یکشنبه, ۲۰ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



سعید بابایی مدرس دوره‌های طرح‌واره درمانی و مهارت‌های زندگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تاکید بر اینکه ایجاد فاصله عمیق میان نسل کودک و نوجوان امروز با اولیا و معلمان در تمام کشورها کم و بیش محسوس است، توضیح داد: کودکان دهه‌های ۶۰ و ۵۰ که اولیا و معلمان امروز هستند، اغلب جز کتاب به هیج داده اطلاعاتی دسترسی نداشتند و دانسته‌های خود را از کتاب و نیز سخنان پدر و مادر و معلمان کسب می‌کردند. امروز اما کودکان به فضای مجازی دسترسی دارند و به آسانی و سریع می‌توانند به کسب اطلاعات و تحلیل داده‌ها بپردازند و نتیجه‌گیری کنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان امروز کمتر قرارگرفتن در چارچوب را می‌پذیرند، افزود: اولیا و معلمان امروز در دوران کودکی و نوجوانی دسترسی به منابع اطلاعاتی وسیع نداشته‌اند و اغلب در همان محدوده اطلاعات و داده‌ها باقی مانده‌اند و در سبک زندگی خود از پدر و مادر دهه‌های ۳۰ و ۴۰ آموخته‌اند که باید کودکان و نوجوانان تنها در یک چارچوب خاص قرار بگیرند. این در حالی است که نوجوان امروز با بهره‌گیری از ارتباط‌ات وسیع در فضای مجازی آموخته که نترس، جسور و مطالبه‌گر باشد و می‌تواند نوجوانان کشورهای دیگر را الگو قرار دهد. نسل امروز شعار «تو کاری نداشته باش و فقط به درست فکر کن» را نمی‌پذیرد و می‌خواهد در حوزه‌های مختلف تجربه‌آموزی کند.

وی تاکید کرد: پدر و مادر امروز برای پرهیز دادن کودکان و نوجوانان از کسب اطلاعات مضر و نادرست از منابعی که سلامت روحی آنها را به خطر می‌اندازد باید بتوانند منابع اطلاعاتی جایگزین را بر اساس نیازهای آنها در اختیار قرار دهند. به عنوان نمونه وقتی مادری متوجه می‌شود فرزندش محتوای نامناسبی را در تلویزیون تماشا می‌کند اگر فقط دستگاه را خاموش کند و جایگزینی سرگرم‌کننده و جذاب برایش نداشته باشد جز عصبانیت و فریاد کودک نصیبش نمی‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه باید شرایط فرهنگی، سنی و اقلیمی در طراحی جایگزین‌های مناسب مورد توجه قرار گیرد، گفت: نمی‌توان منکر شکاف نسلی عمیق ایجاد شده میان اولیا و معلمان با فرزندان نسبت به نسل‌های پیشتر شد. اگر نقشه راه و برنامه‌ریزی صحیحی نداشته باشیم این شکاف می‌تواند به بحران منجر شود. با برنامه‌های تنبیهی و کنترلی نمی‌توان مانع نفوذ بمباران اطلاعاتی شد و باید خانواده و معلمان خود را منابع اطلاعاتی روز مجهز کنند و قادر به تعامل و گفت‌وگوی صحیح با نسل جدید باشند.

وی تصریح کرد: امروز باید در حوزه تربیت ضعف‌های خود را بپذیریم و از نمایندگان خود نوجوانان کمک بگیریم تا مطالبه‌های خود را به گوش ما برسانند و انعطاف داشته باشیم. به‌عنوان نمونه به یک نوجوان دانش‌آموز بگوییم برای رفتن به مدرسه نمی‌توانی از مانتوی رنگی استفاده کنی ولی مجاز هستی پوشش دلخواه را در مهمانی‌ها داشته باشی.

این روانشناس با اشاره به اینکه بیشتر ناراحتی‌ها و نارضایتی‌های نوجوانان امروز محصول ناکامی آنهاست، افزود: باید نوجوانان را درک کنیم و دست‌در‌دست هم برای تامین امکانات موردنیاز آنها شامل منابع اطلاعاتی، سرگرمی‌ها و منابع شادی‌آفرین و آموزشی تلاش کنیم. اگر توقع داریم دانش‌آموز کمتر از فضای مجازی استفاده کند باید کتابخانه‌های رایگان و مجهز را در اختیارش قرار دهیم و معلمان نیز باید از آموزش‌های مستمر و به‌روز برای دستیابی به مهارت‌های زندگی از جمله خودآگاهی، خودشناسی و همدلی برخوردار شوند.

وی در پایان گفت: معلم امروز باید از سه مولفه یعنی همدلی، حامی بودن و توجه غیرمشروط برخوردار باشد تا بتواند بهترین تعامل و ارتباط را با دانش‌آموزان امروز برقرار کند.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.