پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نام‌گذاری چهارم تا دهم خردادماه به عنوان هفته جهانی تیروئید، اظهار کرد: به علت شرایط زیست محیطی و نحوه زندگی، بیماری تیروئید در نوزادان و در بالغان در منطقه تحت پوشش دانشگاه شیوع بالایی دارد.

وی با بیان اینکه غربالگری کم‌کاری تیروئید در نوزادان متولد شده در روزهای سوم تا پنجم تولد از طریق نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزاد در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل انجام می‌شود، افزود: نوزادان مشکوک پس از انجام آزمایش تشخیصی در صورت تأیید بیماری تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم، آموزش به مردم و به ویژه زنان باردار در رابطه با راه‌های پیشگیری از ابتلاء به بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان است، ادامه داد: بیماری تیروئید در بیشتر مواقع به علت کمبود دریافت ید کافی از مواد غذایی به بدن به خاطر فقیر بودن خاک منطقه ایجاد می‌شود.

وی گفت: مردم باید در سبد خانوار خود از نمک‌های غنی شده با ید و حتی زنان باردار در ۱۶ هفته ابتدای بارداری برای جلوگیری از ابتلاء نوزاد خود، از مکمل‌های حاوی ید که در مراکز و پایگاه‌های سلامت تحت پوشش به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، استفاده کنند.

دلاوری با اشاره به اینکه روز جهانی تیروئید در ۲۵ می برای افزایش آگاهی در مورد این غده حیاتی در بدن نام‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: هدف این روز و هفته ایجاد آگاهی و ترغیب مردم به صحبت در مورد بیماری‌های غده تیروئید، علل آن و گزینه‌های درمانی موجود است.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.