گِرِنبی، در این اثر، ضمن مطالعه دقیقِ پرسمانهای اصلی موجود در حوزه نقد ادبیات کودک، پرسشهای مهمِ این حوزه را مطرح میکند و درصدد یافتن پاسخهایی مناسب برای آنها برمیآید: مثلاً چرا داستانهای خیالی هم برای کودکان دوره ویکتوریا جالبتوجه بودهاند و هم کودکان قرن بیستویکم؟ یا اینکه آیا واقعاً داستانهای دینی و اخلاقیِ قرن هجدهم تفاوت زیادی با رمان پرسمانِ امروزی دارند؟ این کتاب پرسشهایی ازایندست را با ترکیبی از واکاویِ جزئیِ متون کلیدیِ ویژه و مطالعه گسترده صدها کتاب ادبیات کودکِ مشهور و فراموششده زیر ذرهبین میگذارد.
از نکات مهم بررسیِ ژانریِ این کتاب میتوان به روششناسی و بخشبندیِ گِرِنبی در توضیح و تشریح نکات موردنظرش در این کتاب اشاره کرد. وی در این اثر به مهمترین ژانرهای موجود در تاریخ ادبیات کودک ـ بهویژه ادبیات کودکِ انگلیسیزبان ـ اشاره میکند و آنها را چند گروه اصلی یعنی فابل، شعر، حکایات پندآموز و اخلاقی، داستانهای مدرسهای، داستانهای خانوادگی، داستانهای ماجرایی و ادبیات خیالی جای میدهد. او در هر یک از این بخشها، ضمن ارائه پیشینه تاریخیِ مربوطه در جغرافیای بریتانیا و آمریکای شمالی، به بررسی ویژگیهای ژانر موردنظر میپردازد و سپس آنها را با ویژگیهای ژانرهای دیگر قیاس میکند و به نتایج جالبی دست مییابد.
نتایج بهدستآمده در هر فصل از این کتاب ازاینجهت قابل توجهاند که نهتنها برداشت جدیدی از تکتک ژانرهای یادشده در ادبیات کودک ارائه میدهند بلکه شیوه انتقادی و تحلیلیِ تازهای در خوانش آثار جدیِ ادبیات کودک بهدست میدهند که میتوانند هم برای مخاطبان عام و هم منتقدان حوزه ادبیات کودک کارساز و سودمند باشند. امروزه، نه تنها خودِ ادبیات کودک اهمیت بسزایی در قلمروِ کلیِ ادبیات دارد بلکه روششناسی و شیوه نقد ادبی در این حوزه هم باید بااهمیت به مراتب بیشتری دنبال شود که گِرِنبی در این کتاب به خوبی از پس ارائه شیوه و فرایندی تازه برای خوانش و نگاه به آثار منظوم و منثور ادبیات کودکِ انگلیسی زبان در گستره تاریخیِ آنها برآمده است.
از دیگر ویژگیهای کلیدیِ این کتاب میتوان به نکات زیر اشاره کرد: نخستین تاریخ فشرده ادبیات کودک در طی بیش از یک دهه گذشته؛ پوشش و بررسی گسترده ادبیات کودک در ژانرها و در پهنه مناطق گوناگون از نخستین سالهای شکلگیریِ ریخت نوشتاری تا دوره درخشش هَزی پاتِر و فیلیپ پولمَ و برقراری پیوند میان دقیق خوانی متون برگزیده با بافت تاریخی و فرهنگی فرآیندهای تولید و پذیرش آنها در جامعه.
ثبت دیدگاه