شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ اخیرا مصلی تهران میزان نمایشگاهی ویژه مدیریت بود که تحت عنوان نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱، افراد حقیقی و حقوقی که معتقدند می توانند کمکی در شیوه مدیریت کشور داشته باشند را از همه استان ها فراخوانده بود.

نمایشگاهی که به همه حوزه ها از جمله آموزش، رسانه، اقتصاد، جامعه، سیاست و فناوری نگاهی داشت و البته وجه فرهنگی در آن پررنگ تر به چشم می رسید. به نوعی می توان گفت اگرچه در نگاه اول، بعد اقتصادی و مالی در مسئله مدیریت پررنگ تر جلوه می کند؛ اما در این نمایشگاه نگاه از منظر علوم انسانی به موضوع مدیریت به خوبی دیده می شد.

 مرکز اصلی شبستان مصلی، کانون بخش‌های کلیدی تر نمایشگاه با غرفه های شکیل تر است. از هیاهوی مرکز نمایشگاه که دور می شویم جایی در آخرین بخش نمایشگاه به سه بخش فناوری اطلاعات و رسانه، روابط عمومی و فضای مجازی و هوش مصنوعی می رسیم. ارتباط موضوعی زیادی بین این سه بخش برقرار است و جنس کار شباهت زیادی به هم دارد. جنس کار در این بخش ها مربوط به فناوری، اینترنت و خدمات آنلاین است. در این گزارش سری به این بخش های نمایشگاه زده ایم.

در بخش رسانه، روابط عمومی و فضای مجازی پای صحبت یکی دیگر از فعالان رسانه ای می نشینیم و با آنها از هر آنچه که به این نمایشگاه مرتبط می شود صحبت می کنیم. در گفت وگوها تلاش می کنیم که از آنچه که به صورت رسمی در بنرها و تراکت ها و کتابچه های تبلیغی دیده می شود فراتر رویم و نگاهی عمیق‌تر به نمایشگاهی که با قصد ارتقای مدیریت در سطح کلان کشور را دارد بیندازیم.

*وقتی رویکرد فرهنگی در مدیریت پررنگ می شود

یکی از ویژگی های این نمایشگاه حضور چشمگیر افراد از بخش های فرهنگی و مذهبی کشور است که تلاش کرده کمی از تمرکز بر شیوه های غربی بر مدیریت بکاهد.

یکی از بازارهای داغ، حوزه تولید محتوای ویدئوی است. مقدم از آژانس خلاقیت «آن و این» در زمینه تولید انیمیشن، فیم کوتاه، تصویر سازی و پوستر فعالیت دارد و یکی دیگر از حاضران این بخش از نمایشگاه است.

آنها از زنجان در نمایشگاه شرکت کرده اند و به گفته خود در زنجان شناخته شده اند. آموزش، منتورینگ و شتاب دهی و سپس مسئله یابی و پژوهش از کارهایی است که آنها در این آژانس خلاقیت انجام می دهند.

مدیر این موسسه درباره برآورد خود از نمایشگاه به خبرنگار فارس، گفت: نمایشگاه شکلی دولتی دارد و رویکردی مذهبی و فرهنگی در آن به چشم می خورد که تلاش دارد نگاه جدیدی را به مقوله مدیریت در کشور معطوف کند.

*حمایت جدی دولت در پشت صحنه برپایی نمایشگاه هم‌ افزایی مدیریت

این فعال تولیدات رسانه ای از حمایت جدی دولت از شرکت ها برای حضور در این نمایشگاه سخن گفت.

وی توضیح داد: همه غرفه های ما توسط مجری ساخته شده که همه شکل و دکور تقریبا یکسان دارند؛ ما فقط می توانستیم تغییر کمی در دکور غرفه ایجاد کنیم و در واقع شرکت ها با حمایت دولتی در نمایشگاه حاضر شده اند؛ شاید اگر حمایت دولتی نبود برخی از شرکت ها اصلا موفق به حضور در این رویداد نمی شدند.

برآیند کلی او از این نمایشگاه بسیار مثبت است و می گوید: نمایشگاه قالب و محتوای خوبی دارد. شرکت هایی در کشور وجود دارند که توانایی انجام کار و مشارکت در مدیریت کشور را دارند اما فرصت برای آنها ایجاد نمی شود؛ با این نمایشگاه این شرکت ها آماده اند و خود را عرضه می کنند.

مقدم از آژانس خلاقیت تولید انیمیشن «آن و این» معتقد است: ایده برگزاری نمایشگاه بسیار خوب بوده است؛ هر چند که نمایشگاه در سطحی نبود که بتوان نام ملی روی آن گذاشت؛ شاید عنوانی در سطح استان برای نمایشگاه بهتر باشد.

او یادآور می شود که نمایشگاه از نمایشگاه اینوتکس الگوبرداری شده و این موضوع را می توان در سایت و پیمانکار دو نمایشگاه دید که مشابه هستند. سامانه بازدید مجازی دو نمایشگاه هم مشابه یکدیگر است.

او می گوید:‌ با توجه به مقایسه اینوتکس با نمایشگاه هم افزایی، مدیریت، نمی توانیم بگوییم این نمایشگاه در حد ملی برگزار شد.

*مشارکت و حضور گروه های جهادی در نمایشگاه 

یکی از موضوعاتی که این فعال تولید محتوا درباره نمایشگاه به آن اشاره کرد، حضور و مشارکت گروه های جهادی در این نمایشگاه بود.

وی تاکید کرد: اینکه گروه های جهادی در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشتند و شاهد حضور آنها در نمایشگاه بودیم، نقطه قوتی است؛ زیرا تا به حال گروه های جهادی بیشتر در مناطق دور افتاده و روستایی فعالیت می کردند اما اگر برای آنها مسائل جدید تبیین شود می توان از توان آنها بیشترین بهره را برد.

از مقدم درباره مخاطبان نمایشگاه هم می پرسیم. او پاسخ می دهد که مخاطب نمایشگاه کم بود. مثل اغلب نمایشگاه ها مسئولان هم در حد بازدید آمدند و حضور آنها بیشتر جنبه خبری داشت. در حالی که می توانستند هر یک حداقل در حوزه ای که مربوط به مسئولیت خودشان است دقیق شوند.

وی گفت: بخشی از شعار نمایشگاه به حکمرانی مردمی که همان مردم سالاری دینی است، اختصاص دارد که از ۴۰ سال پیش درباره آن صحبت کردیم این نمایشگاه قصد دارد گره های مدیریت در کشور را به دست کسانی که دوست دارند در حل مشکلات کمک کننده باشند و علاقه دارند که برای کشور کار کنند و حتی داوطلب کار هستند، باز شود؛ پس مسوولان باید نگاه و برخورد متفاوتی با چنین افرادی که در این نمایشگاه حضور داشتند نسبت به نمایشگاه های دیگر اتخاذ کنند.

*ردپای پررنگ اقدامات داوطلبانه در نمایشگاه مدیریت 

علاوه بر محصولات و خدمات نهایی که در این نمایشگاه عرضه شده و جنبه تجاری دارد، یکی از ویژگی های شاخص نمایشگاه، حضور محسوس فعالیت های داوطلبانه و عام المنفعه است.

برای مثال غرفه ای با بنری از شهید سلیمانی جلب توجه می کند. سیدعلی بنی هاشمی مسوول غرفه در این باره توضیح می دهد: این پروژه ای است که  از ۲ سال پیش آغاز شده است و با پذیرش نیروهای داوطلب در راستای ارتقای فرهنگ در شهرها در حوزه های متعدد فعالیت می کند و رویدادهایی ماهانه و کشوری را برگزار می کند.

وی همچنین به وجود باشگاه هنر و رسانه نوآوینی به عنوان یک خدمت دیگر این مجموعه اشاره می کند که یک رویداد ۳ روزه کارگاهی است که کارگاه هایی از جمله داستان نویسی خلاق را برگزار می کند. علاقمندان می توانند در سایت SADRA.IR برای داوطلب شدن در این رویدادها و کارگاه ها ثبت نام کنند.

*شانس بیشتر برای راه اندازی کسب وکارهای خانوادگی در فعالیت‌ های آنلاین

یکی از کسب و کارهایی که در بخش رسانه، روابط عمومی و فضای مجازی جلب توجه می کند، کسب و کاری خانگی است که توسط یک زوج از قم اداره می شود.

جمالی نسب به همراه همسرش استودیو ضمیر را پایه گذاری کرده و خدماتی را برای برندسازی و هویت بصری به کسب و کارهای جوان ارائه می کند.

وی درباره خدمتی که ارائه می کنند، توضیح می دهد: در اکثر استودیوها هزینه های طراحی برند و هویت بصری بالا است و همه کسب و کارها نمی توانند برای تبلیغ محصولات خود هزینه های گران بپردازند که ما این خدمات را با قیمت بسیار مناسبی به هر کسب و کاری که محصول داشته باشد ارائه می کنیم.

جمالی نسب می گوید: خدماتی که ارائه می دهیم در راستای توانمند شدن کسب و کارها است که بتوانند بازار بهتری برای تولیدات خود داشته باشند.

او یادآور می شود که ماهیت کاری که انجام می دهند زمینه را برای راه اندازی کسب و کار خانوادگی فراهم کرده است و از این بابت رضایت دارند.

*ایده ای نو برای تبلیغات بدون واسطه با گردش مالی شفاف

در بخش فناوری اطلاعات نمایشگاه کمی از تولیدات محتوایی دور می شویم. اینجا بیشتر کسب و کارها بر پایه فناوری های جدید راه اندازی شده اند.

یکی از محورهای پررنگ در این بخش کسب و کارهای مربوط به تبلیغات است زیرا با توجه به رشد روزافزون کسب و کارهای اینترنتی، نیاز به تبلیغات هم افزایش یافته است.

لایف وب یکی از این مجموعه ها است که سرویس «اینستامی» آن که مربوط به تبلیغات اینستاگرامی است فقط یکی از محصولات این شرکت است.

این شرکت پیش از این در زمینه پایش داده های شبکه های اجتماعی مجازی و پایگاه های خبری دو محصول موفق داشته است که امکان سوشیال لیسنینگ را برای شرکت ها فراهم می کند.

جوادی مسوول غرفه این شرکت به خبرنگار فارس توضیح می دهد که محصول جدیدشان در زمینه تبلیغات ایده نو دارد که امکان تبلیغ اینستاگرامی بدون واسطه و شفاف را از پنل کاربری را برای کاربران فراهم می کند  و گزینه ای مناسب برای کسانی است که در اینستاگرام تبلیغات گسترده دارند.

*راه اندازی اولین پلتفرم آنلاین صنعت پخش کشور با تجربه ۲۵ ساله در بازار سنتی

اولین پلتفرم b2b آنلاین صنعت پخش کشور از دیگر محصولات خلاقی است که در بخش فناوری اطلاعات نمایشگاه عرضه شده است.

سیروس عبدالحسینی مدیر این مجموعه، ۲۵ سال تجربه فعالیت در صنعت پخش را دارد و با اطلاع از نقاط قوت و ضعف در صنعت پخش کشور، این پلتفرم را راه اندازی کرده است.

او درباره جزئیات کسب و کار خود که در ۱۵ استان توسعه پیدا کرده، توضیح می دهد: ارتباط بین کارخانه و بازار پخش را فراهم می کنیم که در نتیجه این کار تولیدکننده می تواند برای محصول خود بازار پیدا کند و خریدار هم به کالا از منبع دست اول دسترسی پیدا می کند.

عبدالحسینی اما از چیدمان بخش فناوری اطلاعات در نمایشگاه گلایه دارد. او می گوید: در حالی که فناوری اطلاعات در این نمایشگاه باید ویترین باشد، اما آخرین بخش از نمایشگاه به موضوعات فناوری اطلاعات اختصاص پیدا کرده است و در عمل بسیاری از مسوولان اصلا به این سر نزدند.

*اولین پلتفرم دانش بنیان برای نیکوکاری

همه فعالیت هایی که در نمایشگاه ارائه می شود تجاری نیستند، پلتفرم دانش بنیان سایه، اولین پلتفرمی است که در حوزه نیکوکاری روشی را ارائه کرده است که به واسطه ایده نو عنوان دانش بنیان را دریافت کرده است.

مهروز مسئول غرفه توضیح می دهد که تاکنون ۳۹ هزار مورد کمک در این پلتفرم با موفقیت تکمیل شده است و ۴۰ هزار نفر در این پلتفرم به هموطنان خود کمک کرده اند.

اطلاعات بیشتر در این باره از طریق آدرس sayeh.ir در دسترس است.

*از تولید اولین نرم افزار ایرانی پرونده بیمار تا پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان 

بخش پایانی نمایشگاه به شرکت های فعال در حوزه هوش مصنوعی اختصاص دارد؛ بخشی که به دلیل دوری از مرکز شبستان، گرم ترین بخش نمایشگاه در مرداد ماه هم بود. اشکالی که چندین غرفه دار به در گفت وگوهایشان به آن اشاره کردند.

در این بخش محصولات و ایده های متنوعی در حوزه خودرو، افکار سنجی براساس هوش مصنوعی و تحلیل دیتا ارائه شد اما یکی از موضوعاتی که جنبه عملیاتی گرفته و در نمایشگاه ارائه شده بود، سامانه ثبت نسخ الکترونیک و پرونده سلامت الکترونیکی بود که دستگاه های متولی سلامت سرویس ارائه می کند. سامانه ای که با توجه به اخبار داغ نسخ الکترونیکی، این روزها جذابیت زیادی دارد.

یوسف محمدپور موسس مدی مدیا که سال ها پیش اولین نرم افزار پرونده سلامت را در کشور ساخته است، اکنون در حال توسعه نرم افزاری برای دریافت شرح حال بیماران در مطب ها و کلینیک ها است تا معاینات را دقیق تر کند.

او می گوید: بررسی های علمی نشان داده که بیماران پیش از ملاقات با دکتر، شرح حال خود را می دانند اما پس از ورود به اتاق دکتر، ۵۰ درصد از آنها شرح حال دقیق خود را فراموش می کنند که این رویه باعث کاهش دقت پزشکان می شود.

محمد پور توضیح می دهد که تاکنون با نرم افزاری که راه اندازی کرده اند ۷۰۰ هزار مشاوره مبتنی بر شرح حال داشته اند و در تلاش برای رایزنی با پزشکان بیشتری برای استفاده از این برنامه هستند.

او یادآوری می کند که با اطلاعاتی که از این سامانه به دست می آید و  تحلیل آنها با هوش مصنوعی می توان تصمیم های کارشناسی مستند گرفت.

محمدپور برگزاری این نمایشگاه را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در مدت این ۳ روز، افراد مفیدی را دیدم و با وزیر ارتباطات، مدیرعامل شستا، رئیس سازمان امور استخدامی و معاون فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ملاقات کردم که در حالت عادی دسترسی به این افراد بسیار سخت بود.

* شبکه سازی و هم افزایی مهم ترین دستاورد است 

امین شوشتری جوان با انگیزه است از قم که خود و تیم‌ اش را در معرض مصاحبه قرار می دهد و حتی از دید خود افراد تاثیرگذاری را هم برای مصاحبه به خبرنگار فارس معرفی می کند.

او از گروه فرهنگی هنری «یم» است که محتوای صوتی و تصویری با تمرکز بر کتاب صوتی در حوزه معارف اسلامی تولید می کنند.

شوشتری در معرفی فعالیت شان به یکی از محصولات شاخص گروه خود اشاره می کند و توضیح می دهد که محصول درماپادکست دارند که یکی از تولیدات آنها با نام مقتل آب شاخص ترین است. دراماپادکست فرمی بین پادکست و نمایش رادیویی است و آب به عنوان یک راوی داستان جهان از خلقت تا اربعین را شرح می دهد.

او درباره نحوه حضورشان در نمایشگاه، گفت: یکی از گروه های همکار، تبلیغ این نمایشگاه را استوری کرد و بررسی کردیم دیدیم رویداد خوبی است  و در آن شرکت کردیم.

شوشتری درباره نظر خود از نمایشگاه می گوید: حتی اگر تنها دستاورد این نمایشگاه برای ما فرصت شبکه سازی باشد کافی است. نه ارتباط با مسوول و نه حمایت دولت به اندازه اینکه همکارانی از سراسر کشور پیدا کنیم اهمیت ندارد که این یعنی همان هم افزایی مدنظر نمایشگاه.

از او درباره اسکان شرکت کنندگانی که از سراسر کشور در این نمایشگاه شرکت کرده اند هم پرسیدیم. او توضیح داد که چون ساکن قم هستند در این ۳ روز هر روز به قم رفته و بازمی گردند اما برای شرکت کنندگانی که از استان های دورتر به تهران آمده اند، مکانی برای اسکان در نظر گرفته شده است.

*انتظار معقول از نمایشگاه تخصصی و با مخاطب خاص داشته باشیم

کریم ریاحی پور از خوزستان به نمایندگی از شبکه رسانه ای صف در این نمایشگاه شرکت کرده است. آنها هم محتوای صوتی و ویدئویی تهیه می کنند و نمونه هایی از کارهایشان که در فضای مجازی در سطح کشوری و بین المللی فراگیر شده را به خبرنگار فارس نشان می دهد.

او می گوید: اولین مجموعه ای بودیم که مستندی درباره فعالیت پرستاران در دوره کرونا ساختیم و بسیار دیده شد.

اما آنچه که او در حرف هایش به آن اشاره می کند، داوطلبانه بودن فعالیت ها است و اینکه او و بسیاری از همکارانش به عنوان یک شغل نیمه وقت و به قول خودش دلی به این کار نگاه می کنند و کار تولید محتوا نمی تواند نقطه اتکای امنی به عنوان یک کار تمام وقت برای آنها باشد. البته که او این کار را با علاقه بسیار انجام می دهد و این علاقه را می توان در شور و شوق در بیان حجم زیادی از مطالب در فرصت یک مصاحبه یا تلاش زیادش برای معرفی کارشان به وزیر ارتباطات دید.

او از شرکت در نمایشگاه راضی است و می گوید: خیلی ها را دیدیم و خیلی ها هم ما را دیدند. نمایشگاه ۳ روز است و مخاطب عمومی ندارد و باید انتظارمان از نمایشگاه معقول باشد.

ریاحی پور اما درخواست دارد که ارائه امکاناتی که در اختیار دولتی ها است به بخش خصوصی تسهیل شود. او می گوید: بنیاد نشر و حفظ آثار دفاع مقدس طبق اساسنامه باید به مجموعه هایی مانند ما که در زمینه تولید آثار این حوزه فعالیت دارند کمک کنند؛  اما مشکل نداشتن دفتر، استودیو و میز تدوین داریم و برای اینکه امکان استفاده از استودیو بنیاد به ما داده شود کلی خواهش کردیم.

او می گوید: بهزیستی قصد حمایت مالی داشت اما گفتیم که پول نمی خواهیم امکانات بدهید.

*هزینه شرکت در نمایشگاه به غرفه داران باز گردانده می شود

محمد خالقی که با یک موسسه رسانه ای فعال در تولید محتوای صوتی و تصویری در نمایشگاه حاضر است، می گوید که به وسیله سازمان فضای مجازی سراج از این نمایشگاه مطلع شده است.

او هم معتقد است که نفس برپایی این نمایشگاه، خوب است اما نمایشگاه می توانست با مدیریت بهتری برگزار شود.

وی تاکید کرد که از حضور در نمایشگاه با همین شرایط فعلی هم راضی هستیم و تا امروز ۵ مخاطب برای محصولات خود از کشور عراق پیدا کرده ایم.

این فعال رسانه ای درباره هزینه های شرکت در نمایشگاه گفت: مبلغ ۳ میلیون تومان پرداخت کرده ایم و گفتند که به دلیل اینکه دانش بنیان هستید، همین مبلغ هم در پایان نمایشگاه بازگردانده می شود. به نوعی حضور در نمایشگاه رایگان بود.

انتهای پیام/

 

منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.