شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری ظهر امروز _پنجشنبه سی‌ویکم خرداد_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی به عنوان یک رئیس‌جمهور، با ایمانی عمیق به خداوند، مسیر اسلام را دنبال کرد، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند بسیاری از تصمیمات زیرساختی که رئیس‌جمهور شهید اتخاذ کرد در آینده نتیجه‌بخش می‌شود.

وی به منزلت شهید بهشتی که به تعبیر امام خمینی (ره) برای ملت ما و در عمر با برکت خود منشأ خدمات و فراوان به‌خصوص در رابطه با دستگاه قضائی اشاره کرد که به مناسبت همین حادثه یکم تا هفتم تیر به یاد این شهید بزرگوار و به پاس احترام، هفته قوه قضائیه نام‌گذاری شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با تاکید بر اینکه نقش قوه قضائیه به عنوان رکن نظام مقدس جمهوری اسلامی در پیشبرد اهداف نظام مقدس غیرقابل انکار است، افزود: اجرای مأموریت‌ها، رسالت و برنامه‌های ذاتی قوه قضائیه بر اساس قانون اساسی و بر اساس سند تحول قضائی، یعنی ریل اصلی حرکت قوه قضائیه تعیین شده است و چند سالی است که بر اساس سند تحول که سند تحول نیز در زمان آیت‌الله رئیسی تدبیر و تشکیل شد ابلاغ شده است که به نظر و استحضار مقام معظم رهبری رسیده و کلیات این سند تصویب و تأیید شده است.

حجت‌الاسلام جعفری تصریح کرد: مبنای حرکت و عملکرد ما در قوه قضائیه در دوره حاضر، یعنی دوره تحول و تعالی با ریاست حجت‌الاسلام اژه‌ای است که به دوره تحول و تعالی نام‌گذاری شده است و سند ارتقایافته هر دوره در هر سال با توجه به عملکرد سال قبل بر اساس نیازسنجی‌های جدید ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: به تعبیری روزآمد کردن این سند تحول وقتی درونی می‌شود قوه قضائیه تلاش می‌کند بخش‌های مختلف آن رو به روز کند که اصطلاح بگویم سند ارتقا یافته تحول و این سند ارتقا یافتن محضر مقام معظم رهبری تقدیم شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: اکنون مبنای حرکت ما و عملکرد و تحول برنامه‌های کلان در سند تحول است که در حقیقت همان وظایف اصلی یعنی محورهای اصلی وظایف قوه قضائیه که در قانون اساسی فصل یازدهم به ویژه در آن ماده اصل صد و پنجاه و شش قانون اساسی آمده است مسائل کلان و محوری و موضوعات اصلی بر اساس همان مدارک قانونی البته بر حسب ضرورت مواردی هم اضافه شده نظیر احقاق حق دفاع از حقوق عمومی رسیدگی به تظلمات مردم رفع تظلمات و اصلاح در واقع جامعه موضوعاتی که در سند تحول بهش اشاره و اضافه شده است.

وی بیان کرد: در راستای همان برنامه بحث کاهش قاعده هاست بسیار برای ما در واقع دارای اهمیت یعنی چی باید اتفاق بیفتد که پرونده قضائی تشکیل نشود یا پرونده کمتر وارد دستگاه قضائی بشود که اصطلاح بگویم کاهش وارده‌ها و یا کاهش جمعیت کیفری یا همان سیاست حبس زدایی چک بکنید تا بتوانیم زندانی را کاهش دهیم.

حجت‌الاسلام جعفری اظهار کرد: در حوزه پیشگیری یکی از بزرگان اظهارنظری داشته مبنی بر اینکه هرگاه درب مدرسه‌ای باز شود، در به زندانی بسته خواهد شد که این موضوع با اعتلای فرهنگی افزایش و ارتقا دانش عمومی اطلاعات عمومی ارتباط دارد و اشراف بر شیوه و سبک و روش زندگی اجتماعی در نظامات اجتماعی به ما کمک کند که ما تا می‌توانیم ظرفیت‌های عقلانی و اخلاقی و پیوستگی اجتماعی و انسجام و همبستگی و همدلی با تقویت و توسعه روحیه گذشت و ایثار و ترویج آنها همه ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به ما کمک کند که فلان تشکیل پرونده‌های غذایی را کمتر کند و ضمناً زندگی ما هم زندگی بهتری بشود جرم و جنایت و تخلفات و عدم رعایت حقوق دیگران و همه آنها کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در این شرایط امیدواریم نزدیک شویم به جامعه آرمانی که همه منتظرش هستیم و خصومت بزرگ اسلامی یکی از آن محور که بسیار بسیار مهم است.

وی با اشاره به ابر چالشی که طی این سال گذشته هم و همچنان در صدر این نگرانی‌های ما در قوه قضائیه و مردم و حتی دستگاه قضا است، بحث اطاله دادرسی است، گفت: اقدامات بسیار خوبی و اجرای برنامه‌های بسیار خوبی درصدد تحول پیش بینی شده که بر اساس آن دارد انجام می‌شود.

وی درباره پرونده‌های مسن یعنی پرونده‌های دارای سابقه زیاد که اصطلاح به آن پرونده‌های پیر و مسن گفته می‌شود، بررسی انجام دادیم، تاکید کرد: در سال هزار و چهارصد و یک متوجه شدیم که قدیمی‌ترین پرونده ما بر می‌گردد به یک فقره پرونده در سال هفتاد و سه البته پرونده قدیمی با چندین جلد و پیچیدگی‌های زیادی داشته و جنبه‌های مختلف پیدا کرده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: قدیمی‌ترین پرونده یک برهه مقطع زمانی را در نظر گرفتیم که سال نود و شش بود و اعلام کرده باید این دوره زمانی و برهه زمانی را ببینیم تا بتوانیم در یک برنامه منسجم با نظارت موثق و مستمر و اصول کار جهادی مدیران قضائی و قضات ما حداقل در مرحله اول در رفع اطاله دادرسی تا ۲۵ سال با عمر پرونده‌ها کوتاه این جهش بسیار بزرگی بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.