خبرگزاری فارس، گروه شهری: دو سال بود که آمار مسافران مترو در پایتخت به شدت ریزش یافته بود و تردد روزانه دو میلیون با مترو به حدود چند صد هزار رسید چراکه هم مدارس و دانشگاهها غیر حضوری شد و هم شهروندان از بیم ابتلا به کرونا در شهر زیرزمینی کمتر از مترو استفاده میکردند. اما حالا خوشبختانه شرایط عادی شده و آمار فوتیهای کرونا برای بار دوم در هفتههای اخیر به صفر رسیده لذا بازگشایی مدارس و دانشگاهها و کاهش آمار کرونا و واکسیناسیون سراسری در مقابل این بیماری به جمعیت مسافران مترو پایتخت افزوده شده است.
تحول در مترو از برنامههای مدیریت شهری برای تهرانیها است. از بهبود کیفیت خدمات گرفته تا توسعه خطوط؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران میگوید در افق ۱۴۰۵ خطوط جدید مترو با ۱۵۰ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه وارد مدار میشود و رئیسجمهور هم اخیراً اعلام کرد در خصوص تأمین اعتبارات و کمک در راستای توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل ریلی با تمام قوا و توان موجود، حمایت و پشتیبانی میکند.
یکی از راههای مؤثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک که همه مسئولان هم نسبت به آن اتفاق نظر دارند، توسعه مترو است. اگر چه این امر در دوره گذشته مدیریت شهری با کندی مواجه شد اما مسیر توسعه آن در دوره فعلی پرشتاب در دستور کار قرار دارد.
مترو تهران هم اکنون جز ۲۰ مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب میشود و افرادی که سکاندار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانهای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.
شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامههای سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژهای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگنهای جدید به مترو دارد و مدیران شهری میگویند ما سعی کردهایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.
فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعالسازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سالها در خطوط یک تا ۷ به بهرهبرداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهرهبرداری به بار نشسته است.
درباره موضوعات مختلف مرتبط با مترو تهران از جمله درباره ساماندهی دستفروشان مترو، تمهیدات مترو همزمان با تغییر ساعت کاری ادارات، آمار مسافران شهر زیرزمینی، وضعیت تهویههای داخل مترو و خرابی پلههای برقی مترو و …با مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران به بحث و گفتوگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:
اعزام قطارهای فوقالعاده با توجه به تغییر ساعت کاری ادارات
با توجه به تغییر ساعات کاری ادارات از ساعت ۷ تا ۱۳:۳۰ آیا شرکت بهرهبرداری مترو تمهیداتی برای جابهجایی بیشتر مسافرین در این ساعات در نظر گرفته است؟
وظیفه ما در مدیریت شهری و حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی بر اساس نیاز مسافران است لذا ضرورت دارد تمهیداتی را برای تسهیل در تردد مسافران مترو در نظر داشته باشیم به ویژه در پیک صبحگاهی که در صورت لزوم قطارهای فوقالعاده پیش بینی و اعزام خواهد شد تا مسافران حتی الامکان با سرفاصله مناسب عبور و مرور کنند.
۳۰ درصد به تعداد مسافران افزوده شده است
آخرین آمار مسافران مترو تهران چه تعداد است و در حال حاضر روزانه چند مسافر در شهر زیرزمینی تردد دارند؟
بعد از شرایط کرونایی آمار مسافرانمان در شهر زیرزمینی زیاد شده و طی ۴ ماه قبل ۳۰ درصد به تعداد مسافران افزوده شده و هم اکنون در پایتخت و کلان شهر کرج در خط ۵ روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر از طریق مترو تردد میکنند.
آمار خرابی پلههای برقی هم برای ما قابل قبول نیست/حدود ۱۲۰۰ پله برقی برای مترو تهران
برخی از شهروندان نسبت به خرابی پلههای برقی مترو گلایهمند هستند چه برنامهای برای رفع این مشکل و دغدغه شهروندان دارید؟
حتی یک مورد آمار خرابی پلههای برقی هم برای ما قابل قبول نیست ولی در نظر داشته باشیم عدد خرابی های ما در کل ناوگان ۶ مورد است. این میزان نسبت به کل پله برقیهای تهران که حدود ۱۲۰۰ پله برقی است عدد بالایی نیست ولی با این وجود ما متوجه هستیم که شهروندان در زمان خرابی پله برقی دچار آزردگی میشوند؛ بنابراین همه توان خود را به کار بستهایم تا این تعداد خرابی را هم برطرف نماییم و آمار پله برقیهای خراب را به صفر برسانیم.
به هر حال در برخی مواقع مشکل کمبود قطعه وجود دارد و نوسازی پلههای برقی مورد نیاز است. متأسفانه برخی از برندهای پله برقی که برای مترو خریداری شده چندان کارآیی مطلوب و مناسب را نداشته و دائما خراب می شود.
پارت جدید خرید چرخ هم به زودی به بندرعباس میرسد
خرید چرخهای مترو و وضعیت انبارهای این شرکت در حال حاضر چگونه است؟
طبق جدول زمانبندی با همکاری شرکت سرمایهگذاری شهر برنامهها در حال اجرا شدن است و این عزیزان سه ماه زودتر از تعهدات قانونی خود خدمت رسانی کرده اند و بخشی از چرخها تحویل انبار مترو شد و ان شاءالله پارت بعدی هم به زودی به بندرعباس میرسد. شایان ذکر است برخی از این چرخها برای قطارهای دو طبقه خط ۵، برخی برای قطارهای DC و برخی برای قطارهای AC است.
همچنین علاوه بر چرخ ناوگان، قطعات یدکی مورد نیاز دیگری هم در قرارداد با بانک شهر از مبادی متعدد سفارش گذاری شده است و در راستای اورهال تجهیزات ثابت و متحرک به مرور زمان، تأمین خواهد شد. امیدواریم با رویکرد قابل تحسین شهردار تهران و معاونت اقتصادی در تأمین مالی برای خرید قطعات اضطراری مترو، شاهد افزایش رضایتمندی مسافران و بهبود کیفیت خدمت رسانی در این ناوگان پاک باشیم.
ماجرای کندی حرکت قطارهای مترو
برخی گزارشهایی مبنی بر کند بودن حرکت قطارهای مترو دارند،ماجرا از چه قرار است؟
متأسفانه برخی به دنبال ایجاد جو روانی در جامعه هستند. طی دو هفته گذشته همکاران بنده در بخش عملیات در زمانهایی با اعزام قطارهای فوقالعاده تلاش کردند شهروندان به هیچ وجه احساس کندی در حرکت قطارها نداشته باشند و حتی سرفاصله قطارها در مترو در برخی از زمانها و ابستگاهها از ۴ دقیقه کمتر هم شده است. عدهای دنبال جریانسازی هستند ولی بر اساس آنچه مرکز فرمان در مترو به ما اعلام کرده عقب افتادگی قابل توجهی در حرکت قطارها در خطوط نداشتهایم. البته مشکلات فنی و خرابی در برخی از قطارها زمانهایی ایجاد شده که سعی شده است با اعزام فوق العاده موضوع فورا جبران شود تا اختلالی در حرکت قطارهای مترو نداشته باشیم.
انتصاب مدیر پروژه برای اطمینان از عملکرد صحیح تهویه داخل قطارها
وضعیت تهویههای داخل مترو چگونه است و آیا تمهیداتی برای بهبود این موضوع در ایام تابستان در نظر گرفتهاید؟
اخیراً گلایههایی از سوی مسافران عزیز در مورد تهویه برخی از قطارها به ما گزارش شد. تیم فنی موضوع را بررسی کرده و مقرر شد مدیر پروژه ای صرفا برای اطمینان از عملکرد صحیح تهویه داخل قطارها منصوب شود. این موضوع توسط معاونت مهندسی مترو ارزیابی میشود تا برودت هوا در واگنها را کنترل کند و شهروندان عزیز خدای ناکرده از گرمی هوا آزرده نشوند. همچنین اگر هرگونه گزارش مردمی به سامانه ۱۸۸۸ وجود داشته باشد را پیگیری و در اسرع وقت رسیدگی خواهیم کرد.
گرههای کمبود واگن در حال باز شدن است
از واگنهای جدید مترو چه خبر؟ چه تعداد واگن در مترو تهران فعال است؟
قراردادها در این زمینه در حال انجام است و انشاءالله با پیگیری شهردار تهران و مدیریت جدید شهری، به زودی محقق خواهد شد. به هر حال لازم است دولت و دستگاههای مربوطه هر چه بیشتر در این زمینه اهتمام داشته باشند. خوشبختانه گرهها در حال باز شدن است.
توجه به رویکرد فرهنگ ایرانی و اسلامی در مترو تهران
شهردار تهران اخیرا به موضوع توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی در ایستگاههای مترو و ساخت خطوط و ایستگاهها تاکید داشته ایا برنامهای در این راستا دارید؟
بله ارتقای کیفیت خدمات رسانی به مسافران شهر زیر زمینی و هویت بخشی به ایستگاههای مترو جز اهداف ما است.لازمه این امر استفاده از نخبگان است تا به کمک آنها بتوانیم برنامههای هویت بخشی اسلامی را در ایستگاههای مترو اجرایی کنیم.
همچنین در قالب همکاری با تیمهای افکارسنجی و نظرسنجی بنا داریم که اقداماتی را جهت ارائه خدمات بهتر به مسافران انجام دهیم از جمله هدف گذاری های ما برای نشاط شهروندان و مسافران است که به طور مثال بتوانیم این نشاط را حداقل ۱۰ درصد افزایش دهیم چرا که کمبود نور و محدودیت فضای تنفسی و استفاده از ماسک برای مسافران در شهر زیر زمینی سبب آسیب روحی و خستگی آنها میشود و بنابراین با ارائه برنامههایی در جهت رفع این مشکل می توان جهت کمک به مسافران اقدام کرده ولی ابتدا برای این مسئله باید آمار دقیقی از تعداد مسافران در خطوط مختلف به دست آوریم.
البته در مورد آمار مسافران بخش اعظم آن از طریق تهیه بلیت مسافران قابل احصا است.در مورد آمار مسافران برخی به ما اعلام کردند روزانه ۲ میلیون و برخی می گویند سه میلیون مسافر، عد ها متفاوت است ولی آنچه که مشخص بوده اینکه با کاهش محدودیتها در سطح شهر و افزایش سفرهای آموزشی میزان مسافران بیشتر شده است.
همچنین بنا داریم که جشنواره ایده در مترو برگزار کنیم و شهروندان علاوه بر تیمهای دانشگاهی بتوانند ایده های خود را به ما ارائه کند و ما از میان همه ایده ها، نمونه های منتخب را به عنوان برگزیده در نظر میگیریم و میتوانیم آن را پس از بررسی به مرحله اجرا درآوریم همچنین ارائه گزارشهای مردم در مورد نقاط ضعف و قوت مترو هم حائز اهمیت در برنامهها است.
ساماندهی دستفروشان مترو به کجا رسید قرار بود برنامههایی در این راستا اجرایی شود؟
سامانهای برای ساماندهی دستفروشان در مترو در نظر گرفتیم تا اطلاعات آنها بارگذاری شود و در واقع این عزیزان بتوانند اطلاعات خود را بارگزاری کنند. بنا داریم که ویترین رایگان به دستفروشان ثبت نام کرده بدهیم و شکل آن با غرف مترو متفاوت است. دستفروشان ساماندهی شده میتوانند از فضاهایی که برایشان در نظر گرفته ایم استفاده کرده و در باکس هایی تجهیزات خود را قرار دهند و دیگر نیازی به جابجایی آن پس از اتمام فعالیت مترو نخواهند داشت.
ببینیدبحث دستفروشی با گذشته بسیار فرق کرده و متفاوت شده است و ما در حال حاضر با آسیبی به نام حکمروایی بساط گستری روبرو هستیم.بر اساس آمارهای موجود ۳۰ درصد از دستفروشان مترو جزو افرادی هستند که نیازمند بوده و به این کار احتیاج دارند اما ۷۰ درصد آنها به صورت یک شبکه نظاممند، توسعه یافته و هماهنگ با یکدیگر دارند.
قرار نیست ما از فعالیت دستفروشان درآمد داشته باشیم
قرار نیست ما از فعالیت دستفروشان درآمد داشته باشیم و فقط این مسأله مورد توجه است که اجناس بهداشتی با استاندارد و کیفیت مناسب به شهروندان ارائه شود و همزمان شرایط معیشتی دستفروشان دچار آسیب نشود و برای ما انضباطبخشی و رعایت حقوق مسافران اولویت دارد.
ساعات مسافرگیری در ایستگاه شهدای ۱۷ شهریور
افتتاح ایستگاه شهدای ۱۷ شهریور روز گذشته انجام شد، ساعت فعالیت این ایستگاه و تردد قطارها چگونه است؟
مراسم افتتاح ایستگاه شهدای هفده شهریور روز گذشته همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) برگزار شد و پذیرش مسافر در این ایستگاه از ساعت ۱۵ دیروز آغاز شد. ساعت فعالیت این ایستگاه همانند تمام ایستگاههای خطوط درون شهری از ساعت ۵:۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۲ است و فاصله حرکت قطارهای خط هفت در کل روز ۱۲ دقیقه یکبار است.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه