نویسنده در این اثر اشاره کرده که به تناسب شغل، آثار و علاقهمندی خود، همواره با این مسایل روبهرو بوده که معیارهای ارزیابی شعر کودک چیست؟ ناشرانی که برای کودکانِ ایران کتاب چاپ میکنند باید با چه معیارهایی یک مجموعه شعر را شایسته انتشار بدانند؟ خانوادههایی که برای فرزندان خود کتاب شعر میخرند شعر خوب را از بد چگونه تشخیص دهند؟ شاعرانی که میخواهند برای کودکان شعر بگویند باید خود را به چه توانمندیهایی مجهز کنند؟ شعر خوب کودک چه ویژگی هایی دارد؟ و چگونه میتوان تناسب لفظ و معنا را برای این طیف وسیع که از خردسالی تا سالهای نزدیک به جوانی گسترده است رعایت کرد؟ این موضوعات سبب شده به فکر نگارش کتاب «در هفت آینه» بیفتد و هدف اصلی میرزاده از نگارش این کتاب، رسیدن به پاسخ این پرسش است که «آیا مجموعه کتابهای پژوهشی که در ایران در زمینه شعر کودک و نوجوان نوشته شده، توانسته است نیاز مخاطبان را برای داشتن معیارهایی شفاف و همهپذیر برطرف کند؟»
در کنار این هدف اصلی، مواردی چون ارایه سیمایی کلی از کارنامه پژوهش های شعر کودک در ایران، معرفی اساسیترین نظریهها و مباحث مطرح در پژوهشهای شعر کودک در ایران، بررسی روشها، منابع و استدلالهای ارائهشده در کتابهای نظری شعر کودک و شناسایی نقاط قوت و ضعف این کتابها و معرفی مهمترین خلاهای پژوهشی این عرصه به پژوهشگران شعر کودک نیز درنظر گرفته شده است.
میرزاده در این اثر، کتابهای نظری شعر را حداقل با هفت رویکرد استدلالی، استنادی، ساختاری، روشنگری، ابزارشناختی، ارتباطات میانرشتهای، ارتباطات میانرشتهای و مخاطبشناسی بررسی کرده و به همین جهت نام کتاب را «در هفت آینه» گذاشته است.
این کتاب چهار فصل دارد. فصل اول، نگاهی به تاریخچه و سیمای کلی شعر کودک و نوجوان در ایران دارد و میرزاده در فصل دوم، سیمای کلی پژوهشهای شعر کودک و نوجوان در ایران را ترسیم میکند. نویسنده در فصل سوم، کتابهای نظری منتشرشده درایران درزمینه شعر کودک و نوجوان (۱۳۵۲-۱۳۹۵) را بررسی میکند و تحلیل، نتیجهگیری پژوهش انجام شده نیز در فصل چهارم آمده است.
کتاب «درهفت آینه» یک کتاب پژوهشی برآمده از دل مساله است که خرداد ۱۴۰۱ توسط نشر طلایی به بازار آمده است.
ثبت دیدگاه