شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ویژه برنامه «قرار سه شنبه‌ها» برنامه‌ای با محوریت و طعم کتاب است که سه سال پیش در چنین روز‌هایی شروع به کار کرد. اگرچه از سال ۹۸ بیماری کرونا بر تمام جهان و این برنامه سایه انداخته، اما در این میان هرگاه شرایط کرونایی کشور بهتر شد، «قرار سه‌شنبه‌ها» نیز با برگزاری جلسات، نفسی تازه کرد.

در این مراسم، محمد‌حسین علی‌جان‌زاده، نویسنده کتاب «حاج احمد» گفت: شهید احمد کاظمی در ذهن خیلی از افرادی که از دفاع مقدس خاطره دارند حضور دارد؛ به‌خصوص کسانی که در دهه هشتاد بیشتر با شهید کاظمی رفت‌وآمد داشتند. در فضای بیرون صرفاً یک فرمانده نظامی بود و کسی از او شناختی نداشت ومانند بسیاری از شهدای دیگر بعد از شهادت شناخته شد.

وی افزود: شهید کاظمی از جمله افرادی بود که امام (ره) را درک کرد، در عنفوان جوانی با نهضت امام خو گرفت و بعد از آن هم در بحبوحه تمام حوادثی که در انقلاب وجود داشت، مثل بحران کردستان خود را پیش‌قراول می‌دانست. انسانی دست‌نیافتنی نبود، از جنس همین بچه‌های جهادی بود که همیشه در همه موضوعات داوطلب می‌شوند. او در غائله کردستان داوطلب شد و تا مرز شهادت پیش رفت.

امین بابازاده، نویسنده و منتقد کتاب، دیگر مهمان برنامه بود که درباره «قرار سه‌شنبه‌ها» تصریح کرد: «قرار سه‌شنبه‌ها» یک اتفاق مبارک بود. از روزی که سه سال پیش راه افتاد، تصور نمی‌شد که به این جایگاه خوب برسد و این خود یک برکت است. در خاطرم هست بعضی از روز‌ها که کار برای شهدا بود یک شرایط دیگری به وجود می‌آمد. به عنوان نمونه در روزی که کتاب خط مقدم ( با محوریت شهید حسن طهرانی‌مقدم) کتاب هفته بود، جنس مراسم چیز دیگری بود.

وی با اشاره به هدف اصلی کتاب که همان رشد و تعالی انسان است، تاکید کرد: در کتاب اگر بحث تربیت و کتاب‌خوانی است ما باید همین مسیر را برویم، مسیری که شهدا رفتند. حالا باید ببینیم شهدا با چه مختصاتی رفتند؟ اصلی‌ترین مختصات حرکت شهدا، کار برای خداست. اگر کتاب را برای فروش، برای انحراف یک فرد، برای خواندن و یا لذت بردن تبلیغ کنیم، اشتباه است. لذت‌طلبی عیبی ندارد ولی هدف و غایت را نباید فراموش کرد. هدف کتاب تعالی و رشد انسان است رشدی که مناسب انسان باشد. متاسفانه ناشران ما فراموش کردند که کتاب برای تعالی و رشد بشر است؛ فکر می‌کنند کتاب فقط یک کالا و جنسی است که باید فروخته شود.

نویسنده کتاب «بینایی» افزود: نوجوانی که ده رمان می‌خواند ولی یک کتاب جدی نمی‌خواند، این اتفاق برای آینده نوجوان خطرناک است و دیگر نمی‌تواند کتاب جدی بخواند. اگر برای ترویج کتاب مسیر شهدا را برویم یعنی کار فقط برای خدا باشد، نتیجه‌بخش خواهد بود. من این اتفاق را در انتشارات شهید کاظمی دیدم. با اینکه منتقد بعضی از کتاب‌های این انتشارات هستم؛ اما آن چیزی که باعث می‌شود ترغیب شوم و به دیگران بگویم که حتی کار ضعیف این انتشارات را هم بخوانند، به خاطر شهداست. اگر قاعده کتاب‌خوانی ما خدایی نباشد مسیر کتاب‌خوانی ما به سمت شیطان است.

ایجاد ایستگاه کودک برای خانواده‌هایی که با فرزندانشان در جلسه حضور داشتند، بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات افراد حاضر، اهدای هدیه فرهنگی به تمام حاضران در جلسه و پذیرایی با کیک به‌مناسبت تولد شهید احمد کاظمی، از دیگر برنامه‌هایی بود که در جلسه انجام شد.

جلسه بعدی قرار سه‌شنبه‌ها با حضور مهدی قزلی، نویسنده کتاب «قصه کربلا» و امین بابازاده، نویسنده کتاب «بینایی» ۱۱ مرداد برگزار خواهد شد.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.