چهارشنبه, ۲۸ آذر , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با زنان و دختران نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است که به نقش زنان در جامعه داده می‌شود. دیدارهایی که حالا به یک رسم همه‌ساله همزمان با سالروز میلاد دُردانه نبی مکرم اسلام (ص) حضرت زهرای مرضیه (س) تبدیل شده است؛ دیدارهایی که نشان‌دهنده توجه ویژه معظم‌له به مشکلات و چالش‌های زنانه در ایران اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امسال با زنان به بیان مهم‌ترین اصول منشور زن در اسلام پرداختند و تاکید کردند زن و مرد در اسلام مکمل یکدیگرند و برای دستیابی به حیات طیبه تلاش می‌کنند و در تلاش برای رسیدن به حیات طیبه و توانایی‌های فکری و روحی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری، اثرگذاری اجتماعی-سیاسی، فعالیت اقتصادی و مسائل بین‌المللی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. ایشان همچنین به نقش مؤثر زنان در پیروزی انقلاب و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی اشاره کردند و از آن‌ها خواستند تا در برابر چالش‌ها ایستادگی کنند.

ایشان به اهمیت موضوعات مطرح شده توسط زنان، از جمله مراقبت از خانواده در فضای مجازی و تسهیلگری ازدواج، اشاره کردند و خواستار پیگیری این نکات شدند. همچنین توجه به مسئله زوجیت، حقوق و مسئولیت‌ها، محدودیت‌های دینی در ارتباطات معاشرتی زن و مرد و افتخار و ارزش والای مادری از جمله اصول مهم منشور زن مسلمان است که رهبر انقلاب به آنها پرداختند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانشان نیز بر اهمیت تقلید از زنان مجتهد تأکید کردند و گفتند که در بسیاری از مسائل زنانه، خانم‌ها باید از مجتهدان زن تقلید کنند، زیرا مردان ممکن است در این زمینه‌ها تشخیص درستی نداشته باشند. ایشان همچنین به رشد زنان مجتهد و فعال در عرصه‌های مختلف پس از انقلاب اشاره و بر لزوم حضور مؤثر زنان در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تأکید کردند.

به منظور بررسی بیشتر نکات کلیدی مطرح شده توسط رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، با مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) به عنوان یکی از بانوان فعال در حوزه زنان و خانواده که چند سالی است توفیق تشرّف محضر ولی امر مسلمین جهان را در کارنامه خود دارد، به گفت‌وگو نشستیم.

ایمنا: رهبر انقلاب اسلامی در مقایسه وضعیت زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی و کشورهای غربی، به نابرابری‌های موجود در فرهنگ غرب اشاره کردند. چه تفاوت‌هایی بین وضعیت زنان در گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب وجود دارد؟

اصلانی: تفاوت نگاه اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی به زن با نگاه فرهنگ غرب به زن موضوعی بسیار مهم است. در واقع نگاه فرهنگ غرب به زن یک نگاه بسیار حداقلی و ابزارگونه است به طوری که حتی خانم «وندی شلیت» محقق و نویسنده آمریکایی نیز آن را مطرح کرده و می‌گوید که هویت زنان در فرهنگ غرب بسیار از هم فروپاشیده است و زنان دچار بحران‌های شدیدی هستند. به عبارتی نگاه فرهنگ غرب به زن صرفاً نگاه جنسیتی است و این نگاه اساساً روح، اندیشه و اثرگذاری زن در یک جامعه را به محاق برده و آنچه که باقی مانده تنها یک تن نمایی و برجسته نمایی پیرامون مباحث جنسیتی است. اما نگاه اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی به زن، نگاهی توأم با کرامت و روح انسانی است که موجب می‌شود زن در همه عرصه‌ها حضور جدی، فعال و شریفانه داشته باشد بدون اینکه دیگران حق لذت‌جویی و بهره‌مندی از او را داشته باشند.

در واقع نگاه اسلام به زن در تمامی ابعاد در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد؛ چه آن زمانی که به عنوان یک دختر یا خواهر در خانواده حضور دارد و غم‌خوار، یاری دهنده و پشتوانه عاطفی پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده است؛ چه زمانی که به عنوان یک زن فرهیخته در جامعه حضور پیدا می‌کند و جامعه برای او کرامت و ارزش قائل است و به لحاظ توانمندی‌های مهارتی، فکری و اندیشه، او رو در مناصب مختلف قرار می‌دهد و چه زمانی که به عنوان یک مادر یا همسر جایگاه ویژه‌ای می‌یابد زن جایگاه بالایی دارد. در واقع اسلام زن را در خانه مانند ریحانه برای مرد معرفی کرده و تاکید داشته که باید به لحاظ عاطفی از او حمایت شود و برای نیل به این هدف پاداش‌های اخروی برای مردان در نظر گرفته است.

اما نگاه فرهنگ غرب به زن که با انقلاب صنعتی آغاز شد، نگاهی همانند یک کالای مصرفی است. در انقلاب صنعتی از زن به عنوان کارگر ارزان قیمت استفاده کردند چون بیمه‌ای برای او لحاظ نمی‌کردند و به صرف اینکه زن از خانه بیرون بیاید و کاری انجام دهد، از بسیاری حقوق محرومش کردند و به شدت مورد استثمار قرار گرفت و از آن به بعد طی دوره‌های مختلف بحث تن فروشی، لذت‌جویی و مصرف گرایی را به واسطه زنان توسعه دادند تا سرمایه داران با اعتراض‌های بین‌المللی بتوانند از وجود زن بیشترین بهره را برده و سودهای کلان به جیب بزنند.

به هر روی در نگاه عدالت محور و واقع‌بینانه در خواهیم یافت که نگاه اسلام به زن یک نگاه کاملاً مترقی است به طوری که زنان در عالی‌ترین عرصه‌های معنوی، فکری و اندیشه‌ای، راهبردی درخشیده‌اند که نمونه‌های بارز آن، حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) هستند که علاوه بر درخشش در زمینه همسری و مادری، در عالی‌ترین سطح هدفمند کردن امت اسلامی قدم‌های بلندی برداشتند و به تاسی از ایشان زنان فرهیخته دیگری در طول تاریخ بروز و ظهور یافتند که خانم مرضیه دباغ، نمونه‌ای از آن زنان فرهیخته و مجاهد است که علاوه بر داشتن نقش همسر و مادری مهربان و دلسوز برای خانواده، یک مجاهد فی‌سبیل‌الله بود. همچنین شهیده بنت‌الهدی صدر در عراق که با رژیم بعث تا پای جان مبارزه کرد و نیز شهیده مروه شربینی که به دلیل رعایت حجاب توسط تندروهای آلمان به شهادت رسید، نمونه‌های دیگری از این بانوان هستند. در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار زن نویسنده و توانمند در کشور ما فعالیت دارند که به تاسی از حضرت زهرا (س) و به عنوان الگوی سوم زن نه شرقی، نه غربی در جامعه حضوری بسیار پررنگ، اثرگذار و توأم با اخلاق و معنویت دارند.

ایمنا: اشاراتی درباره یکسان بود حقوق زن و مرد در بیانات رهبر انقلاب مشهود بود. آیا به واقع در کشور ما حقوق زن و مرد یکسان است و در این زمینه نقصی در قانون وجود ندارد؟

اصلانی: قوانین کشور ما چون مبتنی بر شرع مقدس و مبانی انقلاب اسلامی است، کاملاً عدالت محور است اما گاهی همه قوانین یکسان اجرا نمی‌شوند. به هر حال در خانواده‌ها شاهد مشکلاتی هستیم به این دلیل که زنان و مردان با حقوق خود کمتر آشنا هستند؛ به ویژه در دوره اخیر که فضای مجازی فرصت گفتمان و تعاملات بین خانواده را کم کرده است. اما در قوانین کمبودی به نظر نمی‌رسد و کاملاً حقوق خانواده شامل مرد، زن و کودکان به شکل زیبا و بسیار مترقی در نظر گرفته شده است. با این حال در صحنه اجرا به دلیل آشنا نبودن خانواده‌ها به مسائل حقوقی خود به مشکلاتی بر می‌خورند و گاهاً وکیل مربوطه نیز توانمندی لازم را در احقاق حق ندارد و اتفاقات دیگری رقم می‌خورد. بنابراین از لحاظ اجرای قوانین ممکن است خلاهایی داشته باشیم اما قوانین کاملاً عدالت محور است و خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد.

به عبارتی لازم است هر فرد نسبت به حقوق، وظایف و مسئولیت‌های خود در خانواده مطلع باشد چرا که عدم اطلاع از قوانین یا نداشتن فرهنگ مدارا مشکلاتی را رقم خواهد زد. بر همین اساس در قرآن کریم توصیه‌ها و ملاحظات زیادی نسبت به همسران وجود دارد و آن ملاطفتی که دین قرار داده، در قوانین هم آمده است اما گاهی این حدود و مُرّ قانون رعایت نمی‌شود.

تجلی عظمت و کرامت بانوان در گفتمان انقلاب اسلامی

ایمنا: رهبر انقلاب بر نقش حیاتی و باارزش مادری تأکید کرده و فرمودند که برخی رسانه‌ها به اشتباه تصویری منفی از این نقش ارائه می‌دهند، در حالی که بهشت زیر پای مادران است. برای خنثی کردن این تصویر اشتباه چه راهکاری وجود دارد؟

اصلانی: این موضوع به روش‌های غلط تربیتی بر می‌گردد. گویا برای برخی از نسل جوان این‌طور تداعی شده که مادر یعنی کسی که باید در خانه به همه اعضای خانواده خدمات بدهد و ترسیم این چهره از مادر موجب می‌شود که دختران جوان از مادر شدن اِبا پیدا کنند و تصور کنند با مادر شدن آزادی آنها سلب می‌شود و نمی‌توان خوشی‌ها و لذت‌ها و مهمانی‌ها و مسافرت‌های قبل را ادامه داد. یا اینکه مسئولیت همه فرزندان بر عهده مادر است و چهره‌ای از مادر در ذهن‌ها به تصویر کشیده می‌شود که انگار مادر یک جهادگر است. در حالی که مادر کانون عاطفه و آرامش بخشی در خانواده است و در کنار آرامش بخشیدن به سایر اعضای خانواده خود، او نیز به آرامش می‌رسد چراکه ذات و فطرت الهی یک مادر بر مبنای آرامش داشتن در کنار خانواده بنا شده است.

این مسئله در کتاب «جنگ علیه خانواده» ویلیام گاردنر نیز آورده شده است. در این کتاب مشخص شده که توجه نکردن به این ابعاد در خانواده یعنی موقعیت‌های مادری و همسری، ضریب خشونت در جامعه غربی را به شدت افزایش داده است چون این عقبه آرامش وجود ندارد. بنابراین اگر نقش‌های مادری به درستی پیاده شود هم مادر به آرامش می‌رسد و هم دیگر اعضای خانواده به آرامش خواهند رسید که در این بین لازم است اعضای خانواده مسئولیت‌های خود را در قبال مادر خانواده انجام دهند و تکالیف و مسئولیت‌ها بین اعضای خانواده تقسیم شود. من معتقدم نقش مادری یک نقش رویایی، بسیار و بسیار زیبا برای مادر و برای اعضای خانواده است.

ایمنا: رهبر انقلاب اسلامی بر این نکته تأکید کردند که تعداد زنان مجتهده در جامعه کم نیست و در بسیاری از مسائل زنانه، زنان باید از مجتهدان زن تقلید کنند. در حال حاضر آیا بستر این امر فراهم است؟

اصلانی: نکته‌ای که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، نکته بسیار مهم و راهبردی است و قطعاً حوزه‌های علمیه باید به آن بپردازند. در حال حاضر تعدادی خانم‌های مجتهده در کشور حضور دارند که از جمله می‌توان به خانم‌ها صفاتی و گلگیری اشاره کرد. این بانوان در موضوعات مربوط به زنان کاملاً صاحب نظر و مسلط هستند و آمادگی این را دارند که زمینه و فرصت این امر رهبری را فراهم کنند و شرایط تقلید از آنها محیا شود.

طبیعتاً ما در آینده نیازمند این هستیم که حوزه‌های علمیه نسبت به پرورش بانوان فرهیخته در سطوح خارج فقه و اجتهاد بیشتر تلاش کنند اما اکنون نیز شرایط آن را داریم که این فرمایش رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کنیم که قطعاً بار سنگین آن بر دوش حوزه‌های علمیه به ویژه مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه‌الزهرا و جامعه‌المصطفی است تا سریعاً این بانوان مجتهده را معرفی کنند و اگر لازم است رساله‌ای در زمینه مسائل شرعی زنان بیرون بدهند. به هر حال این موضوع بسیار راهبردی است و می‌تواند برای مسائل شرعی خانم‌ها راهگشا باشد.

ایمنا: به عنوان یکی از بانوانی که تاکنون چندین بار در ایام ولادت حضرت فاطمه (س) به محضر رهبر انقلاب رسیده‌اید، بگویید چه نکات جالب و جدیدی دیدار امسال را از سال‌های گذشته متمایز کرده بود؟

اصلانی: به نظرم یکی از نکات بسیار مهمی که امسال نسبت به دیدارهای سال‌های گذشته وجود داشت، یکی حواشی مراسم و دیگر صحبت‌هایی بود که خانم‌ها به صورت بسیار صمیمانه در محضر رهبر انقلاب داشتند. این گفت‌وگوها بسیار دلنشین بود و لبخند رهبر انقلاب نشان می‌داد که ایشان از نکات مطرح شده رضایت داشتند و همچنین نشان می‌داد کسانی که مطالب را ارائه دادند بر مسائل مهم کشور در حوزه زنان و خانواده تسلط دارند.

در واقع این موضوعات بسیار مهم و شاید ریز مسائل و دغدغه‌های جامعه ما بود که رهبر انقلاب نیز به تک تک آنها اشاره کردند و نکات کلیدی را بیان فرمودند که شاید در دیدارهای گذشته به صورت کلی به آنها پرداخته می‌شد. به ویژه موضوع جدید و راهبرد اساسی توجه به خانم‌های مجتهده و تقلید خانم‌ها از این افراد که مسئله بسیار مهمی بود که شاید جلسه امسال را از سایر جلسات متمایز می‌کرد و فکر می‌کنم تحول بزرگی در مسائل خانم‌ها ایجاد خواهد کرد.

تجلی عظمت و کرامت بانوان در گفتمان انقلاب اسلامی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.