جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: گردشگری، علم میان‌رشته‌ای است که عناصر مختلف را به هم پیوند می‌دهد، سفر یک گردشگر موجب اشتغال حدود ۱۵۰ زنجیره کاری خواهد شد، درواقع می‌توان گفت با یک اکوسیستم برنامه‌ریزی شده در دنیا مواجه هستیم.

وی افزود: در دولت جدید این چرخه نیاز به یک انقلاب ساختاری و فرهنگی دارد، دولت مردان این حوزه با الهام گرفتن از تجارب گذشته، باید سنت‌های قدیمی را کنار بگذارند، چرا که یکی از مشکلات حوزه گردشگری کشور تفکرهای قدیمی ۳۰ تا ۴۰ سال پیش است که هنوز تغییر نکرده‌اند.

کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: صنعت گردشگری نیازمند نیروهای جدید با افکار نو است، چرا که نسل جدید (دهه ۸۰ و ۹۰) افکار جدید لازم دارند.

خاکسار ادامه داد: زمانیکه صحبت از انقلاب ساختاری در وزاتخانه می‌شود، اگر بخواهیم درآمدهای ناخالص ارزی یا GDP ( تولید ناخالص داخلی) داخلی و خارجی داشته باشیم، باید مدیران و کارشناسان کلیشه‌ای حذف و مدیران با افکار نو و جدید روی کار آیند.

وی عنوان می‌کند: کشور از نظر شروط اولیه همچون فرهنگ، قومیت مختلف، آب‌وهوا و منابع طبیعی بکر و خدادادی بسیار مناسب است، تنها برای استفاده و بهره‌مندی صحیح نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدید متناسب با نیاز نسل جدید هستیم.

کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار می‌کند: از آنجایی که آموزش همراه با پرورش است لازم است گردشگری‌های علمی بیشتری در بستر کارگاه‌های آموزشی، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها برقرار شود، چرا که پرورش به معنای دادن انگیزه‌های بشری به دانش‌آموختگان و دانش‌آموزان است و این امر تنها با برگزاری اردوهای علمی، تفریحی و مسافرت‌های گروهی انجام خواهد شد.

خاکسار می‌گوید: گردشگری موجب تغییر نگرش‌ها به سمت توسعه پایدار می‌شود، برای مثال کشوری همچون ترکیه که بسیار به اقتصاد گردشگری وابسته است، با آغاز شیوع کرونا ۸۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی این کشور متوقف شد و این نشان از آن است که ترکیه تا چه حد زیادی روی گردشگری و در آمد ۸۵ تا ۹۰ درصدی خود از این طریق حساب کرده است.

وی اضافه می‌کند: توسعه گردشگری ایران می‌تواند چالش‌های اجتماعی را کاهش و روحیه نشاط و ارتباط‌های بین‌المللی را تقویت کند، همچنین معضلات جامعه همچون بیکاری، تورم، طلاق و فساد را کاهش دهد و اقتصاد را از حالت استاتیک به دینامیک تبدیل کند.

کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: دولت جدید برای دستیابی به موارد اشاره شده باید از کارشناسان و برنامه‌ریزی‌های دقیق دعوت و طرح‌های مناسبی ارائه دهند.

خاکسار عنوان کرد: تخصیص بودجه و ارائه وام‌های ارزان به صنعت گردشگری و فعالان این صنعت می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند، همچنین کاهش مالیات و ارائه مشوق‌های مالیاتی می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند.

شکوفایی اقتصاد کشور با رونق صنعت گردشگری

وی اضافه می‌کند: تعامل با دیگر کشورها و استفاده از تجربیات آن‌ها، علاوه بر آنکه موجب ارتقا سطح گردشگری می‌شود، موجب جامعه‌ای شاداب و پویا نیز خواهد شد. برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی نیز می‌تواند به تبادل تجربیات و بهبود وضعیت کمک کند.

کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه می‌گوید: وابستگی بزرگ و سلامت در دنیا، در کشورهایی مانند کانادا، انگلستان، فرانسه و سوئیس نیز مشاهده می‌شود. این کشورها به دلیل گردشگر پذیری و امنیت بالا، برنامه‌ریزی‌های دقیقی در زمینه گردشگری دارند. سوئیس با طبیعت سرسبز و برنامه‌های منظم خود، یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است، حتی در جزئیاتی همچون ساعت‌سازی نیز حرفی برای گفتن دارد، هلند و کشورهای اسکاندیناوی در این زمینه موفق و نمره بالایی دارند، تمامی این کشورها در بستر گردشگری در حرکت هستند، ایران هم می‌توانیم با تعاملات گردشگری، چالش‌های اجتماعی خود را کاهش دهد، این تعاملات می‌تواند روحیه نشاط و ارتباطات بین‌المللی را تقویت کند و دیوارهایی که بین مردم فاصله ایجاد کرده‌اند را از بین ببرد.

به گزارش ایمنا، از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد و اساسنامه این روز در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید همچنین انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

هدف از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.