هارولد لاسول و چارلز رایت، معتقدند که در کارکرد نخست، رسانهها به نظارت، مراقبت و تهیه و رساندن خبر دست میزنند و در دومین کارکرد، وظیفه انتخاب و تفسیر اطلاعات در محیط را بر عهده دارند.
در اینجا است که رسانه، حامل انتقادها و پیشنهادهایی برای چگونگی نگرش افراد به واقعیتها است. در این نقش، رسانه به تقویت ارزشهای اجتماعی، اجماع و افشای انحرافات، رجوع به پایگاه رهبران فکری، پیشگیری از تهدید ثبات اجتماعی و وحشت عمومی، مدیریت افکار عمومی و نظارت بر حکومت و حفاظت میپردازد. در کارکرد سوم، رسانه میکوشد از میراث فرهنگی جوامع پاسداری کند و با یاری رساندن به انسجام اجتماعی، تجربههای مشترک انسانی را نهادینه سازد.
یکی از موثران این روزهای فضای رسانهای که در میان نسلهای جوان نیز از جایگاه قابل قبولی برخوردار است، اینفلوئنسرها و بلاگرهای اینستاگرام هستند. بلاگری به تولید هرگونه محتوای صوتی، تصویری، ویدویو و متنی به صورتی که نیاز کاربران به صورت کامل برطرف شود؛ گفته میشود. بلاگرها معمولا محتواهایی که تولید میکنند را در شبکههای اجتماعی در معرض دید عموم قرار میدهند. میزان لایک و مشاهده کامنتها و ویدئوهای آنها گاهی در مقایسه با بسیاری از افراد صاحبنام قابل تامل است. این مسئله در کنار نیاز به نگاهی آسیبشناسانه، واجد فرصتهای بسیاری است. یکی از این فرصتها، معرفی کتاب در بستر پرمخاطب است. بوک بلاگرها، بعضا فرصت اطلاعرسانی با مخاطب گسترده را در اختیار دارند.
آنها معمولا به بررسی و تحقیق در مورد با کتابهای جدید و ترند یا قدیمی میپردازند. بلاگر کتاب، نظر خود را به صورت تخصصی یا غیرتخصصی در مورد کتاب بیان و در شبکه های اجتماعی منتشر میکند. در بعضی مواقع خواندن قسمتی از کتاب مورد نظر هم توسط بوک بلاگرها انجام میگیرد. برخی از آنها معمولا صدای زیبا و رسایی برای خواندن کتاب دارند. آنها سعی میکنند حس مشترکی را میان کتاب و مخاطبانی که کتاب را مطالعه نکردهاند ایجاد کنند. کاری که مک کوایل معتقد است یکی از نقشهای اصلی رسانه محسوب میشود. کتابی را که فرصت خواندن و تهیه آن پیش نیامده به مخاطب معرفی کرده و سعی در ایجاد احساس تعلق دارد. مخاطب اگر بعد از مشاهده ویدئو، عکس یا کامنت بوک بلاگر سراغ کتاب نرود، اما در ناخودآگاهش عکس، نام و بعضی از فصول کتاب ماندگار میشود. این ماندگاری ابزاری است که میشود از آن در هنگامه برخورد با انبوه کتاب بهره برد. یعنی جایی که فرصت خرید و انتخاب کتاب وجود دارد، مخاطب گاها ناآشنا و سردرگمی که نمیداند نیاز مطالعاتی خود را چگونه تامین کند، به واسطه تاثیرات حتی سطحی و آنی، دست به انتخاب گزینههایی میزند که آشنایی ذهنی با آن به این وسیله صورت گرفته است.
مهمترین و بزرگترین رویداد کتاب ایران، برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب است که پس از وقفهای دو ساله، امسال برگزار خواهد شد. فضایی پر از کتاب با انواع ناشران و گروههای مختلف که امکان انتخاب و خرید گسترده را برای مخاطب فراهم میآورد. در این میان نقش بوک بلاگرها اهمیت بیشتری پیدا میکند. در کنار انتخاب کتابی که بلاگرها معرفی میکنند، اساسا حضور در نمایشگاه کتاب و بازدید از غرفهها نیز میتواند از سوی بلاگرها مطرح شود. اینکه چگونه از فرصت ده روزه نمایشگاه بهره ببرند و چگونه در کمترین زمان ممکن از امکانات اطلاعرسانی و یافتن غرفه ناشر مورد نظر مطلع شوند. از تخفیفات و فرصتهای ده روز خرید کتاب بهترین بهره را ببرند و… این شیوه اطلاعرسانی و نقشی که بوکبلاگرها میتوانند از آن استفاده کنند؛ در کنار محدودیت برخی رسانههای رسمی میتواند به نیازهایی پاسخ گوید که تا پیش از آن مورد توجه قرار نگرفته است.
ثبت دیدگاه