جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



صالح هواری، شاعر و نویسنده فلسطینی مقیم سوریه و از شاعران کتاب‌های درسی کشور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه در کنار خلق آثار برای بزرگسالان تجربه‌هایی نیز در حوزه کودک و نوجوان دارد، عنوان کرد: سال‌ها در مدارس دمشق معلم بوده‌ام و تلاش کرده‌ام با خلق قصیده‌هایی بتوانم نکته‌های اخلاقی و آموزشی را به دانش‌آموزان منتقل کنم.

هواری با اشاره به اینکه اشعارش در قالب کلاسیک و بر اساس بحرهای عروضی است، ادامه داد: از قالب اشعار غنایی در این آثار استفاده می‌کنم و اعتقاد دارم که شعر کودک باید کوتاه و مبتنی بر اوزان کلاسیک باشد و بهترین کار این است که قصاید را به شکل ترانه درآوریم.

وی با اشاره به اینکه نخستین کتاب شعر وی در حوزه کودک و نوجوان قصیده «گنجشکان سرزمین من» است، گفت: منظور من از گنجشکان کودکان سرزمینم است. پس از این کتاب تجربه‌های من در حوزه کودک و نوجوان ادامه یافت و آثار بیشتری را عرضه کردم که توسط وزارت فرهنگ سوریه و اتحادیه نوینسدگان عرب منتشر شدند.

این شاعر و نویسنده بنام جهان‌عرب تاکید کرد: نوشتن برای کودکان دشوار است و شاعر و نویسنده این حوزه باید آشنایی کافی با ادبیات و زبان کودکان و روانشناسی آنها داشته باشد. تجربه من در معلمی تاثیر زیادی در نویسندگی در این حوزه داشته و یک موهبت بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه شناخت آداب و رسوم اجتماعی برای کودکان امری ضروری است که کودک باید به تدریج آن را بیاموزد، گفت: به عنوان نمونه در شعر «لن العب» مفهوم نوع‌دوستی، بخشش و محبت به دیگران در روابط اجتماعی را برای کودکان به تصویر کشیده‌ام.  در این شعر تصویر کودکی را ترسیم کرده‌ام که دوستش توپی برای بازی کردن ندارد و به این دلیل ناراحت شده است. کودک با بخشیدن توپ خود به همبازی‌اش و ابراز محبت نسبت به او، می‌تواند شادمانی خود را با دوستش تقسیم کند (لن ألعب یا أبتی أبدا مادام رفیقی لم یلعب هو لایملک کره مثلی وأنا لا أملک نصف الملعب سأشارکه کره السلۀ و سأعطیه حبی کله ).



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.