جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سالروز قیام خونین پانزده خرداد اظهار کرد: مردم ما در تاریخ معاصر گرفتار استبداد پادشاهان بی لیاقت و فاسد و دیگری استعمار بیگانگان از جمله انگلیس، آمریکا و روس تزار چه در دوره قاجاریه چه در دوره پهلوی بوده‌اند؛ برای همین بخشی از نهضت‌ها و جنبش‌ها و مبارزات مردم ایران به صورت محدود به ثمر نشست و بخشی موفق نشد؛ از داستان تحریم تنباکو گرفته تا نهضت عدالت‌خانه تا ملی شدن صنعت نفت در برخی موارد به موفقیت دست یافتیم و در برخی موارد موفق نشدیم.

وی افزود: مبارزه برای رهایی از استبداد داخلی و استعمار خارجی به سال ۱۳۴۰ شمسی رسید که با رحلت آیت الله بروجردی به عنوان مرجع بزرگ شیعیان و آیت الله کاشانی از علمای کشور مواجه شدیم؛ امام خمینی (ره) که اهل مبارزه و آگاه به عرصه سیاست بودند حتی در دوره رضاشاه و مبارزات شهید مدرس به عنوان طلبه جوان، از قم به تهران می‌آمدند و مذاکرات مجلس شورای ملی با حضور شهید مدرس را پیگیری می‌کردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: ایشان با فوت آیات عظام بروجردی و کاشانی نهضت خود را علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی برای احیای اسلام و عزت مردم شروع کردند تا اینکه در سال ۱۳۴۱ مهمترین حرکت خود را علیه موضوع تحریم قانون ایالات و ولایات که در آن اصل قرآن توهین شد و سوگند به کتاب آسمانی مسلمانان را حذف کردند تا فرقه ضاله بهائیت را در کشور نفوذ دهند اما با همراهی علما و روحانیون و مردم با امام یک پیروزی بزرگی به دست آمد و رژیم پهلوی عقب نشینی کرد.

وی اضافه کرد: در ادامه امام خمینی (ره) برای دومین بار به صحنه آمدند و علیه قانون اصلاحات ارضی آمریکایی که کشور ما را از لحاظ مواد غذایی وابسته می‌کرد به پا خواستند؛ چرا که آمریکا قصد داشت سیاست نفت در برابر غذا را در کشور ما پیاده کند تا نتوانیم نفت خود را ملی کنیم اما امام مخالفت کردند و با عدم همراهی عده‌ای در مسیر امام این قانون به نتیجه نرسید.

نصری یادآور شد: اقدام مهم بعدی امام در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ رقم خورد؛ روز شهادت امام صادق (ع) در مدرسه فیضیه مراسمی بود که عوامل رژیم پهلوی به این مدرسه حمله کردند و تعدادی از طلاب را به شهادت رسانده یا مجروح کردند؛ به دنبال این حرکت به خرداد همان سال مصادف با ایام محرم رسیدیم که رژیم پهلوی در حرکتی نامه‌ای منتشر کرد که هیچکدام از روحانیون در ماه محرم حق ندارند بالای منبر پیرامون اینکه اسلام در خطر است یا علیه رژیم صهیونیستی و حتی شاه حرف بزنند.

وی تاکید کرد: این اطلاعیه ساواک نشان داد که نهضت امام آنها را به وحشت انداخته است چون نشان می‌داد امام با قدرت پای کار آمده است؛ عصر عاشورا مصادف با ۱۳ خرداد، امام در فیضیه علیه شاه، آمریکا و رژیم صهیونیستی سخنرانی کردند و به همین جهت کماندوهای رژیم پهلوی دو روز بعد به منزل امام حمله کرده و نیمه شب ایشان را به تهران منتقل کردند؛ صبح ۱۵ خرداد مردم متوجه و معترض شدند که چرا مرجع تقلید و رهبر مبارزان علیه استبداد و استعمار و کسی که برای استقلال کشور تلاش می‌کند را دستگیر می‌کنید؟ بنابراین واقعاً ۱۵ خرداد شکل گرفت و تعدادی از مردم در پل باقرآباد ورامین که به سمت تهران در حرکت بودند و حتی عده‌ای از مردم در تهران مورد تیر اندازی قرار گرفته و زخمی شدند یا به شهادت رسیدند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ۱۵ خرداد واقعه‌ای بود که امام فرمودند مبنای شکل‌گیری انقلاب اسلامی است، ادامه داد: حرکت اعتراضی مردم در ۱۵ خرداد در شهرهای دیگر مانند اصفهان و مشهد نیز شکل گرفته بود اما عمده آن در قم و تهران و ورامین انجام شد.

وی در ادامه به مقایسه ۱۵ خرداد سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۴۰۳ پرداخت و با بیان اینکه تغییرات و تحولات زیادی بین این این دو شاهدیم، گفت: در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گرفتار استبداد پهلوی و استعمار آمریکا بودیم و اجازه نداشتیم استقلال داشته باشیم اما امروز کشوری هستیم که از استبداد پهلوی نجات پیدا کرده‌ایم و از استعمار و سلطه و کاپیتولاسیون نجات پیدا کرده و ارزش‌های دینی و ملی و استقلال را در کشور پیاده کرده‌ایم.

نصری اضافه کرد: امروز کشوری هستیم که نه تنها در داخل کشور بلکه شعائر انقلاب اسلامی که مطابق با فطرت انسان‌ها است را در سطح منطقه، محور مقاومت اسلامی و حتی پنج قاره جهان ملاحظه می‌کنیم.

وی ابراز کرد: اگر در سال ۱۳۵۸ امام مرگ بر اسرائیل را در روز قدس تثبیت کرد و بعد از کشور ما این شعار به کشورهای اسلامی رسید، امروز می‌بینیم که در پنج قاره دنیا علیه رژیم موضع‌گیری می‌کنند تا جایی که دانشجویان در اروپا و آمریکا و حتی ژاپن به زبان فارسی شعار مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: ریشه‌های این چشمه خروشان انقلاب اسلامی به کار بزرگی بر می‌گردد که شهدا در سال ۱۳۴۲ انجام دادند و کشور را از استبداد داخلی و استعمار خارجی نجات دادند و به احیای اسلام و تفکر اسلامی و سیدالشهدا، انقلاب، دفاع مقدس، دفاع از حرم و امروز مقاومت اسلامی در سطح منطقه رساندند و کاری کردند که شعائر اسلامی ما به پنج قاره دنیا برسد.

وی با اشاره به نامه‌های رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و امروز به دانشجویان آمریکایی با این عنوان که شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید، گفت: این تغییر و تحول بزرگ جامعه استبداد زده از سلطه بیگانگان موفق شد چنین تفسیری در مقیاس جهانی شکل گیرد تا امروز ملت‌ها از تفکر ما پیروی کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.