یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با پیشرفت سریع فناوری‌های نوین، صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران به‌ویژه در حوزه انرژی خورشیدی شاهد تحولات چشمگیری است، انرژی خورشیدی یکی از منابع مهم و پایدار انرژی تجدیدپذیر است که از تابش مستقیم خورشید بهره می‌برد. با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی و افزایش تقاضا برای انرژی پاک، استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک راه حل مؤثر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و وابستگی به سوخت‌های فسیلی مطرح شده است.

تولید انرژی خورشیدی به دو روش اصلی انجام می‌شود: انرژی حرارتی خورشیدی و انرژی الکتریکی خورشیدی، در روش حرارتی گرمای خورشید برای تولید بخار و سپس حرکت توربین‌های تولید برق استفاده می‌شود و در روش الکتریکی، پنل‌های خورشیدی که از سلول‌های نیمه‌رسانا تشکیل شده‌اند، تابش نور خورشید را به برق تبدیل می‌کنند.

تأسیسات انرژی خورشیدی نسبت به نیروگاه‌های فسیلی از لحاظ آلایندگی به مراتب کمتر است و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند؛ پایگاه‌های تولید انرژی خورشیدی به طور معمول به فضای کمتری نیاز دارد و می‌تواند در ساختمان‌ها و مناطق شهری نیز نصب شود. توسعه انرژی خورشیدی همچنان با چالش‌هایی نظیر هزینه‌های اولیه بالا، نیاز به فضای مناسب و تأثیر آب و هوا مواجه است.

پیشرفت فناوری و کاهش هزینه‌های تولید، این انرژی به یک گزینه اقتصادی و قابل دسترسی‌تر تبدیل می‌شود. با حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، می‌توان انتظار داشت که انرژی خورشیدی نقش عمده‌ای در تأمین نیازهای انرژی جهانی در آینده ایفا کند.

توانمندی در تکنولوژی بومی

مرتضی توانا، کارشناس نیروگاه خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: بهره‌گیری از تکنیک‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر به‌عنوان روشی نوآورانه در بازرسی پنل‌های خورشیدی به بهبود کیفیت و کارایی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت به‌کارگیری این فناوری نوین می‌افزاید: فرایند بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی شامل دو مرحله کلیدی است، تست‌های قبل از نصب نیروگاه خورشیدی و تست‌های زمان بهره‌برداری از آن، این دو مرحله به‌طور دقیق و با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته انجام می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که پنل‌ها استانداردهای لازم را دارا باشند.

کارشناس نیروگاه خورشیدی به جزئیات مراحل قبل از نصب اشاره و بیان می‌کند: تکنولوژی ابداعی دانشمندان داخلی از تکنیک‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر برای شناسایی و تضمین کیفیت پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کند. این روش‌ها به‌طور کامل بومی هستند و با استفاده از روش‌های پیشرفته‌ای که بر اساس نیازها و شرایط ویژه کشور طراحی شده‌اند، این اطمینان حاصل می‌شود که پنل‌ها با استاندارد بالای گرید A از سازنده تحویل گرفته شوند. این نوآوری‌ها به مشتریان این امکان را می‌دهد که از کیفیت و کارایی پنل‌های خورشیدی اطمینان حاصل کنند و در نهایت به بهبود عملکرد نیروگاه‌های خورشیدی منجر خواهد شد.

توانا در ادامه خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین آزمون در بازرسی نیروگاه‌های خورشیدی، ترموگرافی هوایی است که با استفاده از پهباد انجام می‌شود. با این روش میزان آسیب و خرابی پنل‌های خورشیدی شناسایی و تحلیل می‌شود. این روش به‌خصوص در نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نشان‌دهنده کارایی و دقت بالای این فناوری است.تکنیک‌های هوش مصنوعی به‌کار رفته در این فرایند به اپراتورها کمک می‌کند تا نقاط آسیب‌دیده را به سریع‌ترین شکل ممکن شناسایی کنند و با این کار، از افت کارایی و خرابی‌های جدی جلوگیری کنند.

وی نسبت به نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت از سوی سازمان‌های مربوطه برای پیشبرد این نوآوری‌ها تأکید می‌کند: برای تقویت زیرساخت‌ها و توانمندی‌های تکنولوژِی بومی سازی شده داخلی حمایت سازمان‌هایی همچون معاونت فناوری ریاست جمهوری و دیگر نهادها الزامی است. در شرایطی که کشور با بحران ناترازی انرژی برق مواجه است، نوآوری استفاده از پهباد و تحلیل هوش مصنوعی در تشخیص خرابی پنل‌های خورشیدی نشان‌دهنده یک گام بزرگ به‌سوی استفاده بهینه از منابع انرژی پاک و پایدار است و می‌تواند به مقابله با چالش‌های انرژی موجود کمک کند.

به گزارش ایمنا، با توجه به گسترش روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، به ویژه انرژی خورشیدی، بکارگیری استراتژی‌های نوین و بهره‌برداری از فناوری‌های روز اهمیت زیادی پیدا کرده است. استفاده از پهباد و تحلیل هوش مصنوعی نه‌تنها در شناسایی و ارزیابی کیفیت پنل‌های خورشیدی مؤثر است، بلکه می‌تواند به بهبود فرآیندهای تعمیر و نگهداری و همچنین کاهش هزینه‌های نیروگاه منجر شود. کارشناسان معتقدند که هم‌افزایی بین نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی می‌تواند به شکوفایی بیشتر این فناوری‌ها و ارتقا سطح استفاده از انرژی‌های پاک در کشور کمک کند. از سوی دیگر، توافقنامه‌های بین‌المللی و سیاست‌های حمایتی می‌توانند نقش مهمی در جذب سرمایه و توسعه پروژه‌های مرتبط با انرژی خورشیدی ایفا کنند. به‌طور کلی، تحولات در بازرسی پنل‌های خورشیدی و استفاده از پهباد به همراه هوش مصنوعی، پیامدهای مثبتی برای صنعت انرژی تجدیدپذیر به دنبال خواهد داشت با توجه به تأکید جهانی بر کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت منابع انرژی پایدار، ایران باید از این روند نوین بهره‌برداری کرده و گام‌های مؤثری در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی بردارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.