جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرضیه فعله‌گری کارشناس ارشد زبان ادبیات فارسی از دانشگاه بوعلی سینا همدان است. او سال‌هاست به فعالیت‌های ادبی در کانون مشغول است و شیوه کار وی در کلاس‌های ادبی که به صورت حضوری برگزار می‌شود، بسیار جالب و قابل توجه است؛ فعله‌گری با توجه به روش‌ها و تکنیک‌های خود سعی می‌کند حواس بچه‌ها را پرورش دهد؛ حس بینایی، حس شنوایی، حس چشایی و حس لامسه؛ او با قرار دادن بچه‌ها در محیط‌های مختلف حواس آن‌ها را تقویت می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تجربه کسب کرده و هر آنچه می‌بینند را روی کاغذ بیاورند. او در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و رتبه کسب کرده است، از جمله جشنواره نهج‌البلاغه دانشجویان سراسر کشور ۸۱ رتبه اول، جشنواره نماز و نیایش رتبه سوم، جشنواره رب قرن‌انقلاب در آینه هنر رتبه دوم، جشنواره چهارم و پنجم انقلاب یک دوره رتبه سوم و دوره بعد رتبه اول، جشنواره ایران ۱۴۰۴ رتبه سوم و بسیاری جشنواره‌های دیگر که وی حائز رتبه شدند. به مناسبت نزدیکی به ایام نمایشگاه کتاب تهران با او گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:
 
پیشنهاد شما برای بچه‌ها به عنوان یک نویسنده، در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه کتاب‌هایی برای مطالعه است؟
متأسفانه بسیاری از بزرگسالان و به‌خصوص اولیا کتاب‌های خوبی را که می‌توانند در آگاهی‌بخشی و پیشرفت کودکان مؤثر باشند، به حد کافی نمی‌شناسند. در طول دوران کتابخوانی کودک و نوجوان، از جمله کارهای مفیدی که هر بزرگسالی باید انجام دهد تأثیرگذاری بر او در انتخاب کتاب است.
یکی از نکات حائز اهمیت در انتخاب کتاب برای کودک – این نسل تازه باسوادشده و مهربان- و نوجوان که تجربه‌ای بیشتر از کودک در زمینه مطالعه دارد، همدلی آنان با متن است. مخاطب وقتی کتابی دست بگیرد که بازتابی از زندگی واقعی امروز و شرایط زیست او نیست، سرخورده کتاب را می‌بندد، هرچند نویسنده کوشیده باشد کتابش لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. مخاطب به دنبال اثری است که خود را در آن آشنا ببیند و از دغدغه‌های او سخن بگوید. در این میان آثار خلاقه‌ای چون کتاب‌های داستانی پیشنهاد بسیار خوبی برای کودکان و نوجوانان است؛ چراکه به پروبال دادن امر تخیل در آن‌ها کمک می‌کند. انتخاب‌های درست سبب می‌شود تا مخاطب به‌جای درافتادن در دام خیال‌بافی‌های افراطی، با جهانی روبه‌رو شود که در آن قدرت تخیل و ایده‌پردازی‌اش پرورش می‌یابد و او را آماده پذیرش واقعیت‌های جدی و پیچیده زندگی می‌کند. 



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.