شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



ایسنا/زنجان مسئول فنی درمانگاه اعتیاد مرکز آموزشی، درمانی شهید بهشتی زنجان گفت: رفتار اعتیادی، مخرج مشترک و ساختار پایه رفتاری در همه‌ی بیماران معتاد است به گونه‌ای که اعتیاد به محرک‌ها، مخدرها، موبایل، قمار، فیلم و … از نظر علمی، فرقی با یکدیگر ندارند.

سیدرضا موسوی‌زاده، در گفت‌وگو با ایسنا زنجان، اظهار کرد: ساختار اعتیاد در همه‌ انواع آن، صرفن‌ظر از اینکه اعتیاد به چه چیزی وجود داشته باشد، یکسان است و همه‌ رفتارهای اعتیادی، در مراکز درمانی اعتیاد، قابل ارزیابی هستند.

مسئول فنی درمانگاه اعتیاد مرکز آموزشی، درمانی شهید بهشتی زنجان با بیان اینکه یک مرکز درمانی اعتیاد در حالت استاندارد باید دارای سه بخش اساسی باشد، افزود: یک بخش، سیستم درمانی پزشکی است که در آن، بیمار از نظر بیماری‌های زمینه‌ای جسم و روان، غربالگری شده و نیاز به داروی مخدر آگونیست در او بررسی و داروی مناسب تجویز می‌شود.

موسوی‌زاده، بخش روانشناسی را دومین بخش ضروری در مراکز درمانی اعتیاد عنوان کرد و گفت: روانشناس در بازاجتماعی کردن فرد رها شده از اعتیاد، نقش موثری دارد و می‌تواند با روش‌های کلاسیک و علمی و مداخلات غیردارویی، فرد را در مقابل وسوسه و لغزش و وضعیت‌های روانی چون تهاجم، افسردگی و اضطراب، کمک کند.

این متخصص مدیریت، پیشگیری و کنترل اعتیاد (MD-MPH) تاثیر گروه را در درمان اعتیاد، بسیار مهم تلقی کرد و افزود: روانشناس می‌تواند بیماران معتاد را پس از درمان دارویی یا رسیدن به یک مرحله پایدار، در قالب گروه‌های ۸ تا ۱۰ نفره، که به آن گروه‌های خودیار یا همتا می‌گویند، در کنار یکدیگر قرار دهد و فضایی را ایجاد کند که این بیماران با الگو گرفتن از یکدیگر، منبع ایجاد امید برای هم ‌شوند و ماندگاری در درمان، افزایش ‎‌یابد.

مسئول فنی درمانگاه اعتیاد بیمارستان شهید بهشتی زنجان، خاطرنشان کرد: بیماران معتاد در طول دوره درمان خود، حتما باید در قالب جدول زمانی مشخص، مراجعات مکرر به روانشناس داشته باشند.

وی سومین بخش لازم در مراکز درمانی اعتیاد را بخش مددکاری خواند و اظهار کرد: مددکار به مشکلاتی رسیدگی می‌کند که یک فرد معتاد، پس از رها شدن از اعتیاد با آن‌ها مواجه است و به کمک پزشک و روانشناس، از طریق خانواده‌درمانی، آشفتگی‌های خانوادگی فرد را ساماندهی می‌کند و با آموزش و آگاهی‌دهی به خانواده‌ها، از بروز رفتارهای متقابل خشن در مقابل فرد تحت درمان، جلوگیری می‌کند.

موسوی‌زاده، خاطرنشان کرد: سیستم درمانی اعتیاد باید بتواند ضمن ارائه خدمات سرپایی، بیماران نیازمند خدمات بستری را جهت دریافت این خدمات به بیمارستان ارجاع دهد.

مسئول فنی درمانگاه اعتیاد بیمارستان شهید بهشتی زنجان با بیان اینکه همه افراد با هر نوع رفتار اعتیادی و با هر شرایطی می‌توانند به این مرکز مراجعه کرده و از خدمات درمان سرپایی یا بستری آن استفاده کنند، افزود: همچنین در این مرکز، ارجاع به پزشکان متخصص جهت درمان و مهار بیماری‌های زمینه‌ای فرد معتاد، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه درمانگاه اعتیاد بیمارستان شهید بهشتی، ماهانه به طور متوسط ۶۰۰ بیمار را پذیرش می‌کند، گفت: در کنار این مرکز دولتی، لازم است تعداد مراکز خصوصی درمان اعتیاد و ظرفیت آنان افزایش یابد زیرا تاخیر در پذیرش بیماران معتاد، باعث ایجاد مشکلاتی برای خانواده‌های آنان می‌شود.

این مسئول با اشاره به پذیرش بدون نوبت و رایگان افراد زیر ۱۸ سال و همچنین زنان معتاد در این مرکز، اظهار کرد: به طور کلی، هزینه‌های درمان در این مرکز، بسیار پایین و در مواردی، رایگان است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.