شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ


سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس- در حالی که روسیه اعلام کرده که نیروهایش را از مرز اوکراین به عقب رانده است مقام‌های کشورهای غربی کماکان بر احتمال وقوع جنگ تأکید می‌کنند.

مقام‌های کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته با بیان ادعاهای اثبات‌نشده مبنی بر اینکه نظامیان روسیه ممکن است هر لحظه به اوکراین حمله کنند مسکو را به تحریم تهدید کرده‌اند.

    روسیه بارها ادعاهای کشورهای غربی را رد و رسانه‌های انگلیسی‌زبان را به تلاش برای ایجاد التهاب و توسل به هیجان‌آفرینی برای پیشبرد اهدافش متهم کرده است. مسکو البته در حین این تنش‌ها بر ضرورت دریافت ضمانت‌های امنیتی مبنی بر عدم توسعه ناتو به سمت شرکت و خودداری از پذیرش اوکراین به عنوان عضوی از این ائتلاف تأکید کرده است. 

در این گزارش، تحولات مربوط به تنش‌ها در اوکراین در روز پنجشنبه (۱۷ فوریه\ ۲۷ بهمن‌ماه) را جمع‌آوری کرده‌ایم.

۲۰:۵۴- «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد پاسخ پیشنهادات آمریکا درباره تضمین امنیت شرق اروپا به واشنگتن ارسال شده و امیدوار است جوسازی‌ها درباره اوکراین موجب تضعیف گفت‌وگوها در این زمینه نشوند.(جزئیات بیشتر)

۱۹:۵۴-  «سازمان امنیت و همکاری در اروپا» مدعی شده امروز پنجشنبه چند حمله خمپاره‌ای در خط مقدم منطقه «دونباس» در شرق اوکراین به وقوع پیوسته است.

🔹رسانه‌های غربی در یک مورد مدعی شده‌اند جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه خط تماس با نیروهای اوکراینی، یک مهدکودک را هدف حمله قرار داده و سه نفر را زخمی کرده‌اند.

 

🔹تصویر فوق از جمله ادعایی مورد نظر در برخی از رسانه‌های غربی متتشر شده است. مطابق این ادعا، این حمله در شهر «استانیستیا لوهانسک» واقع در شرق اوکراین اتفاق افتاده است.

🔹از سوی دیگر جمهوری خلق «لوهانسک» نیروهای اوکراینی را به «نقض فاحش آتش‌بس» و شلیک خمپاره به مناطق خودمختار متهم کرد. منابع خبری همچنین گفته‌اند ارتش اوکراین در حدود ساعت ۰۲:۳۰ صبح به وقت گرینویچ امروز (پنجشنبه) به چهار موقعیت در جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک تیراندازی کردند. البته ارتش اوکراین این حمله را رد کرده است.

۱۹:۴۰- روسیه در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرده نیروهای ارتش اوکراین در شرق این کشور متهم جنایت‌های جنگی علیه اتباع روس‌تبار شده‌اند.

۱۹:۱۶- «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت، نیروهای روسی به مرزهای اوکراین نزدیک‌تر شده‌اند و چنین چیزی نشانه بازگشت آن‌ها به خانه نیست. (جزئیات بیشتر).

۱۸: ۱۸- یک رسانه انگلیسی‌زبان در اوکراین فیلم زیر را که ظاهراً برخاستن دود از سفارت روسیه در کی‌یف را نشان می‌دهد منتشر کرده است. دلیل این مسئله هنوز مشخص نشده است.

 

 

۱۷:۵۸- رئیس‌جمهور آمریکا که مقام‌های دولت او پیش از این گفته بودند روسیه ممکن است روز چهارشنبه (۱۶ فوریه) به اوکراین حمله کند امروز گفته که معتقد است این حمله شاید «طی چند روز آینده» اتفاق بیفتد. (جزئیات بیشتر)

۱۷:۱۸- «بارت گورمن» معاون سفیر آمریکا در مسکو روز پنجشنبه از سوی وزارت امور خارجه روسیه اخراج شد. (جزئیات بیشتر)

۱۵:۵۲- الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در بازدید از رزمایش نظامی مشترک این کشور و روسیه درباره احتمال استقرار سلاح‌های اتمی در بلاروس به منظور مقابله با تهدیدات غربی‌ها حرف زد. (جزئیات بیشتر)

۱۵:۴۳- «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که رزمایش مشترک بلاروس-روسیه تحت عنوان «عزم متحد ۲۰۲۲» همچنان در جریان است و «به محض تکمیل مرحله‌ای خاص از این رزمایش، نظامیان (روس) به پایگاههای دائمی خود بازمی‌گردند». (جزئیات بیشتر).

۱۳:۴۳- در حالیکه روسیه روز گذشته (چهارشنبه) از پایان رزمایش در کریمه و آغاز خروج نظامیان از این منطقه خبر داده بود، وزارت دفاع این کشور امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای از خروج بیشتر نظامیان و تجهیزات نظامی روسیه از کریمه خبر داد.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه در این خصوص گزارش کرد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان‌های «حوزه غربی روسیه» (ZVO) پس از انجام رزمایش در حال بازگشت به پادگان‌ها هستند. (جزئیات بیشتر)

۱۱:۵۴- به رغم اقدامات روسیه در کاهش میزان نیروهای نظامی در مرز اوکراین، اقدامات تحریک‌آمیز غرب در قبال روسیه ادامه دارد و آمریکا در آلمان جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ مستقر کرد. (جزئیات بیشتر)

۱۰:۱۴- نیروهای مسلح اوکراین در نقض آتش‌بس به سمت جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک (LPR)، گلوله‌های خمپاره و نارنجک پرتاب کردند. (جزئیات بیشتر)

۰۳:۱۵- یک مقام آمریکایی بامداد پنجشنبه مدعی شد ارتش روسیه نه تنها از مرز اوکراین عقب‌نشینی نکرده بلکه هفت هزار نیروی جدید طی روزهای اخیر به منطقه اضافه کرده است. (جزئیات بیشتر).

۰۲:۴۰-  «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه به‌صورت تلفنی با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفتگو کرد. کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت: «بایدن و شولتز مکالمات مربوطه خود را با رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین و رئیس جمهور [ولودیمر] زلنسکی در مورد تداوم استقرار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین مورد بحث قرار دادند».

در این بیانیه آمده است: «آنها بر تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند و بر اهمیت ادامه هماهنگی فراآتلانتیک در زمینه دیپلماسی و اقدامات بازدارنده و تقویت جناح شرقی ناتو در صورت حمله بیشتر روسیه به اوکراین تاکید کردند». (جزئیات بیشتر)

۰۱:۱۸- تحولات اوکراین از بامداد امروز با ادعاهای استونی درباره احتمال وقوع حمله محدود از سوی روسیه به اوکراین آغاز شد. «میک ماران» رئیس سرویس اطلاعات خارجی استونی مدعی شد: «روسیه به انتقال نیروی نظامی به مرز اوکراین ادامه داده و احتمالاً یک حمله نظامی محدود علیه این کشور انجام می‌دهد» (جزئیات بیشتر). 

این خبر لحظه به لحظه به‌روزرسانی می‌شود.

انتهای پیام/




منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.