پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مناسب بودن ظروف مسی برای پخت‌وپز اظهار کرد: دریافت مقادیر زیاد مس در درازمدت می‌تواند موجب مسمومیت با مس شود که با علائمی از جمله اسهال و سردرد همراه بوده و حتی ممکن است منجر به آسیب کلیوی نیز شود.

وی افزود: مس یک فلز واکنشی یا reactive است و به همین دلیل داخل ظروف مسی را با قلع، نیکل یا استیل ضدزنگ می‌پوشانند که کمتر واکنشی هستند.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌شناسی تصریح کرد: استفاده از ظروف مسی بدون پوشش برای استفاده هرروزه توصیه نمی‌شود، اما گاهی می‌توان از آن استفاده کرد، این در حالی است که ظروف مسی با پوشش هیچ موردی برای استفاده روزانه ندارد.

وی ادامه داد: بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف پیرکس، سرامیک، استیل ضدزنگ، دیگ‌های سنگی و سفالی است، به‌ویژه پیرکس که به صورت تقریبی تبادلی با غذا ندارد.

غیاثوند گفت: لازم است این نکته مورد توجه قرار گیرد که غذاهای ترش و اسیدی را نباید داخل ظروف مسی پخت، همچنین بیماران مبتلا به wilson (نوعی اختلال ژنتیکی نادر که در آن مس در بدن به خصوص در کبد و مغز جمع می‌شود) نیز به‌طور مطلق از ظروف مسی نباید استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: از ظروف مسی حتی برای سرخ کردن نیز می‌توان استفاده کرد، اما بهتر است از قاشق چوبی استفاده شود که قلع آن خراشیده نشود. برای شستن این ظروف نیز نباید از سیم ظرف‌شویی استفاده شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.