گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ «چرا بیماری که سر وقت به مطب مراجعه می کند، باید مدت ها منتظر ویزیت شدن باشد؟ چرا بیش از اندازه بیمار پذیرش می شود؟ چرا به بیماران و وقتشان احترام گذاشته نمی شود؟» شاید اینها سئوالات شما هم باشد یا تجربه ناخوشایندی از مراجعه به مطب یک پزشک را برایتان تداعی کند. خوب که نگاه کنیم، کمتر کسی است که معطلی در مطب پزشکان را تجربه نکرده باشد. گرچه با توجه به مشکلات زندگی شهری ازجمله ترافیک از یک طرف و تمرکز پزشکان در برخی شهرها و مناطق از طرف دیگر، این موضوع تا حدی غیر قابل اجتناب به نظر می رسد اما شدت گرفتن این تاخیر و معطلی ها در مطب برخی پزشکان و بی توجهی در رفع آن، به موضوعی آزاردهنده تبدیل شده.
حالا تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت و امضای پویشی با عنوان «چرا وقت بیمار برای برخی پزشکان، بی ارزش است؟»، تلاش دارند با برجسته سازی این مشکل کلافه کننده، توجه پزشکان محترم و مسئولان مرتبط در این زمینه در حوزه بهداشت و درمان را به این موضوع جلب کنند. اگر شما هم تجربه مشابهی دارید، با این پویش همراه باشید.
هر نیم ساعت، سهم ۶-۵بیمار!
قبل از هر چیز، برای اطلاع از جزییات ماجرا، به سراغ ثبت کننده پویش می رویم که از هزار کیلومتر دورتر از پایتخت، برای اطلاع رسانی درباره این مشکل پیشقدم شده است. می پرسم و جوان بوشهری مستقیم می رود سر اصل مطلب و می گوید: «بارها پیش آمده با وقت قبلی و رأس ساعت به مطب پزشک مراجعه کرده ایم اما با تعداد زیادی بیمار در صف مواجه شده ایم و به همین دلیل برای اینکه نوبت ویزیتمان برسد، مدت زیادی معطل مانده ایم. چرا باید اینطور باشد؟ مگر وقت بیمار، ارزش ندارد؟»
اما چرا این اتفاق در مطب ها تکرار می شود؟ آقای مخاطب در ادامه، خودش هم برای چرایی این مشکل دلیل می آورد: «مثلا یک روز که برای ساعت ۷عصر وقت داشتیم و با یک ساعت معطلی هنوز نوبتمان نشده بود، با کمی پرس و جو متوجه شدیم منشی مطب به ۵، ۶نفر برای همان ساعت ۷ وقت داده، به چند نفر برای ۷:۳۰ و به همین ترتیب… یعنی مدت زمانی را که باید برای ویزیت یک بیمار صرف شود، پیشاپیش به چند نفر اختصاص داده بود. حالا همه آن چند نفر با هم به مطب رسیده و همگی معطل و سرگردان شده بودند. نتیجه چنین اتفاقی این است که بیماران با کلی معطلی پیش پزشک می روند و پزشک هم به دلیل تعداد زیاد بیماران در صف، همه را سرسری و بدون صرف وقت کافی ویزیت می کند و همینطور فقط چند تا قرص و آمپول و آزمایش برایشان می نویسد. اصلا وقت نمی گذارد حرف بیمار را بشنود که او شرح حال کاملی از وضعیت خودش بدهد و مشکلش را مطرح کند، چون فقط می خواهد او را مرخص کند و بیمار بعدی داخل بیاید.»
گشتیم، نبود…
معطل شدن در مطب پزشک، دیگر به یک اتفاق عادی و همه گیر تبدیل شده و تقریبا همه افراد چند باری با این مشکل مواجه شده اند اما این موضوع در بعضی حوزه ها مثل بیماری های بانوان بیشتر اتفاق می افتد. هر بار با همسرم به مطب پزشک زنان مراجعه می کنیم، باید زمان زیادی منتظر بمانیم تا بتواند پیش پزشک برود و ویزیت شود.»
از نظر مخاطب بوشهری سامانه فارس من، بخشی از این مشکل به کمبود پزشک بر می گردد اما این تمام ماجرا نیست: «چند وقت قبل که در بوشهر دنبال متخصص گوارش می گشتم، دیدم بعضی از آنها به خاطر کرونا، کلا ویزیت حضوری را لغو کرده اند. به مطب که مراجعه می کردم، خبری از دکتر نبود و فقط منشی نشسته بود! از آن طرف، وقتی از طریق نوبت دهی اینترنتی هم اقدام می کردم، متوجه می شدم تعدادی از متخصصان گوارش از بوشهر رفته اند. البته این یک اتفاق رایج در شهر ماست. خیلی از پزشکان بوشهری بعد از مدتی که در کارشان پیشرفت می کنند و مطرح می شوند، برای ادامه کار به شیراز می روند. چون هم به بوشهر نزدیک است و هم یکی از قطب های پزشکی کشور محسوب می شود. خب در این شرایط، تعداد کمی متخصص در شهر باقی می ماند و معلوم است که مطب آنها هم شلوغ خواهد شد. شلوغی مطب هم، مساوی است با معطلی بیماران و پایین آمدن کیفیت ویزیت و درمان توسط پزشک.»
پزشک: یک سر می روم اتاق عمل و بر می گردم!
موضوع معطلی های خسته کننده در مطب پزشکان را از مخاطبان دیگری هم جویا می شوم و تقریبا همگی از تجربیات مشترکی در این زمینه یاد می کنند. «سیما»، ۴۳ساله می گوید: «من تا حد نیم ساعت و یک ساعت، این تاخیر و معطلی را قابل قبول می دانم و می پذیرم. به هر حال، ممکن است ویزیت بیمار قبلی، بیشتر از حد معمول طول کشیده باشد. یا ممکن است بیمار بدحالی به مطب آمده باشد و منشی به اجبار او را خارج از نوبت پیش پزشک فرستاده باشد. اما خب، راستش را بخواهید، من تجربه ۵ساعت معطلی در مطب هم داشته ام!…»
با تعجب که نگاهش می کنم، با لبخند معناداری می گوید: «یک بار با وجود ۲، ۳ساعت معطلی در مطب، باز هم به خودم امیدواری می دادم که با احتساب بیماران باقیمانده در مطب، باز هم ان شاء الله طوری به خانه می رسم که بتوانم شام درست کنم. اما درست همان موقع، آقای دکتر از اتاقش بیرون آمد و در حالی که کیف به دست به طرف در خروج می رفت، گفت: «من یه سر می رم اتاق عمل و بر می گردم»! … و ما با دهان باز، فقط رفتنش را تماشا کردیم… این اتفاق، به اشکال دیگری هم برایم تکرار شده. یک بار بعد از کلی انتظار، دکتر گفت: «می رم یک نمونه برداری انجام بدم و برگردم»! واقعا در اینطور مواقع، هیچ کاری از بیماران بر نمی آید. یا باید تا زمانی که دکتر بر می گردد، منتظر بمانند یا عطای وقت ویزیت آن روز را به لقایش ببخشند و بی نتیجه به خانه برگردند. اما همین قدر می دانم که طبق قاعده ای که وجود دارد، پزشکان در روزهایی که عمل جراحی دارند، نباید در مطب فعالیت داشته باشند و به بیماران وقت بدهند.»
درد بیمار چقدر اهمیت دارد؟
تجربه خانم «قادری» ۳۸ساله از سرگردانی در مطب، حکایتی دیگر است. او برای روایت این تجربه، بر می گردد به ۷سال قبل و می گوید: «بعد از یک بارداری ناموفق و سقط جنین، در یکی از روزهایی که خیلی بدحال بودم، با پزشکم تماس گرفتم و شرح حال دادم. خانم دکتر هم گفت همان موقع به مطب بروم. در اولین فرصت خودم را به مطب رساندم اما با اینکه منشی به دکتر اطلاع داد من در مطب هستم و با اینکه با شرح حالی که به خانم دکتر داده بودم، می دانست در چه شرایط ناخوشایندی هستم و درد زیادی تحمل می کنم، اما ۲، ۳ساعت انتظار کشیدم تا توانستم داخل بروم و ویزیت شوم! برایم خیلی عجیب و غیر قابل قبول بود که خانم دکتر می دانست در آن شرایط حتی نشستن هم برای من سخت است، اما هیچ حرکتی برای اینکه زودتر به وضعیت من رسیدگی کند، انجام نداد.»
تاخیر در ویزیت داریم، لطفا ۲ساعت دیرتر بیایید
روایت «مژگان» ۳۶ساله اما کمک می کند بتوانیم از زاویه ای دیگر به این ماجرا نگاه کنیم؛ تجربه ای که نشان می دهد اگر کمی برای دیگران و وقت آنها ارزش قائل باشیم، چقدر ساده و راحت می توانیم در مراودات اجتماعی از بروز دلخوری و عصبانیت جلوگیری کنیم. مژگان که برای چکاپ های دوره ای مادر سالمندش و بررسی آزمایش های او توسط متخصص، مراجعات زیادی به مطب پزشکان دارد، ترجیح می دهد از یک تجربه خوشایند در این زمینه یاد کند: «یک روز باید با مادر تا مطب پزشکش در آن طرف شهر می رفتم و این کار حداقل ۵ساعت از ما زمان می گرفت. تمام محاسبات را انجام داده بودم که سر وقت به مطب برسیم تا مادر به سرعت پیش دکتر برود و با آن حال نامساعدش در مطب معطل نشود. کم کم داشتیم راه می افتادیم که تلفن زنگ خورد. از مطب دکتر بود! خانم منشی گفت: «امروز یک عمل اورژانسی برای آقای دکتر پیش اومد و ایشون با ۲ساعت تاخیر به مطب رسیدن. می خواستم اطلاع بدم شما هم با ۲ساعت تاخیر تشریف بیارید که مادر اینجا اذیت نشن.» فقط توانستم از لطف و توجه خانم منشی تشکر کنم. بعد از گذشت چند سال، هنوز این رفتار زیبای ایشان در ذهن ما باقی مانده.»
انتهای پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
ثبت دیدگاه