جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «مهدی جمالی‌نژاد» روز گذشته با رأی هیئت دولت به عنوان هفدهمین استاندار اصفهان معرفی و سکان مدیریت امور این استان را برعهده گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از معرفی جمالی‌نژاد به عنوان استاندار اصفهان ۱۶ تَن، تصدی استانداری این استان را برعهده داشته‌اند.

ابتدای پیروزی انقلاب و دوران جنگ

محمدعلی واعظی پزشک اصفهانی اولین استاندار اصفهان بود که در دولت موقت و از اول اسفند سال ۱۳۵۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۵۸ برای تصدی این سمت انتخاب شد.

سید محمدکاظم موسوی بجنوردی سپس از ۱۹ اردیبهشت ۵۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۵۹ به‌عنوان دومین استاندار اصفهان توسط شورای انقلاب منصوب شد. نمایندگی تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی از دیگر سوابق دومین استاندار اصفهان است.

سید اسماعیل داوود شمسی از ۳۱ اردیبهشت ۵۹ تا سوم شهریور ۶۰ توسط دولت بنی‌صدر انتخاب و در جایگاه سومین استاندار اصفهان نشست. اولین حضور اسماعیل داودی شمسی به‌عنوان مسؤول مالی و پرسنلی سپاه با حکم شهید بهشتی بود و پس‌ازآن در کابینه‌های مختلف سمت‌های گوناگون سیاسی را بر عهده گرفت. در زمان حضور آیت‌الله مهدوی کنی به‌عنوان وزیر کشور در کابینه شهید رجایی معاون سیاسی وزارت کشور بود و بعد از آن به سمت استانداری اصفهان انتخاب شد.

غلام عباس زارع میرک آباد از سوم شهریور ۶۰ تا ۲۹ تیر ۶۱ توسط میرحسین موسوی به‌عنوان چهارمین استاندار اصفهان انتخاب شد. استاندار کرمان، استاندار کرمانشاه، استاندار پیشین اصفهان، معاون پیشین وزارت کشور، معاون پیشین وزارت راه، از جمله سوابق زارع است. او فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف و تدریس در این دانشگاه را در کارنامه دارد.

عبداله کوپایی، پنجمین استاندار اصفهان در زمان نخست‌وزیری میرحسین موسوی بود که از ۲۹ تیر ۱۳۶۱ تا ۲۵ بهمن همان سال این سمت را بر عهده داشت. کوپایی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه تهران است. او در سال ۱۳۶۱ در کم‌تر از یک سال استاندار اصفهان بود. همچنین از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ به‌عنوان استاندار خراسان فعالیت می‌کرد، در فاصله سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ استاندار چهارمحال و بختیاری بود و از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ نیز برای دومین بار استانداری خراسان را بر عهده داشت.

غلامحسین کرباسچی، ششمین استاندار اصفهان در زمان نخست‌وزیری میرحسین موسوی، از ۲۵ بهمن سال ۱۳۶۱ تا ۱۷ دی سال ۶۸ به‌عنوان آخرین استاندار زمان جنگ در اصفهان، انتخاب شد. کرباسچی بعداً به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

دوران پساجنگ تا دهه ۸۰

سید محمدرضا واقفی امامزاده، هفتمین استاندار و اولین نماینده دولت سازندگی در اصفهان بعد از جنگ بود که از ۱۷ دی ۱۳۶۸ تا دوم تیر ۷۱ این سمت را بر عهده داشت. او دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه اصفهان است و در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نماینده اصفهان در مجلس حضور داشت.

اسحاق جهانگیری، هشتمین استاندار و دومین استاندار اصفهان در دولت سازندگی بود که از دوم تیر ۷۱ تا ۲۰ شهریور ۷۶ به عنوان استاندار اصفهان منصوب شد، او دانش‌آموخته کارشناسی فیزیک از دانشگاه کرمان، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد علوم و تحقیقات است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی آغاز کرد. جهانگیری در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نماینده جیرفت در مجلس حضور داشت. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کابینه اول اصلاحات، وزیر معادن و فلزات بود و از سال ۱۳۷۹ در پی ادغام این وزارتخانه با وزارت صنایع و تشکیل وزارتخانه جدید تا سال ۱۳۸۴ در جایگاه وزیر صنایع و معادن فعالیت کرد. جهانگیری در دولت روحانی به مدت هشت سال معاون اول رئیس جمهور بود

سید جعفر موسوی، نهمین استاندار اصفهان در دولت اصلاحات که از ۲۰ شهریور ۱۳۷۶ تا ۲۶ تیر ۸۱ بر مسند استانداری اصفهان تکیه زد. او در سال ۶۱ و ۶۲ به‌عنوان معاون سیاسی اصفهان حضور داشت و به گفته خودش در این مدت شناخت کافی از این استان پیدا کرد و نهایتاً در سال ۷۶ به‌عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد.

اصفهان دهه ۸۰

سید محمود حسینی، دهمین استاندار اصفهان بود که در دولت اصلاحات از ۲۶ تیر ۱۳۸۱ تا ۱۸ مهر ۱۳۸۴ نمایندگی دولت در استان را بر عهده داشت. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ استاندار سیستان و بلوچستان و از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ استاندار اصفهان در دوره اصلاحات بود. حسینی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه اصفهان است.

یازدهمین استاندار اصفهان، سید مرتضی بختیاری بود، او پیش از تصدی استانداری اصفهان، ۷ سال ریاست سازمان زندان‌ها را بر عهده داشت که در دولت نهم از ۱۸ مهر ۱۳۸۴ تا ۱۲ شهریور ۸۸ سکان‌دار استان شد، سید مرتضی بختیاری برخلاف استاندار سابق، اصفهانی نبود و در دولت اول احمدی‌نژاد به‌عنوان استاندار اصفهان منصوب شد. او در دولت دهم به عنوان وزیر دادگستری فعالیت کرد و بعدها قائم‌مقام آستان قدس رضوی شد. مدیرکل دادگستری استان خراسان و فارس، رئیس سازمان زندان‌ها از دیگر سوابق سید مرتضی بختیاری است.

او پس‌از انتخاب شهید رئیسی به ریاست قوه قضائیه به‌عنوان رئیس حوزه ریاست این قوه منصوب شد. بختیاری هم‌اکنون به‌عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مشغول به فعالیت است.

علیرضا ذاکر اصفهانی، دوازدهمین استاندار اصفهان در دولت دوم احمدی‌نژاد بود که از ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ تا ۳۱ شهریور ۹۲ سکان‌دار استانداری اصفهان بود. ذاکر دکترای عهلوم سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه است.

او در دولت نهم رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بود.

اصفهان دهه ۹۰

سیزدهمین استاندار اصفهان رسول زرگر پور اصفهانی بود که در دولت اعتدال از مهر ۱۳۹۲ تا هفتم آبان ۹۶ به‌عنوان نماینده دولت در استان خدمت کرد. رسول زرگر پور دارای فوق‌لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و دکترای رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است و در دولت نهم نیز به‌عنوان معاون وزارت نیرو در امور آب انتخاب شده بود. معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد سازندگی، معاون امور عمرانی وزارت کشور، معاون امور آب وزارت نیرو از سوابق او است.

سیر تحول استانداران اصفهان؛ از دیروز تا امروز

محسن مهرعلیزاده از ۷ آبان ۱۳۹۶ تا ۲۶ آبان ۹۷ به‌عنوان چهاردهمین استاندار اصفهان منصوب شد. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی و استاندار خراسان از سوابق مهرعلیزاده تا پیش از استانداری اصفهان است.

سیر تحول استانداران اصفهان؛ از دیروز تا امروز

عباس رضایی، پانزدهمین استاندار اصفهان و آخرین استاندار دولت روحانی بود که از ۲۰ آبان ۱۳۹۷ تا مهر ۱۴۰۰ نماینده دولت در استان اصفهان بود. او عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و متخصص ایمونولوژی است و هشت سال ریاست بر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ از مهم‌ترین سوابق رضایی بود.

سیر تحول استانداران اصفهان؛ از دیروز تا امروز

اصفهان در دهه ۱۴۰۰

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، سیدرضا مرتضوی به عنوان شانزدهمین استاندار اصفهان از مهر ۱۴۰۰ انتخاب شد، او دکترای مهندسی مواد دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان است.

سیر تحول استانداران اصفهان؛ از دیروز تا امروز

و امروز…

و روز گذشته بیست و چهارم مهرماه دولت چهاردهم مهدی جمالی‌نژاد را به عنوان هفدهمین استاندار اصفهان انتخاب کرد.

جمالی نژاد زاده ۱۳۴۸ در اصفهان و دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه اصفهان دارد. معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، ریاست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شهردار یزد، شهردار اصفهان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، مدیر کل حوزه استاندار از سوابق استاندار جدید اصفهان است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.