شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سلسله نشست‌های «هویت زبانی ناآرامی» با محوریت بررسی زبان‌شناسانه ناآرامی‌های اخیر به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، پنجشنبه ۵ آبان در دو نوبت صبح و عصر در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.

هر پدیده اجتماعی و انسانی، شناسنامه و هویتی دارد و فهم هویت پدیده‌ها، به دانش‌های مختلف انسانی و اجتماعی نیازمند است تا در دنیای پیچیده امروز بتوان همه لایه‌ها و زوایای آن را دید و درک کرد. در پیچ و تاب فهم پدیده‌ها، دانش‌های زبانی، اغلب از دایره بیرون‌اند و دانش‌های اجتماعی و رسانه‌ای و سیاسی توجه برانگیزترند.

در روزهای گذشته که ناآرامی‌ها کشور را درنوردیده و تشویش به جان‌ها انداخته بود، دانشوران مختلف از نظرگاه‌های گوناگون تحلیل‌هایی بیان کرده‌اند و راهکارهایی برای خروج از بعضی بحران‌ها داده‌اند. فارغ از اینکه چقدر این تحلیل‌ها نو، اثربخش و نزدیک به واقع یا تکراری و نخ‌نماست، تحلیل‌های اهالی زبان در این بین به چشم نیامده و حتی نهادهای مسئول از آنان کمکی نخواسته‌اند.

توجه به زبان و دانش‌های آن، توجه به لایه‌های زیرین پدیده‌های اجتماعی است که از شناخت‌ها و استعاره‌ها و مفاهیم ریشه می‌گیرد. زبان در جایگاه دستگاه‌شناختی انسان، در همه عرصه‌ها نقش‌آفرین و اثرگذاراست.

در دنیای امروز، سیاست‌گذاری‌های زبانی، برآمده از سناریوهای مشارکتی برای آینده مطلوب و مقبول هر جامعه، حفظ و توسعه این دستگاه را در همه عرصه‌ها در نظر می‌آورند. همچنین نهادهای مختلف در زمینه‌های گوناگون علمی و عملی، تغییرات زبان را رصد می‌کنند و ضمن بازخوردگیری ازبرنامه‌ها، آن‌ها را روزآمد می‌کنند. امروزه دیگر پذیرفته است که بحران در زبان، بحران در شناخت و ارتباطات و سپس بحران در همه عرصه‌های انسانی و اجتماعی را به بار خواهد آورد.

هدف از برگزاری نشست‌های «هویت زبانی ناآرامی»، فهم پدیده اجتماعی ناآرامی‌های اخیر از منظر دانش‌های زبانی است و در این نشست‌ها، دانشوران زبان‌شناس، نشانه‌شناس، روایت‌پژوه، ادیبان، نویسندگان، پژوهشگران جامعه‌شناسی زبان، رسانه و زبان، سیاست و زبان و دیگر متخصصان حوزه زبان، پنجره‌ای رو به فهم هویت زبانی ناآرامی‌های امروز، پیشینه و آینده آن، روندهای اثرگذار بر آن و راه‌های پیشگیری از آن می‌گشایند.

زبان کودک در بحران و رسانه با حضور فرزانه فخریان، فعال رسانه‌ای و پژوهشگر زبان، خطاهای شناختی‌زبانی در ناآرامی با سخنرانی پویا امامی، مترجم و مولف کتاب در زمینه علوم شناختی و پژوهشگر فرهنگ، نافرهنگی‌شدن زبان در بستر تحولات اجتماعی با حضور صادق رشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگر فرهنگ و هنر، زبان به‌مثابه تصویر هویت در ناآرامی‌های ۱۴۰۱ با سخنرانی محمدجواد عظیمی، استاد دانشگاه، روایت‌ها در جامعه؛ ارزش‌های صدق و کارآمدی با سخنرانی کورش علیانی، دانش‌آموخته زبان‌شناسی و پژوهشگر و جامعه‌شناسی شعارهای طنز جنبش‌های اجتماعی با سخنرانی محمد فکری دانش‌آموخته جامعه‌شناسی، سلسله نشست‌هایی هستند که در گام اول برگزار خواهند شد.

گام اول سلسله نشست‌های هویت زبانی ناآرامی، پنج‌شنبه ۵ آبان در دو نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و ساعت ۱۵ تا ۱۹ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در انتهای غربی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبه‌روی خیابان پورموسی برگزار می‌شود.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.