دوشنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴ ساعت ×
پ
پ

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان نه به‌عنوان اینکه زاده و بزرگ‌شده آن هستم بلکه از نگاه صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف که بسیاری از آن‌ها زاده این شهر نبوده به‌عنوان یک آرمان‌شهر در برهه‌های مختلف تاریخی شناخته می‌شده و هست از «سفرنامه شاردن» گرفته تا سفرنامه معروف ناصرخسرو این شهر را سرتاسر شگفتی و اعجاز نام‌برده و در بین شهرهای کشور به‌عنوان یک شهر از تاریخ، فرنگ و تمدن ویژه نام می‌برند.

هرچند این شهر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بوده و هست و شاید نیاز به معرفی ندارد اما نمی‌توان از کارکردهای و سیاست‌گذاری به‌روز مدیریت شهری در کشور و جهان در معرفی آن غافل بود و این شهر همچون هر شهر دیگر نیاز است که همپای سیاست‌گذاری‌های و متد شهری جهان برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود به سایر شهرها به‌ویژه شهروندان استفاده کند که یکی از این سیاست‌گذاری و برنامه‌ها اجرای هفته فرهنگی شهر است، هفته‌ای که در آن هرشهر با اجرای برنامه‌ها و رویدادهای متنوع در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های فرهنگ و هنر سعی در معرفی ظرفیت‌های خود به شهروندان و سایر شهرهای کشور و جهان دارد ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا در راستای رسالت فرهنگی خود به مناسبت هفته فرهنگی اصفهآن‌که از سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه است در گفت‌وگو با متولیان امر و صاحب‌نظران به بررسی ظرفیت‌ها و کارکردهای این هفته برای شهر اصفهان پرداخته است که در بخش نخست در گفت‌وگو با م جتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان به بررسی سیاست‌ها و رویکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان در سال ۱۴۰۲ پرداخته‌شده است که در ذیل ازنظر می‌گذرانید.

هفته فرهنگی اصفهان در برنامه‌ها و رویدادها سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چه جایگاهی دارد؟

یکی از محوری‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌ها و اهداف این سازمان هفته فرهنگی اصفهان است زیرا به‌نوعی تمامی اهداف و کارکردهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تمامی حوزه‌ها در این هفته تجلی پیدا می‌کند ضمن اینکه هفته فرهنگی از کارکردهای جامعه‌شناسی، فرهنگی، هویتی و مهم‌تر از فرهنگ شهروندی برخوردار است.

به‌نوعی هفته فرهنگی هر شهری شناسنامه آن شهر است زیرا در این هفته است که تمامی ظرفیت‌های، فرهنگی، هنری، تاریخی هر شهری نه‌تنها برای شهروندان شهر بلکه برای سایر شهرها معرفی و مطرح می‌شود و در کنار آن باعث توسعه فرهنگ و هنر آن شهر در حوزه‌های مختلف شده و آن شهر را با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به‌عنوان یک برند ملی و بین‌المللی مطرح می‌کند به همین جهت هفته فرهنگی اصفهان برای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از نقش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هرساله تلاش شده با سیاست‌گذاری صحیح و راهبردی از ظرفیت این هفته برای توسعه و فرهنگ و برندینگ شهر اصفهان استفاده شود.

به کارکردها و ظرفیت‌های بالای این هفته در تمامی حوزه‌ها اشاره کردید، کمی بیشتر برای مخاطبان توضیح دهید؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن کارکردهای هفته فرهنگی را تشریح کرد باید گفت اولین کارکرد مثبت هفته فرهنگی تقویت هویت فرهنگی و شهری برای شهروندان آن شهر است که این امر باعث می‌شود شهروندان بیش از گذشته به داشته‌ها و ظرفیت‌های شهر خود در حوزه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری پی ببرند و سعی در شناختن هر چه بیشتر این ظرفیت‌ها و بیان این داشته‌ها به دیگران باشند.

دومین کارکرد مثبت هفته فرهنگی ارتقای تعلق شهروندان به آن شهر است و این افزایش حس تعلق شهری یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی هر شهر است که ر شهر با صرف سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های متعدد سعی در ارتقای این مؤلفه در شهروندان دارد به همین خاطر بسیاری از شهرهای با برگزاری هفته فرهنگی سعی در ارتقای حس تعلق شهروندان دارد.

کارکردهای مثبت هفته فرهنگی فقط به شهروندان آن شهر ختم نمی‌شود بلکه کارکردهای مثبتی هم در حوزه شهر دارد که یکی از این کارکردها تعامل هر چه بیشتر با شهرهای خوانده و معرفی ظرفیت‌های مشترک فرهنگی آن شهر با شهرهای دیگر از جهان است و درنهایت هفته فرهنگی می‌تواند نقش مؤثری در برندینگ شهری مطرح کرده و آن شهر را بر اساس ظرفیت‌ها و زیست‌بوم خاصی که دارد به برند ملی و بین‌المللی در آن حوزه تبدیل کند.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان امسال چه رویکردی را در استفاده از ظرفیت هفته فرهنگی اصفهان در پیش‌گرفته است؟

با توجه به ظرفیت هویتی و افزایش تعلق شهری که به‌عنوان کارکردهای اصلی هفته فرهنگی به آن اشاره شد، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همچون سال گذشته تمرکز برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در حوزه مفاخر اصفهان گذاشته است و قرار است همچون سال گذشته هرروز از این هفته را به نام یکی از مفاخر اصفهان اختصاص داده و به آن بپردازد زیرا معتقد هستیم اگر مردم هر شهری نسبت به مفاخر شهر خود آشنایی بیشتر داشته باشند بیشتر به ظرفیت‌های شهر خود پی برده و از زیستن در آن شهر به‌نوعی احساس افتخار می‌کنند و همین امر باعث می‌شود ضمن اینکه که مردم شهر نسبت به هویت تاریخی، فرهنگی و هنری شهری خود مطلع شوند، حس تعلق شهری در آن‌ها افزایش یابد.

در مطرح‌شدن اصفهان در بعد ملی و بین‌المللی در هفته فرهنگی اصفهان چه سیاست و راهبردی دنبال می‌شود؟

واقعیت امر این است که با برگزاری متعدد هفته فرهنگی در سال‌های گذشته این هفته هم برای مردم اصفهان هم برای مردم شهرهای کشور شناخته‌شده است و به‌نوعی همه اطلاع از برگزاری هفته فرهنگی در اردیبهشت‌ماه رادارند اما آنچه موردتوجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بوده و سعی کرده است در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هفته فرهنگی اصفهان به آن توجه کند برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای ملی و بین‌المللی بوده که مداوم بوده و این رویدادها و برنامه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود امسال این سیاست‌ها در برنامه‌ها و رویدادهای هفته فرهنگی لحاظ شده است و قرار است در این هفته یک سری برنامه‌های ملی و بین‌المللی اجرا ویا از پوستر آن‌که قرار است امثال برگزار شود رونمایی شود که می‌توان به اختتامیه جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان (پوپک)، رونمایی از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی «خندستان» وسایر موارد اشاره کرد.

چه سیاست و راهبردی اتخاد شده است که هفته فرهنگی اصفهان در بعد بین‌المللی مطرح و شناخته شود؟

یکی از ظرفیت‌های خوبی که در معرفی هفته فرهنگی اصفهان در بعد بین‌المللی وجود دارد، شهروند دیپلمات‌ها است که امسال از این ظرفیت در معرفی هر چه بیشتر این هفته و ظرفیت‌های هفته فرهنگی اصفهان به شهرهای خواهرخوانده استفاده‌شده است و سعی شده است برخی از برنامه‌ها هفته فرهنگی اصفهان متناسب با اشتراکات فرهنگی خواهرخوانده‌ها برگزار شود تا این هفته اصفهان بیش از گذشته در بعد بین‌المللی مطرح شود.

از اجرای برنامه‌های و رویدادهای متعدد که قرار است در هفته فرهنگی اصفهان برگزار شود صحبت شد، به چه مؤلفه‌هایی در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها این هفته در نظر گرفته‌شده است؟

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای و برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان دو مؤلفه مهم دربگیری برنامه‌ها برای تمام گروه سنی و عدالت توزیعی اجرای برنامه‌های این هفته در مناطق شهر در نظر گرفته است هرچند مخاطب اصلی برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان اهالی فرهنگ و هنر هستند اما امسال بیش از سال‌های گذشته سعی شده است برنامه‌ها و رویدادهای برای این هفته طراحی و اجرا شود که تمام گروه‌های سنی همچون کودکان و نوجوانان، سالمندان و سایر را در برگرفته، ضمن اینکه سعی شده است بسیاری از برنامه‌ها و رویدادها در مناطق مختلف شهرداری اصفهان اجرا شود به همین خاطر برنامه‌ریزی گسترده‌ای در اجرای برنامه‌های و رویدادهای متعددی در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان صورت گرفته است البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از برنامه به دلیل پشتیبانی گسترده‌ای که نیاز دارد به‌صورت متمرکز در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

چه سازوکاری در هفته فرهنگی اصفهان در نظر گرفته‌شده است که مدیران و مسئولان شهری شهرهای دیگر کشور از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان مطلع و در آن شرکت کنند؟

امسال اقدام نوعی که از سوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان صورت گرفته است برگزاری نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی کلان‌شهرها کشور است که در هفته فرهنگی این نشست برگزار می‌شود که این اقدام ابتکاری کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان باعث می‌شود مدیران شهری سایر شهرهای کلان‌شهرهای کشور از نزدیک بخشی از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را از نزدیک مشاهده کرده و اطلاع کامل از اجرای برنامه‌های این هفته داشته باشند ضمن اینکه باید این نکته را مدنظر داشت که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان امسال در هفته فرهنگی اصفهان تلاش کرده است که از ظرفیت اصفهانی‌هایی که در بعد ملی مطرح هستند و چهره‌های ملی غیر اصفهانی در برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان استفاده کند.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.