وی ادامه داد: شعر فارسی مشحون از مدح و ثنای پیامبر اسلام است و از شیخ اجل تا عطار، سنایی، مولانا، جامی، خواجو، محتشم، ناصر خسرو و دیگران شعرهایی در مدح این مقام والا سرودهاند؛ مانند: «ماه فرو ماند از جمال محمد (ص)/ سرو نباشد به اعتدال محمد (ص)/ قدر فلک را کمال و منزلتى نیست/ در نظر قدر با کمال محمد (ص)/ وعده دیدار هر کسى به قیامت/ لیله اسرى شب وصال محمد (ص)/ آدم و نوح و خلیل و موسى و عیسى/ آمده مجموع در ظلال محمد(ص)/ عرصه گیتى مجال همت او نیست / روز قیامت نگر مجال محمد (ص)».
این شاعر آیینی با تاکید بر اینکه نبی مکرم اسلام (ص) با حیات سراسر پربرکت خود و گفتار، کردار و رفتار پسندیدهشان، چگونه زیستن را برای بشریت به ارمغان آوردند، افزود: پیامبر اسلام (ص) دلیل آفرینش و علت وحدت هستند. ایشان در همه زوایای فکری، عاطفی و عقلی و احساسی بشر امروز نیز حضور دارند و دلیل حیات و امید ما به آینده، وجود آن حضرت است.
وی تصریح کرد: با وجود توصیههای بسیار در قرآن کریم، احادیث نبوی و کلام اهل بیت (ع) در خصوص پرداختن به وحدت تنها شاعران آیینی خاصی در کشورمان به این موضوع توجه میکنند و برخی افراط و تفریطها این مقوله مهم را دچار چالش کرده است.
حیدریآلکثیر با بیان اینکه هفته وحدت فرصت و تلنگری برای توجه هرچه بیشتر شاعران به اشعار موضوعی وحدت است، گفت: برپایی کنگرهها و جشنوارههای شعر موضوعی وحدت میتواند در ترغیب شاعران جوان به این گونه شعر آیینی موثر باشد. سال ۸۵ به دنبال نامگذاری آن سال از سوی مقام معظم رهبری به پیامبر اعظم (ص) نخستین کنگره بینالمللی شعر نبوی با حضور شاعران شیعه و سنی از ایران و کشورهای عربی برگزار شد که حرکتی خجسته در رساندن ندای وحدت اسلامی به گوش جهانیان بود. متاسفانه پس از آن کنگرههای شعر نبوی بعدی تنها به صورت جسته و گریخته و با حضور حداقلی هنرمندان و شاعران غیرشیعی برگزار شدند.
این شاعر آیینی معتقد است، شعر با آهنگ موزون و قدرت نفوذش در لایههای فکری و احساسی جامعه میتواند زلالترین اندیشههای معنوی را در تبیین وحدت اسلامی مورد توجه پیامبر اسلام (ص) منعکس کند.
ثبت دیدگاه