دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «به بلندای آن ردا» یک اثر مکتوب داستانی است که در ژانر ادبی مرتبط با خود می‌تواند معرف اتفاقی تازه به شمارآید و منشا اتفاق‌هایی تازه در خلق داستان‌های تاریخی و دینی باشد.

این رمان از یک اتفاق داستانی شروع می‌شود که تا پیش از این کمتر در منابع داستانی و تاریخی درباره آن سخنی به میان آورده شده و در کنار آن نویسنده زاویه دیدی را برای بیان آن برگزیده که تا قبل از آن سابقه و جرات حرکت به سمت آن وجود نداشته است یا کمتر دیده شده است.

این اثر داستانی از نخستین سطرهای خود با روایت صحبت و موانست مامون، خلیفه عباسی و معشوقه‌اش آغاز می‌شود. معشوقه که در بستر بیماری است و مامون را وادار می‌کند که تا درباره اشتباهاتش از زمان آغاز ولایت عهدی تا شهادت امام رضا (ع)، به او توضیح دهد. توجیهات مامون در کنار سوال و جواب‌های معشوقه در ادامه برای مخاطب این اثر محکمه‌ای را می‌گشاید که در آن مامون در مقابل وجدان بیدار جامعه مخاطب داستان به محاکمه کشیده می‌شود.

این کتاب برای نخستین بار از زاویه شقی‌ترین مرد زیسته در دوران زندگی امام رضا (ع) به شرح زندگی و کرامات وی می‌پردازد و همین مساله روایت داستانی این کتاب را بسیار خواندنی‌تر از آثار مشابهی کرده که در صدد شرح زندگی امام رضا (ع) برآمده‌اند.

نویسنده در جای جای متن کتاب در دل روایت‌های داستانی مخاطب را با سیر تاریخی زندگی امام رضا (ع) و فراز و فرودهایش آشنا می‌کند. نویسنده در این راه با تغییر زاویه دید خود و استفاده از مستندات تاریخی، داستانی رئال و البته جزیی‌نگر از شرح زندگانی امام هشتم را بازگو کرده است.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.