یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بر اساس اطلاعات و آماری که در «آیینه نشر ایران» ویژه بهار ۱۴۰۱ منتشر شده  بهار ۱۴۰۰ در مجموع دو هزار و ۶۰۷ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده بود که در بهار امسال با رشد ۵۱ درصد به سه هزار و ۹۲۷ عنوان رسید.

همچنین بررسی شمارگان منتشر شده در این حوزه از افزایش ۴۶ درصدی شمارگان و رسیدن از چهار میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۶۳ جلد در بهار ۱۴۰۰ به شش میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۰۸ جلد در سه ماه نخست امسال حکایت دارد.

در عین حال بررسی میانگین شمارگان کتاب‌های منتشر شده کودک و نوجوان از کاهش سه درصدی خبر می‌دهد. بهار ۱۴۰۰ میانگین شمارگان آثار ۱۶۶۲ نسخه بود که در مدت مشابه امسال به ۱۶۰۹ نسخه رسید.

میانگین قیمت یک جلد کتاب کودک و نوجوان نیز ۴۵ درصد افزایش یافته و از ۲۹۲ هزار ریال در بهار ۱۴۰۰ به ۴۲۴ هزار ریال در سه ماه نخست امسال رسیده است.

خبر مسرت بخش مهم «آیینه نشر ایران» در حوزه کودک و نوجوان غلبه تالیف بر ترجمه و افزایش درصد تالیف است.

بهار ۱۴۰۰ تعداد هزار و ۴۰۶ عنوان تالیف در حوزه کودک و نوجوان داشتیم که با افزایش ۵۲ درصدی در سه ماه نخست امسال به دوهزار و ۱۴۴ عنوان رسید. در این بازه زمانی تعداد ترجمه حوزه کودک و نوجوان نیز ۴۸ درصد افزایش یافت و از هزار و ۲۰۱ عنوان بهار ۱۴۰۰ به آمار هزار و ۷۸۳ عنوانی در سه ماه نخست امسال دست یافت.

بررسی تالیف و ترجمه کتاب‌های کودک و نوجوان نشان می‌دهد که بهار سال گذشته، ۵۴ درصد آثار تالیفی و ۴۶ درصد ترجمه بوده و بهار امسال ۵۵ درصد تالیف و ۴۵ درصد ترجمه داشته‌ایم.

همچنین در بخش دیگری از «آیینه نشر ایران» ۲۰ ناشر کودک و نوجوان پرکار در بهار ۱۴۰۱ معرفی شده‌اند. پنج ناشر نخست به ترتیب بیشترین تعداد چاپ اول، شامل «شرکت انتشارات فنی ایران» دارای ۶۰ عنوان چاپ اول، ۵۸ تجدید چاپ، ۱۴ تالیف، ۱۰۴ ترجمه و درمجموع ۱۱۸ عنوان کتاب، «آسمان علم» دارای ۵۳ عنوان چاپ اول، ۲۸ تالیف، ۲۵ ترجمه و در مجموع ۵۳ عنوان کتاب، «آسمانگون» دارای ۴۸ عنوان چاپ اول، دو تجدید چاپ، ۱۵ تالیف، ۳۵ ترجمه و درمجموع ۵۰ عنوان کتاب، «موسسه فرهنگی مدرسه برهان» دربرگیرنده ۴۲ چاپ اول، ۳۷ تجدید چاپ، ۴۲ تالیف، ۳۷ ترجمه و در مجموع ۷۹ عنوان و نشر «الفبای مهر» دارای ۳۹ چاپ اول تالیفی و بدون تجدید چاپ و ترجمه، هستند.

اطلاعات ۱۵ ناشر برتر دیگر را می‌توانید در این جدول بیابید.


فصل دوم «آیینه نشر ایران» گزارش تطبیقی موضوعی است که جدول نخست آن نشان می‌دهد، کتاب‌های کودک و نوجوان با سه هزار و ۹۲۷ عنوان سهم ۱۵ درصدی نشر کتاب در بهار ۱۴۰۱ را داشته‌اند.

جدول ۱۶ این فصل نیز به بیان وضعیت نشر موضوع کتاب و نوجوان در بهار ۱۴۰۱ اختصاص دارد که نشان می‌دهد، از سه هزار و ۹۲۷ کتاب منتشر شده این بازه زمانی، دوهزار و ۱۴۴ اثر تالیف، هزار و ۷۸۳ عنوان ترجمه و نیز هزار و ۷۳۹ عنوان چاپ اول و دوهزار و ۱۸۸ عنوان نیز چاپ مجدد بوده است.

در گزارش آیینه نشر بهار ۱۴۰۱ اطلاعات خوبی درباره کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان ارایه شده است که اگر فعالان این حوزه به آن توجه کنند در زمینه نشر، تالیف و ترجمه شاهد چاپ کتاب‌های بهتری خواهیم بود. 

 



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.