یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از تئوری‌های مهم در حوزه رسانه، نظریه چارچوب‌سازی است که بر اساس آن، رسانه‌ها جهان اطراف را به وسیله کلمات، تصاویر، موسیقی و … در چارچوبی خاص عرضه می‌کنند؛ چارچوبی که بر ادراک و تفسیر مخاطب اثر می‌گذارد.

در ادامه مروری بر این تئوری و برخی از مصادیق آن خواهیم داشت:

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

این دو تصویر نکته جالبی دارد؛ وقتی کلمه Iran را در دو مرورگر آمریکایی گوگل و مرورگر روسی یادندکس جست‌وجو می‌کنید، اختلاف عجیبی بین تصاویر می‌بینید؛ اما نتیجه این همه تفاوت در تصاویر جست‌وجو شده چیست و چه پیامدی ممکن است داشته باشد؟

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

یکی از نظریه‌های مهم رسانه که در پی پاسخ به این سوال مطرح است، نظریه framing theory یا چارچوب‌سازی است.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

بر اساس این نظریه، رسانه‌ها با ارائه یک چارچوب شناختی، نحوه ادراک واقعیت را تعیین می‌کنند تا بتوانیم دنیای اطرافمان را تفسیر کنیم و بر اساس آن دنیا را بفهمیم.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

وقتی در مطالعات رسانه از چارچوب‌سازی صحبت می‌کنیم، منظور آن است که رسانه جهان اطراف را در چارچوب خاص یا با یک عینک خاص، عرصه و کاری می‌کند که متناسب با آن چارچوب دنیا را بفهمیم.

اتفاقی که در این میان می‌افتد آن است که رسانه در ابتدا موضوعی را برجسته می‌کند سپس آن را در چارچوب معنایی خاص، تفسیر می‌کند.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

در واقع رسانه اول می‌گوید «به چه فکر کن.» و در ادامه می‌گوید «چطور تفسیر کن.»

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

رسانه‌ها چارچوب‌سازی را با استفاده از کلمات، تصاویر، موسیقی و استفاده از تکنیک‌های اقناع انجام می‌دهد.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

پس باید مراقب باشیم تا هر زمان تصویر یا ویدئویی دیدیم، بدانیم که آن رسانه قصد چارچوب‌سازی دارد.

رسانه‌ها با چارچوب خوشمزه‌تر می‌شوند!

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.