شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مدتی است که مسائل مالی در رشته‌های مختلف ورزشی منجر به افت آن رشته‌ها به سبب نبود اسپانسر، نبود زیرساخت و لژیونر شدن بازیکنان شده است که این موضوع پیامدهای مثبتی برای آینده ورزش کشورمان نخواهد داشت.

رقم قرارداد بازیکنان و مربیان به گونه‌ای است که برای تأمین منابع مالی زندگی‌شان ناچار به رها کردن حوزه فعالیت خود یا تقسیم‌بندی زمان‌شان شده است که این موضوع نیز به ورزش حرفه‌ای آسیب‌هایی وارد می‌کند.

در هرسال و با برگزاری دوره جدید از هر لیگ در هر رشته ورزشی شاهد تغییرات بسیاری در ترکیب تیم‌ها و بازیکنان حاضر در لیگ هستیم، لژیونر شدن بازیکنان علاوه‌بر افزایش کیفیت آن فرد در رشته خود و گاهاً ارتقای رشته ورزشی‌اش پیامدهای بدی مانند افت شرایط و کیفیت لیگ‌برترهای مختلف و همچنین مچ نبودن بازیکنان برای تورنمنت‌های بین‌المللی است که آینده ورزش کشورمان را به خطر خواهد انداخت.

مجید رحیمی‌زاده، کارشناس هندبال کشورمان در رابطه با لژیونر شدن بازیکنان به دلایل مالی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر اسپانسرها فعال شوند، بسیاری از بازیکنان که به دلیل مسائل مالی لژیونر شدند را می‌توانیم حفظ کنیم، همچنین از بازیکنان خارجی خوب که در دهه ۸۰ از آن‌ها در تیم‌ها استفاده می‌شدند استفاده کنیم تا سطح لیگ‌برتر کشورمان مانند سال‌های گذشته بالا باشد.

وی می‌افزاید: دو سالی است که باشگاه ذوب‌آهن اصفهان که اسپانسر بسیار خوبی در رشته هندبال بوده است، در لیگ‌برتر تیم‌داری نکرده است و این موضوع یک معضل است، یا در شهرهای بزرگ کشورمان مانند تهران، تبریز و.. به دلیل مسائل مالی و نبود اسپانسر تیم ندارند و این موضوع باعث کم شدن پویایی لیگ‌برتر، پایین آمدن سطح لیگ‌برتر و لژیونر شدن بازیکنان می‌شود که باعث می‌شود تیم ملی قوی‌تری داشته باشیم چرا که هر زمان که اراده کنیم می‌توانیم اردوهای ملی برگزار کنیم و مشکل اجازه گرفتن و محدودیت‌های باشگاه‌های خارجی را ندارند.

مسائل مالی؛ مهم‌ترین دلیل برای لژیونر شدن

کارشناس هندبال کشورمان تصریح می‌کند: در لیگ‌برتر بسکتبال و والیبال‌مان شاهد هستیم که تنها یک الی دو بازیکن لژیونر هستند چرا که اسپانسرهای خوب و فعالی دارند و بازیکنان خارجی نیز در این تیم‌ها بازی می‌کنند و این موجب شکوفایی و بازیکنان و پویایی لیگ‌برتر می‌شود و جوانان در کنار این بازیکنان رشد پیدا می‌کنند؛ این معضل باید رفع شود تا ما بتوانیم چشم‌انداز کوتاه تا بلند مدت و خوبی در رشته هندبال داشته باشیم تا بتوانیم مانند دیگر رشته‌ها حرفی برای گفتن در آسیا و جهان داشته باشیم.

وی عنوان می‌کند: همیشه امیدوار بودم و آرزو داشتم که لیگ هندبال و بازیکنان‌مان در رشته‌های مختلف به بالاترین سطح دست پیدا کنند و افرادی که سرمایه‌گذار هستند به صورت حرفه‌ای روی این کار سرمایه‌گذاری کنند.

باید به بازیکن و مربی فضا اختصاص دهیم

رحیمی‌زاده ادامه می‌دهد: حرفه‌ای بودن به این معنا نیست که هزینه‌ها و عوامل جانبی مانند لباس و سالن را تهیه کنیم، حرفه‌ای بودن یعنی به بازیکن و مربی فضایی اختصاص دهیم که بتواند روی رشته‌اش تمرکز کند و دغدغه‌ای جز آن نداشته باشد. امکاناتی را باید به آن‌ها اختصاص دهیم که بتوانند در آن ارتقا پیدا کنند و از سطح دانش بهتری برخوردار شوند، توان بازیکنان‌مان به واسطه پویا بودن لیگ‌برتر بالا رود.

وی عنوان می‌کند: لازمه شکوفایی یک رشته ورزشی این است که به صورت حرفه‌ای به آن نگاه شود، در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که تیم‌هایمان جزو سه‌تیم برتر آسیا باشند و اگر این امر محقق شود دائمی نخواهد بود چرا که از حالت حرفه‌ای بودن و دید مسئولان دارای فرازونشیب است.

مسائل مالی؛ مهم‌ترین دلیل برای لژیونر شدن

کارشناس هندبال کشورمان خاطرنشان می‌کند: امیدوارم روزی هندبال ایران مانند رشته‌های بسکتبال، والیبال و فوتبال کمی بیشتر دیده شود و به آن اهمیت بیشتری داده شود زیرا که به‌طور واقعی نشان داده‌ایم که پتانسیل برتر بودن را داریم و بهترین نتایج را کسب کردیم، اما این‌ها همیشه مقطعی و زود گذر بوده است و اگر بخواهیم آن‌ها را حفظ کنیم و در اوج خود را نگه داریم نیازمند برخی شرایط است که باید مهیا شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.