دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خوشه ستاره‌ای کروی Messier 10 با قدر ۶.۶ در صورت فلکی مارافسای طی هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قرار خواهد گرفت؛ این خوشه ستاره‌ای چهارشنبه -شانزدهم خرداد- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد.

خوشه ستاره‌ای Messier 10 از اصفهان تمام طول شب قابل مشاهده است، حدود ساعت ۲۰:۱۷ به میزان ۲۵ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود، سپس ساعت ۰۰:۰۵ به میزان ۵۳ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حوالی ساعت ۰۳:۴۴ تقریباً ۲۶ درجه بالای افق جنوب غربی شما از دسترس خارج می‌شود.

رصد خوشه ستاره‌ای Messier 10 از زاویه چهار درجه و پنج دقیقه‌ای در بیشتر نقاط جهان امکان‌پذیر است، به طوری که می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۶۵ درجه شمالی و ۷۴ درجه جنوبی مشاهده کرد، این خوشه ستاره‌ای با قدر ۶.۶ کاملاً کم نور است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق دوربین دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

ماه در حضیض خورشیدی

ماه چهارشنبه -شانزدهم خرداد- در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید در فاصله ۱.۰۱۲۳ واحد نجومی قرار خواهد گرفت، این اتفاق تقریباً زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین قرار می‌دهد که تقریباً همزمان با عبور از پدیده ماه نو است.

در لحظه حضیض خورشیدی ماه، زمین در فاصله ۱.۰۱۴۷ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۱۲۳ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۵ واحد نجومی (۳۷۳ هزار کیلومتر) خواهد بود.

مقارنه ماه و سیاره مشتری

ماه و سیاره مشتری چهارشنبه -شانزدهم خرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۸ روزه از فاصله چهار درجه و ۴۰ دقیقه‌ای شمال سیاره مشتری عبور می‌کند، البته این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و بیش از چهار درجه بالاتر از افق نخواهد رفت.

ماه در قدر منفی ۷.۹ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۰ هر دو در صورت فلکی ثور قرار خواهند داشت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.