گروه سلامت خبرگزاری فارس – محمد رضازاده: تعرفههای پزشکی همواره محل اختلاف جامعه پزشکی با دولت بوده است؛ طبق روال هرسال میزان افزایش تعرفههای پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی تعیین و سپس توسط هیئت دولت تصویب میشود. تعرفه خدمات پزشکی سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی در بخش دولتی و ۱۳ درصدی در بخش خصوصی داست که این میزان افزایش از طرف دولت تصویب و ابلاغ شد.
در سال ۹۹ این تعرفهها با ۱۵ درصد افزایش داشت و در سال ۱۴۰۰ هم به گفته محسن مصلحی دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفههای بخش خصوصی پزشکی با حداقل ۵۵ درصد بود که این میزان افزایش بر اساس شرایط اقتصادی جامعه تعیین شد، اما شورای عالی بیمه سلامت ۲۸.۵ درصد افزایش تعرفه را اعلام و هیئت وزیران هم این افزایش را تصویب کرد.
*پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفهها
محمد رییسزاده، رییسکل سازمان نظام پزشکی کشور پیش از این در یک نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال ۶۰ درصدی را برای تعرفههای پزشکی را مطرح کرد و گفت: بر اساس کار کارشناسی که انجام دادیم، عدد ۶۰ درصدی افزایش تعرفهها به صورت گلوبال مورد نظرمان بود.
وی تاکید کرد که در برخی حوزههای پزشکی ۲۱۷ درصد رشد داشتیم. همچنین در حوزههایی مانند تجهیزات و تکنولوژیهای پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در برخی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفهها صحبت میکنیم. این قابل قبول نیست. باید توجه کرد که اگر در شرایط فعلی یک مطب بخواهد سرکار بماند، آن هم بدون سود، ویزیت باید عددی بالغ بر حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلا ارائه خدمات قابل انجام نمیشود.
رییسزاده در ادامه اظهارات خود اعلام کرد که اگر این عدد از حدی پایینتر آید، سازمان نظام پزشکی مخالف است. اگر میزان افزایش تعرفهها با این میزان محقق نشود، سازمان نظام پزشکی مخالفت کرده و مصوبه را امضا نمیکند؛ موضوعی که البته واکنشها و انتقادات گستردهای را برانگیخت؛ به طوری که برخی افزایش تعرفههای پزشکی در سالهای اخیر را به قدری دانستند که نه مردم توان پرداخت آن را دارند و نه سازمانهای بیمهگر.
*به توافق نرسیدن سازمان نظام پزشکی با شورای عالی بیمه
در مجموع در جلسه شورای عالی بیمه که چندی پیش برای تعیین تعرفههای ۱۴۰۱ و پیشنهاد آن به دولت، برگزار شد، سازمان نظام پزشکی با شورای عالی بیمه به توافق نرسیده و گفته شد که نماینده این سازمان از امضای صورتجلسه نیز خودداری کرده است. به این ترتیب برای تعیین تکلیف تعرفههای پزشکی ۱۴۰۱ باید منتظر ماند تا ببینیم دولت چه تصمیمی میگیرد.
فرآیند تصویب تعرفههای پزشکی بسیار شفاف است؛ هیئت دولت، شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با حضور در یک جلسه کارشناسی، در این خصوص تصمیمگیری کرده و آن را ابلاغ خواهند کرد. اما امسال روابط عمومی سازمان نظامپزشکی در یک اقدام عجیب، نرخهای پیشنهادی برای سال آینده را در فضای مجازی منتشر کرده است.
در روزهای اخیر مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، جدولی را با عنوان «بهای تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۱» در صفحه اینستاگرامش منتشر و اعلام کرده که طی انجام بررسیهای مختلف، قیمت تمام شده خدمات از سوی سازمان نظام پزشکی احصاء و برای معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.
*پیشنهاد رشد تعرفه پزشکان چقدر خواهد بود؟
طبق جدول منتشر شده از سوی مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، تعرفه ویزیت پزشک عمومی در سال ۱۴۰۰، ۵۲۷ هزار ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۳۱۸.۸۱۹ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۵۰ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده ویزیت پزشک عمومی را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۸۴۶.۳۴۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد برآورد شده است.
همچنین تعرفه ویزیت پزشک متخصص در سال ۱۴۰۰، ۸۰۰ هزار ریال بوده است. این درحالی است که بهای تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۷۵۳.۵۲۶ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۱۹ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده ویزیت پزشک متخصص را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۴۵۴.۹۳۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در این خدمت، ۴۰ درصد برآورد می شود.
تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصصص نیز در سال ۱۴۰۰، ۹۴۰ هزار ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۱۰۴.۲۳۲ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۲۴ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده ویزیت پزشک فوق تخصص را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۹۴۵.۹۲۵ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد برآورد میشود.
*انتشار غیر رسمی تعرفههای پزشکی غیر قانونی است
از همین رو، پدرام اصلانیفر کارشناس حوزه سیاستگذاری حوزه سلامت در گفتوگو با خبرنگار حوزه سلامت فارس در خصوص انتشار غیر رسمی تعرفههای تشخیص درمانی سال ۱۴۰۱، گفت: سازمان نظام پزشکی باید به این مسئله ورود کند و در مورد صحتوسقم ارقام منتشر شده اظهار نظر کند.
وی در خصوص چگونگی فرآیند تصویب تعرفهها، افزود: هیئت دولت، در پایان هر سال با نظر شورای عالی بیمه تعرفهها را تصویب و ابلاغ میکند. به نظر میرسد امسال سازمان نظام پزشکی برای ایجاد انتظار افزایش تعرفه در بین پزشکان، اقدام به انتشار غیر رسمی آن در فضای مجازی کرده تا ابزاری برای فشار به تصمیمگیران این حوزه شود. انتشار چنین اعداد و ارقامی فضای جامعه پزشکی را ملتهب خواهد کرد و سازمان نظام پزشکی باید شیوه اعتراض به تعرفهها را تغییر دهد.
*مردم از انتشار غیر رسمی تعرفهها متضرر میشوند
کارشناس حوزه سیاستگذاری حوزه سلامت با اشاره به تبعات انتشار غیر رسمی تعرفهها، گفت: ممکن است این تعرفهها، در دستور کار برخی پزشکان قرار گیرد؛ این در حالی است هنوز قانونی تصویب نشده و مردم از این اقدام متضرر خواهند شد. فرآیند تصویب تعرفهها بسیار شفاف است؛ هیئت دولت، شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با حضور در یک جلسه کارشناسی، در این خصوص تصمیمگیری کرده و آن را ابلاغ خواهند کرد.
*قیمت واقعی تعرفه ها در نظر گرفته شود
محمد رییس زاده رییس سازمان نظام پزشکی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره اظهارات ضد و نقیض درباره افزایش تعرفه پزشکی اظهار داشت: تعرفه گذاری خدمات پزشکی به معنای دستمزذ پزشک نیست، تعرفه چند جزء دارد و کوچکترین جزء آن دستمزد پزشک است. وقتی موضوع افزایش تعرفه مطرح می شود هدف فقط افزایش دستمزد کادر درمان نیست. تعرفه دارای اجزایی از جمله استهلاک، تورم، سود سرمایه، جزء فنی و حرفه ای محاسبه می شود. در قانون بیمه نیز ذکر شده است که تعرفه هرسال باید بر اساس قیمت تمام شده خدمات و تعادل منابع و مصارف در شورای عالی بیمه مشخص شود و به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد و توسط هیات دولت تصویب شود.
وی گفت: طی سالهای اخیر منابع و مصارف دیده شده است ولی قیمت تمام شده خدمات را در نظر نگرفته اند بلکه تعرفه گذاری بر اساس منابع بیمه انجام شده است و قیمت تمام شده خدمات دیده نمی شود. این موضوع باعث شده است تعرفه های مصوب طی سالهای اخیر رشد و قیمت منطقی نداشته باشد.
*واقعی نبود تعرفه ها؛ بسترساز تخلف است
رییس زاده افزود: بیمه باید منابعی را تدوین و تهیه کند تا فشاری به مردم وارد نشود.دود واقعی نبود تعرفه پزشکان به چشم مردم می رود. شورای عالی بیمه قیمت واقعی را منظور نمی کند و مقدار کمی از قیمت واقعی را پوشش می دهد که تفاوت آن را جامعه پزشکی و مردم باید پرداخت کنند که همین موضوع ممکن است در برخی مطبها بسترساز تخلف شود. وقتی تعرفه ها واقعی نباشد و بیمه خدمات را پوشش ندهد پزشک مجبور می شود هزینه خرید تجهیزات و وسایل را به نوعی از بیمار دریافت کند تا خودش متضرر نشود.
وی عنوان کرد: واقعی نبود تعرفه و عدم پوشش بیمه، بستر ساز فساد خواهد شد. طی هشت سال گذشته ویزیت پزشک عمومی از ده هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده است که به هیچ وجه متناسب با تورم نیست. بیمه اعلام می کند که ما منابع نداریم و بیمار و پزشک باید خودشان هزینه را پرداخت کنند در صورتی که بیمه باید قیمت واقعی خدمات را ببیند. ترکیب شورای عالی بیمه نامتوازن و غیرقانونی است به طوری که ارایه کننده خدمت تنها یک نماینده دارد در برابر ۸ خریدار خدمت.
به گفته رییس زاده، سازمان نظام پزشکی پیشنهاد تعرفه گذاری را برای سال ۱۴۰۱ به شورای عالی بیمه ارسال کرد که تایید نشد. شورای عالی بیمه افزایش ۲۸ درصدی تعرفه را داد و سازمان نظام پزشکی آن را تایید نکرد. دولت باید منابع بیمه را متناسب با تعرفه واقعی افزایش دهد. سازمان نظام پزشکی با مشورت انجمنهای علمی قیمت واقعی خدمات را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد تا کارشناسان بدانند که قیمت واقعی ویزیت پزشک عمومی چقدر است تا بتواند تا تصمیم گیری درستی انجام شود.
*جدول منتشر شده به معنای تصویب تعرفه ها نیست
وی خاطرنشان کرد: جدول منتشر شده به معنای اعلام تعرفه سال آینده از سوی نظام پزشکی نیست، این موضوع کاری کارشناسی و پیشنهادی برای سازمان برنامه و بودجه نیست. تعرفه اعلامی نظام پزشکی به شورای عالی بیمه اعلام شده است که تصویب نشده است.
رییس زاده افزود: نظر نظام پزشکی این است که بیمار متناسب با پوشش بیمه خود نباید هزینه ای پرداخت کند بلکه بیمه موظف است هزینه را تقبل کند تا فشاری به مردم نیاید. این کار در راستای دفاع از مردم است تا نقش پوشش بیمه بیشتر شود تا فشار کمتری به مردم وارد شود. در بحث نسخه الکترونیک بیمه ها منتفع شدند. کاغذ حذف شد و در مواقعی که برق قطع است بیمار داروها را آزاد تهیه می کند. با واقعی شدن تعرفه ناامیدی و بی نشاطی در جامعه پزشکی کمتر خواهد شد، مهاجرت کمتر خواهد شد و کیفیت کار بالاتر خواهد رفت.
به گزارش فارس، مسئله افزایش تعرفههای تشخیص درمانی همه ساله با حاشیههای فراوانی همراه است؛ افزایش ۶۰ درصدی تعرفههای خدماتپزشکی در بودجه ۱۴۰۱ در حالی پیشنهاد شد که حقوق یک کارگر در خوشبینانهترین حالت، سال آینده حدود ۳۰درصد افزایش پیدا میکند؛ و این درحالی است که بیمهها پوشش خدمات درمانی را به طور کامل انجام نمیدهند و دود دعوای پزشکان و بیمهها به چشم مردم میرود. با این وجود باید دید تعرفه درمان در سال آینده روی چه اعداد و ارقامی خواهد چرخید.
به گزارش فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه