دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بنیاد سعدی، فردا سه‌شنبه ۱۰ خرداد دومین دوره آزمون داتفا (دانش تدریس زبان فارسی) را برای مدرسان زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در محل بنیاد برگزار می‌کند.

امیر احمدی مدیر آموزش بنیاد سعدی با اعلام این خبر گفت: آزمون دانش تدریس زبان فارسی (داتفا)، دانش مدرس نسبت به مفاهیم مرتبط با زبان، استفاده از زبان و تدریس آن را ارزیابی می‌کند و تمام این آزمون‌ها در راستای اصول و رویکرد استاندارد مرجع زبان فارسی طراحی و اجرا می‌شوند. عنوان اختصاری این آزمون در ارجاعات بین‌المللی، (DATFA) است.

وی افزود: محتوای حوزه اول آزمون داتفا «زبان، پیشینه یادگیری و آموزش» آن است و پذیرفته شدگان در این آزمون کارت بین‌المللی صلاحیت تدریس درجه ۳ را دریافت خواهند کرد.

مدیر آموزش بنیاد سعدی با بیان اینکه بیش از ۶۰ نفر برای شرکت در این آزمون اعلام آمادگی کردند، گفت: پس از بررسی پرونده و سوابق آنها تنها ۳۱ نفر واجد شرایط شرکت در آزمون داتفا تشخیص داده شدند و کارت ورود به آزمون برایشان صادر شده است.

احمدی در ادامه گفت: آزمون رأس ساعت ۱۰ صبح، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و همچنین طبق شیوه نامه‌های برگزاری آزمون‌های سراسری، برگزار می‌شود و داوطلبان لازم است با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر و کارت ورود به آزمون، نیم ساعت قبل از آزمون در ساختمان بنیاد سعدی حضور داشته باشند.

آزمون دانش تدریس زبان فارسی (داتفا) معیار و ملاک مناسب برای تشخیص دانش مدرسان و پیشرفت آنهاست. این آزمون بر پایه چارچوب‌های بین‌المللی آموزش زبان طراحی شده است و هدف آن کمک به مدرسان زبان است تا جایگاه شغلی و مهارت‌های خود را شناسایی کنند، برای ارتقای مهارت‌های خود برنامه‌ریزی کنند و فعالیت‌های لازم را برای رسیدن به اهداف خود بشناسند و به کار گیرند. این آزمون‌ها به طور مداوم بر اساس تحلیل نتایج آزمون‌های پیشین بازاریابی می‌شوند.

کلیه بخش‌های این آزمون براساس آزمون‌های زبان ESOL دانشگاه کمبریج طراحی شده است که از سال ۱۹۱۳ آزمون‌های زبان انگلیسی را برای گویشوران زبان‌های دیگر تهیه می‌کند. از جمله فعالیت‌های بنیاد سعدی برگزاری آزمون‌های گسترده از جمله آزمون داتفا، ارائه گواهی‌نامه و مدارک آموزش زبان فارسی به افراد واجد شرایط است.

آزمون داتفا برای سنجش دانش مدرسان زبان‌فارسی به غیرفارسی‌زبانان طراحی شده‌است و دانش آنها نسبت به مفاهیم مرتبط با زبان، استفاده از زبان و تدریس آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این‌آزمون دارای ۵ حوزه یا بخش است. چینش و ترتیب خاصی برای این ۵ حوزه در نظر گرفته نشده است و آزمون‌دهندگان می‌توانند هربار در آزمون یک یا چند حوزه شرکت کنند. به غیر از آزمون عملی دانش تدریس، سایر آزمون‌ها به‌صورت عینی و معمولاً در قالب پرسش‌های چندگزینه‌ای و وصل‌کردنی طراحی می‌شوند. هر حوزه شامل ۸۰ پرسش است و برای پاسخ‌گویی به هر حوزه ۸۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. تمامی پرسش‌ها در این آزمون امتیاز برابر دارند و در قالب‌های وصل‌کردنی، چندگزینه‌ای، مرتب‌سازی و پیدا کردن جواب نامرتبط طرح شده‌اند.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.