شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مفهوم بعد چهارم یکی از موضوعات بحث‌برانگیز و جذاب در حوزه‌های ریاضیات و فیزیک نظری است که ذهن بسیاری از دانشمندان و علاقه‌مندان را به خود مشغول کرده است. بعد چهارم به عنوان بُعدی فراتر از طول، عرض و ارتفاع، مفهومی است که برای درک واقعیت‌های جایگزین و مدل‌سازی فضاهای بالاتر به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین اشکالی که برای نمایش بعد چهارم استفاده می‌شود، «تسراکت» یا ابرمکعب است که در حقیقت، مکعبی در چهار بُعد به شمار می‌آید.

به گفته استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری، بعد چهارم نه تنها به جنبه‌های ریاضی بلکه به مدل‌های فیزیکی نیز وابسته است. وی معتقد است که بررسی این بُعد می‌تواند ما را در درک بهتر از ماهیت زمان و حتی فضا-زمان یاری دهد. در مدل‌های ریاضی، تسراکت به عنوان یک شیء چهاربعدی، از طریق تغییر و تحول مکعب سه‌بعدی در بُعد زمان توصیف می‌شود.

از سوی دیگر، لیسا رندال، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، معتقد است که ابعاد بالاتر، مفاهیمی فراتر از تجسم روزمره ما دارند و تلاش‌های دانشمندان در سال‌های اخیر برای تجسم و درک این ابعاد، درهای جدیدی را به روی فهم ما از کیهان گشوده است.

اگرچه تجسم مستقیم بُعد چهارم و حتی ابعاد بالاتر برای ذهن انسان دشوار است، اما مدل‌های ریاضی و ابزارهای پیشرفته شبیه‌سازی به دانشمندان کمک کرده‌اند تا امکان وجود چنین ابعادی را در فضا-زمان درک کنند و به بررسی واقعیت‌هایی فراتر از دنیای مرئی بپردازند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.