جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحث داغ درباره سبک زندگی، فرهنگ و اینترنت‌» نوشت: مناظره سوم ۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با محوریت مسائل فرهنگی و اجتماعی، شب گذشته در ساختمان شیشه‌ای صدا وسیما برگزار شد. در این دور از مناظرات ابتدا پرسش‌ها مطرح شد و سپس از نامزدها درخواست می‌شد که در فرصت چهار دقیقه پاسخ و دیدگاه خود را مطرح کنند. در دور نخست، پرسش‌ها حول سبک زندگی، خانواده، زنان و حجاب بود. در مرحله بعد نوبت به طرح پرسش‌ها درباره اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای اجتماعی و درنهایت پرسش‌های ناظر بر مسأله حکمرانی مطرح شد.

نکته مهم در این دور از مناظره‌ها این بود که نامزدها در اصول، با یکدیگر مشترک بودند، اما در شیوه انجام کار یا در ابزارهایی که برای تحقق اهداف تعیین شده برای موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. به عنوان مثال، در حوزه خانواده و زنان، هر شش نامزد هم بر اولویت بودن خانواده، نقش زنان در خانواده و ضرورت حمایت اقتصادی از این واحد بنیادی جامعه تأکید داشتند. یا در حوزه حجاب و عفاف، تقریباً همه نامزدها بر حجاب و عفاف تأکید داشتند، اما درباره چرایی بروز بی‌حجابی یا کم حجابی و چگونگی مواجهه با این مسأله، اعم از اینکه مواجهه سخت باشد یا نرم، اختلاف نظر داشتند. آنچه می‌خوانید، گزارش کوتاهی است از این رویداد سیاسی که با موضوع فرهنگی برگزار شد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مناظره ۴ دقیقه‌ای زیر سایه فوتبال ۹۰ دقیقه‌ای!» نوشت: همچنان فرصت چهاردقیقه‌ای به هر نامزد برای تبیین سیاست‌های کلی اقتصادی یا فرهنگی، و فاصله حدود نیم‌ساعته با فرصت چهاردقیقه‌ای بعدی که رشته کلام از دست رفته و کلام قبلی هم منعقد نشده، مانع جذابیت مناظرات شده است. برخی گمان می‌کنند جذابیت یعنی پریدن نامزدها به هم! این اگرچه جذابیت کاذب ایجاد می‌کند، اما مردم انتظار دارند بدانند که نامزدها چگونه بر مشکلات نهادینه‌شده غالب می‌شوند که این با چهار دقیقه وقت اضطراب‌زا شدنی نیست، به‌ویژه اینکه اکثر نامزدها سال‌ها تریبون‌های یک‌طرفه در دست داشته‌اند و سخنرانی‌های مطول حوصله‌بر کرده‌اند و حالا بدون تمرین قبلی، از عهده کم‌گویی و گزیده‌گویی برنمی‌آیند.

مسئله مهم آن است که واقعاً حضور شش نامزد در مناظره هیچ جای دنیا مرسوم نیست و تحزب و تشکیلات حزبی این نامزدها را پیش از این مرحله به دو نفر اصلی کاهش می‌دهد ولی ما باید به هر شش نفر تریبون بدهیم و تقسیم دقایق همین نتیجه را می‌دهد که اکنون می‌بینیم. هیچ‌کس نمی‌تواند مثلاً در حوزه تعلیم و تربیت، حتی اگر هزاران برنامه در سر داشته یا هزاران ساعت حرف داشته باشد، در چهار دقیقه بگوید که چه می‌خواهد بکند. همه این‌ها به کنار، مجری مناظره همان اول به مخاطبان می‌گوید اگر مشتری سنتی و پروپاقرص اخبار ساعت ۲۱ هستید، بزنید شبکه خبر! هرچند بیشتر مخاطبان ساعتی بعد می‌زنند شبکه ۳ تا فوتبال تماشا کنند. رقابت با فوتبال هم سخت است! آن ۹۰ دقیقه جذاب است و این چهار دقیقه که کلام منعقد نمی‌شود یا فرصت تبیین کافی نیست.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همان دولت روحانی» نوشت: شایع شده است که چهارشنبه هفته گذشته «ستاد تبلیغاتی» مسعود پزشکیان خالی شده بود. اکنون مشخص شده است حسن روحانی (۳۰ خرداد) با جمعی از وزیران و معاونان دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیداری برگزار کرده است. نکته قابل توجه این دیدار حضور چهره‌هایی است که این روزها در ستاد مسعود پزشکیان حاضر شده و در حال تبلیغ برای وی هستند. «محمدجواد ظریف»، «محمدباقر نوبخت»، «علی جنتی»، «اسحاق جهانگیری»، «محمود واعظی» و «معصومه ابتکار» از جمله افرادی بودند که در این نشست حاضر شده و به توصیه‌های انتخاباتی حسن روحانی گوش کردند. پیش از این «وطن امروز» در گزارشی نوشته بود: این روزها پزشکیان برای جلب آرای مردم، از اینکه صریحاً بگوید ادامه‌دهنده راه روحانی است، فرار می‌کند.

در آن گزارش تاکید شده بود: آقای پزشکیان! نمی‌شود اغلب اعضای دولت روحانی از معاون اول و وزرا تا استاندار و مدیران را اطراف خود جمع کنید و فریاد بزنید «من با روحانی چکار دارم؟» این بیشتر شبیه همان طنز سال ۹۶ است که اسحاق جهانگیری در مناظره‌ها می‌گفت «فکر می‌کنم روحانی رئیس ما هست ولی الان رقیب هستیم» اما در نهایت به نفع او کنار کشید! باید واقع‌بین بود. «دولت سوم روحانی» در حال تجدید حیات است و پزشکیان آمده است تا این ماموریت را انجام دهد. همزمان با همراهی پزشکیان توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مهدی سنایی، سفیر دولت روحانی در مسکو، در میزگرد انتخاباتی، این تصویر به جامعه القا شد که «دولت سوم روحانی» در عرصه سیاست در حال احیاست و پزشکیان گزینه‌ای است که برای احیای آن در عرصه رقابت حاضر شده است.

البته حضور اعضای دولت یازدهم و دوازدهم در ستادها و برنامه‌های تبلیغاتی پزشکیان منحصر به وزیر و سفیر نمی‌شود، بلکه هنوز تصویر حضور علی جنتی، محمود واعظی و محمدباقر نوبخت در افتتاحیه ستاد حامیان مسعود پزشکیان از ذهن مردم پاک نشده است. یکی روزگاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی بود و دیگری به عنوان وزیر ارتباطات و رئیس دفتر حسن روحانی فعالیت می‌کرد، آن یکی هم سخنگوی دولت روحانی بود که اتفاقاً در انتخابات اخیر مجلس هم ناکام ماند و مردم رشت به او رای ندادند. می‌توانیم به فهرست بالا، چهره‌های دیگری را هم اضافه کنیم.

سیدمحمدعلی افشانی در دولت حسن روحانی استاندار فارس بود و در ستاد پزشکیان معاون امور استان‌هاست. سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت روحانی بود و اکنون در شورای راهبردی و سیاست‌گذاری پزشکیان فعال است. همین‌طور که پیش می‌رویم، لیستی بلند از اسامی حامی پزشکیان فعال در ستاد انتخاباتی وی پیش روی ما قرار دارد که نشان‌دهنده این است که اعضای کابینه حسن روحانی در حمایت از این کاندیدا سنگ تمام گذاشته‌اند. «اسحاق جهانگیری»، «معصومه ابتکار»، «علی ربیعی»، «عباس آخوندی» و «شهیندخت مولاوردی» از نام‌آشناهای کابینه روحانی بودند که این روزها به ستاد تبلیغاتی مسعود پزشکیان پیوسته و در حال تبلیغ برای وی هستند.

روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اجماع منفی بر سر روحانی‌» نوشت: به نظر می‌رسد مناظره‌های دوم و سوم ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ تحت تاثیر نتایج نظرسنجی‌ها صورت بنیاد شده و از محتوای اولیه تغییر جهت داده است. نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی با وجود اختلاف‌نظرهای اولیه در چند موضوع با هم مشترکند. اول اینکه علی‌رغم برآوردهای اولیه تاکنون امکان مشارکت خیلی بیشتر از ۵۰ درصد فراهم نیست. نکته دوم هم این است که سه کاندیدای اصلی یعنی قالیباف، جلیلی و پزشکیان هیچ‌کدام فعلاً به بردن انتخابات در دور اول نزدیک نشده‌اند.

با این دو پیش‌فرض محتوای مناظره‌های انتخاباتی از مناظره دوم به بعد دچار مقداری تغییر شده است. با توجه به شکسته نشدن یخ انتخابات به نظر می‌رسد سبد اصلی رای شبیه انتخابات ۱۴۰۰ باشد. در این فضا همه نامزدها تلاش می‌کنند از همین سبد برداشت کنند و رای خود را بالا ببرند. ملاحظات و میانه‌روی‌های پزشکیان را هم باید در همین چهارچوب فهمید.

در چنین فضایی در صورت صریح‌تر و شفاف‌تر شدن انتخابات، مساله اصلی تبدیل به دوگانه دولت رئیسی و دولت روحانی می‌شود. این منازعه همچنان زنده است به دو دلیل؛ اول اینکه از پایان دولت روحانی تنها سه سال می‌گذرد و از سوی دیگر بسیاری از کارگزاران دولت روحانی در صحنه انتخابات حضور دارند.

بردن منازعه انتخابات به موضوع دولت روحانی اتفاقاً از حاشیه انتخابات کلید خورد. علیرضا زاکانی با بازخوانی تصاویر دولت روحانی تلاش کرد حافظه تاریخی رای‌دهنده‌ها را بازسازی کند. تاکید بر استمرار دولت سیزدهم توسط امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی هم به شکل‌گیری این فضا کمک کرد. تاکید زاکانی بر مشترک بودن اعضای ستاد پزشکیان با دولت حسن روحانی، پزشکیان را مجبور به واکنش کرد. پزشکیان علی‌رغم نشانه‌های روشن بر این موضوع، رسماً از دولت حسن روحانی اعلام برائت کند تا رای منفی بالای حسن روحانی به سبد او نرود. اینکه مخاطب چنین موضوعی را قبول کند یا نه البته به این سادگی نیست. واقعیت این است که این مساله آنقدر جدی است که اسحاق جهانگیری هم مجبور شد نیابتا از دولت روحانی اعلام برائت کند و بگوید پزشکیان دولت سوم روحانی نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نتیجه معکوس دادگاه‌های ترامپ» نوشت: همین دو ماه پیش، به نظر می‌رسید که بایدن از یک مزیت مالی هنگفت برخوردار باشد. سپس دونالد ترامپ به ۳۴ مورد کیفری محکوم شد و همزمان کیف پول جمهوری‌خواهان فعال و باز شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رئیس‌جمهور سابق دونالد جی.‌ترامپ در ماه مه برای دومین ماه متوالی از بایدن پیشی گرفت. او پس از محکومیت کیفری، از حمایت مالی زیادی برخوردار شده است. در ماه مه، کمپین بایدن ۸۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرد؛ در حالی که بر اساس برآورد از این دو کمپین، ۱۴۱ میلیون دلار برای ترامپ و کمیته ملی جمهوری‌خواهان جمع شده است. در ماه آوریل، تیم ترامپ نیز ۲۵ میلیون دلار بیشتر از تیم بایدن به‌دست آورد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.