر اساس ماده ۴۵ و تبصره‌های «۱» و «۲» آن به دولت ارجاع می‌شود تا دولت پاسخ خود به گزارش را به مجلس شورای اسلامی بدهد، سپس موضوع به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع می‌شود تا کمیسیون اصل ۹۰ نظرات را از همه کمیسیون‌ها بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قانون معادن برای ۲۴ سال قبل است باید تغییرات و اصلاحاتی صورت گیرد که گزارش اصل ۹۰ در این روند مهم است. بخشی از موضوع هم جنبه قضائی دارد که به دستگاه قضائی ارجاع می‌شود تا خارج از نوبت به این موارد رسیدگی شود.

قالیباف در واکنش به صحبت‌های نمایندگان درباره پرداخت حقوق کارگران معدن اظهار کرد: حقوق این کارگران پایین است حتماً باید بررسی شود تا مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث گزارش‌های نظارتی نیز صحبتی با رئیس قوه قضائیه داشتیم و بنا شد شعبه ویژه‌ای برای بررسی گزارش‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی تعیین شود تا در زمان‌بندی خود دنبال شود، می‌توان این موارد را به مرکز پژوهش‌ها نیز ارجاع داد.

وی با اشاره به بخشی از صحبت‌های وزیر تعاون گفت: میدری اظهار کرد که سازمان استاندارد، باید استانداردها را بدهد، حال اینکه طبق تبصره ۳ ماده ۳، سازمان استاندارد دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده که استانداردها را بدهیم تا آن‌ها تأیید کنند، پس انتظار می‌رود که خود وزارت تعاون نسبت به این موضوع اهتمام بورزد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.