جمعه, ۴ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ


حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر به کتاب «زندگی حضرت معصومه (س)» پرداخت و درباره اهمیت توجه به الگوهای دینی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا مهاجرانی درباره چرایی نوشتن زندگی حضرت معصومه (س) گفت: حقیقتا انتخاب خودم بود و تصمیم داشتم که درباره این شخصیت بزرگوار کتاب بنویسم؛ چراکه حضرت معصومه (س) هم فرزند امام کاظم (ع) و هم خواهر امام رضا (ع) هستند و شخصیت بسیار محبوبی در ایران است و حرم مطهر این بزرگوار نیز از قدیم‌الایام مورد توجه مردم بوده و میلیون‌ها زائر بزرگسال، کودک و نوجوان هرساله به حرم ایشان می‌آیند.

وی ادامه داد: از این رو، با خود گفتم، حرمی که این حجم زائر دارد که بسیاری از آن‌ها نیز کودکان هستند چقدر خوب است که آن‌ها در کنار زیارت حضرت معصومه (س) با شخصیت و زندگی این بزرگوار نیز آشنا شوند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم چنین کتابی را بنویسم که یک مجموعه دو جلدی شد.

این نویسنده در توضیح اثرش گفت: جلد اول مربوط به زندگی حضرت معصومه (س) است و جلد دیگر درباره زیارت حضرت معصومه (س) که در بخش اول درباره تاریخ زندگی و کمی درباره سیره و رفتار حضرت معصومه (س) توضیح دادم. در جلد دوم نیز که زیارتنامه است به کودکان آموزش می‌دهیم که زمانی که وارد حرم مطهر می‌شوند از ابتدا تا انتها باید چه کار‌هایی انجام دهند و شیوه و آداب زیارت را به صورت کودکانه و ساده توضیح داده‌ام.




مهاجرانی درباره ارتباط کودکان با این مجموعه گفت: کودکان با اشکال مختلفی می‌توانند با این مجموعه ارتباط برقرار کنند؛ چراکه معمولا کتاب کودک ترکیبی است از متن و تصویر البته حتما به سادگی، روان بودن و جذابیت متن باید توجه شود و تصاویر نیز باید تاثیرگذار باشد و بتواند کودکان را جذب کند. در این کتاب سعی کردیم که این اتفاق بیفتد. شیوه‌ی ارتباط نیز به این صورت است که کودک زمانی که مشغول مطالعه این کتاب است به تدریج با شخصیت حضرت و با فراز و نشیب‌های زندگی ایشان کم‌کم آشنا می‌شوند و می‌فهمند آن شخصیتی که دوستش دارند و به حرم او می‌‌روند.

وی افزود: قاعدتا سوالاتی در ذهن کودک ایجاد می‌شود که این شخصیت چه کسی است همین کنجکاوی آن‌ها را وادار می‌کند که با این بانوی بزرگوار بیشتر آشنا شوند و فکر می‌کنم که این راه، راهی است که کودکان می‌توانند با این کتاب ارتباط بگیرند و تا حدودی می‌تواند پاسخگوی سوالات کودکان باشد.

این نویسنده درباره تاثیر اینگونه کتاب‌ها بر روی کودکان گفت: اگر اطلاعات کافی و کاملی درباره زندگی حضرت معصومه (س) داشتیم خیلی خوب می‌شد؛ مثلا می‌دانستیم که  تمام روز‌های زندگی کودکی، نوجوانی و جوانی این بزرگوار چگونه سپری شده است و گزارش‌های قابل استناد درباره ارتباط این حضرت با مردم زمانه خودشان داشتیم. یعنی یک ماده خام در اختیار‌مان قرار می‌گرفت آن وقت بود که می‌توانستیم سبک زندگی حضرت معصومه (س) را برای کودکان امروز بیان کنیم؛ اما مشکلی که داریم منابع تاریخی و مستند‌اتمان درباره زندگی حضرت معصومه (س) است که خیلی کم است.

وی ادامه داد: اطلاعات بسیار کمی در اختیارمان قرار گرفته؛ اما باید ذکر کنم که به بخش‌هایی از زندگی این حضرت اشاره کردم؛ چراکه سایر بخش‌ها در اختیارم نبود؛ با این حال، همین مقدار اطلاعاتی که در اختیارمان است می‌تواند به عنوان یک سبک‌زندگی جالب توجه باشد. مثلا حضرت معصومه (س) در کودک بوده که پدر بزرگوارشان امام کاظم (ع) دستگیر می‌شوند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند و در همان زمان با دشواری‌های زمانه خود آشنا شده‌اند. مثل کودکان امروز یمن، عراق، افغانستان و حتی کودکان زمان جنگ در همین کشور خودمان.

مهاجرانی با اشاره به شباهت‌های زندگی حضرت معصومه (س) با کودکان جهان گفت:‌ اگر کودکان امروز سختی‌ها و دشواری‌هایی که حضرت معصومه (س) تحمل کرده‌اند را بخوانند و بدانند که دشمنان اسلام چه رنج‌هایی به این بزرگوار تحمیل کرده‌اند باعث می‌شود که با فرزندان شهدا بیشتر آشنا شوند؛ چراکه آن‌ها نیز در کودکی از نعمت پدر محروم هستند و همچنین ارتباط این حضرت با امام رضا (ع) می‌تواند برای کودکان جالب توجه باشد. همچنین در زمان جوانی که تصمیم می‌گیرد به حمایت از برادرش امام رضا (ع) بپردازد و برای ترویج دین از سرزمین مدینه به ایران بیایند، داستانی است که باید برای نسل امروز باز شود و یک حرکت تاریخی و تبلیغی انجام دهد و ما سعی کردیم که به کودکان آموزش دهیم که برای کمک کردن به دین و کمک کردن به مسیر الهی انسان باید دست به سفری بزند.

این نویسنده درباره پرداختن به این موضوعات و شناخت کامل‌تر شخصیت حضرت معصومه (س) گفت: پرداختن به اینگونه موضوعات باعث می‌شود که کودکان تصویر کامل‌تر و دقیق‌تری نسبت به حضرت معصومه (س) داشته باشند مخصوصا در کودکانی که اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند این موضوع واضح‌تر است و میزان علاقه‌شان به آن شخصیت بیشتر می‌شود. من نیز در این کتاب سعی داشتم که همین کار را انجام دهم و درواقع کودکان با بخش‌هایی از زندگی حضرت معصومه (س) آشنا شوند و تصویری که از این بزرگوار در ذهنشان است تصویری کامل‌تر و دقیق‌تری باشد شاید کودکانی که حضرت معصومه (س) را نمی‌شناسند فکر می‌کنند آن یک شخصیت معروف است و ما باید برویم به حرم آن شخص و عرض ادب کنیم؛ اما اگر بدانیم که چه رنج و سختی را برای تبلیغ دین متحمل شده است قطعا این می‌تواند یک تصویر دقیق‌تر و درست‌تری نسبت به حضرت معصومه (س) داشته باشیم و باعث می‌شود رابطه عاطفی که بین ما و حضرت معصومه (س) ایجاد شود پیوند عمیق‌تری باشد.

مهاجرانی به عنوان سخن آخر گفت: همانطور که گفتم دوست داشتم که کودکانی که به حرم حضرت معصومه (س) می‌آیند با زندگی این بزرگوار آشنا بشوند و خیلی دوست داشتم که یک تصویر واقعی و مستند ارائه کنم و نخواستم که با خیال‌‌‌‌پردازی و قصه‌پردازی‌هایی که بعضی‌ها پیرامون زندگی ائمه (ع) دارند و یک مقدار افراط و اغراق می‌‌کنند و خارج از آن بحث‌های تاریخی مستند است به همین خاطر نخواستم که افراط کنم و چنین کاری را انجام دهم و بسیار دوست داشتم که همان چیزی را که اتفاق افتاده است، به کودکان انتقال دهم و به همین خاطر سعی نکردیم حجم کتاب را زیاد کنیم و دقیقا چیزی را که بوده است، روایت کردم.  



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.