پنجشنبه, ۳۰ اسفند , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز _چهارشنبه بیست و نهم اسفند_ پیمان صالحی در خصوص جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی اظهار کرد: در سطح جهانی، نظام‌های مختلفی برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی وجود دارد که هر یک بر اساس معیارهای خاصی، عملکرد علمی، پژوهشی و نوآورانه این مراکز را بررسی می‌کنند.

وی افزود: از جمله معتبرترین نظام‌های بین‌المللی می‌توان به تایمز (THE)، کیو اس (QS)، سایمگو (Scimago) و لایدن (Leiden) اشاره کرد. رتبه‌بندی سایمگو، سه معیار اصلی تحقیقاتی، نوآوری و تأثیر اجتماعی را در نظر می‌گیرد و بر مبنای داده‌های پایگاه اسکوپوس، جایگاه مؤسسات علمی را تعیین می‌کند.

دبیر شورای عتف گفت: در رتبه‌بندی کیو اس که سالانه یک هزار و ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را ارزیابی می‌کند، تعداد دانشگاه‌های ایرانی از ۶ مورد در سال ۲۰۲۳ به هفت مورد در سال ۲۰۲۴ و ۹ مورد در سال ۲۰۲۵ افزایش یافته است.

چالش‌های دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی سایمگو

صالحی، یکی از چالش‌های اصلی دانشگاه‌های ایرانی در این نظام را محدودیت اطلاعات ثبت‌شده در حوزه‌هایی مانند ثبت اختراعات، همکاری‌های بین‌المللی و شاخص‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: در حالی که اغلب دانشگاه‌ها مقالات علمی، کتاب‌ها و مقالات همایشی را در پایگاه‌های معتبر نمایه می‌کنند، اما در بخش‌های دیگر اطلاعات کافی ارائه نمی‌شود که این موضوع بر رتبه آن‌ها تأثیر منفی دارد.

وی ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز اشاره شد یکی از معیارهای کلیدی سایمگو، تعداد پتنت‌های بین‌المللی و همکاری‌های فناورانه با صنعت است اما محدودیت‌های بودجه‌ای و کاهش حمایت از ثبت اختراعات بین‌المللی باعث شده است که امتیاز دانشگاه‌های ایران در این شاخص کاهش یابد.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: همچنین بررسی شاخص میزان تأثیر اجتماعی دانشگاه‌ها نیز نشان می‌دهد که کاهش تعاملات بین‌المللی و حضور کم‌رنگ دانشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا از نظر این شاخص، دانشگاه‌ها عملکرد خوبی نداشته باشند و نتوانند میزان اثربخشی واقعی خود در جامعه را نمایش دهند.

اقدامات لازم برای رشد جایگاه در رتبه‌بندی سایمگو

صالحی خاطرنشان کرد که روند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده در برنامه هفتم توسعه و همچنین همکاری سایر نهادهای مسئول به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت ارتقای اعتبارات پژوهش و فناوری به میزان ۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) طبق برنامه هفتم پیشرفت می‌تواند در این امر بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: بر همین اساس انجام اقداماتی مانند توسعه برنامه‌های علمی برای افزایش تعامل دانشگاه‌ها با جامعه و ارتقای شاخص تأثیر اجتماعی، بهبود فرآیند ثبت اطلاعات علمی در پایگاه‌های بین‌المللی مانند اسکوپوس و پایگاه‌های ثبت اختراعات، گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی در حوزه پژوهش و فناوری، افزایش حمایت از ثبت پتنت‌های بین‌المللی و توسعه زیرساخت‌های انتقال فناوری، ایجاد راهبردهای تشویقی برای تقویت شاخص‌های نوآوری از جمله افزایش همکاری‌های دانشگاه و صنعت توسعه دیپلماسی علمی و فناورانه برای کاهش محدودیت‌های بین‌المللی و می‌تواند در ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایرانی در نظام سایمگو مؤثر باشد.

معاون پژوهشی وزارت عتف اعلام کرد که اگرچه دانشگاه‌های ایران در برخی نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند، اما برای حفظ و ارتقای جایگاه خود، نیاز به اصلاح سیاست‌های پژوهشی، افزایش همکاری‌های علمی و تمرکز بر نوآوری و تأثیر اجتماعی دارند. در مجموع، می‌توان امیدوار بود تا از طریق گسترش تعاملات بین‌المللی و همچنین تحقق ۲ درصدی اعتبارات پژوهش و فناوری از کل تولید ناخالص ملی کشور بتوان در ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی به ویژه سایمگو کمک کرد.

افزایش جایگاه دانشگاه‌های ایران در رتبه‌های معتبر جهانی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.