شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ


به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از   اراک  ، رستم قاسمی دقایقی پیش در حاشیه بازدید از شرکت واگن‌پارس در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت دولت از صنایع مادر به ویژه صنایع استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی استان صنایع مادر کشور به لحاظ صنایع سنگین  است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه‌های مختلف در این استان انجام می‌شده،  زمانی که در وزارت نفت بودم تجهیزات بزرگ نفتی در این استان ساخته می‌شد و در دوران سخت تحریم کمک کردند.

وی افزود: امروز  از شرکت هپکو و واگن‌‌پارس بازدید انجام شد و شاهد تغییر در این دو کارخانه بودم، مشکلات زیادی در گذشته در آنها وجود داشت که می‌توان به تعطیلی کارخانه، اعتصاب کارگران و غیره اشاره کرد که در کارخانه‌های کشور و این دو کارخانه مطرح بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بازدید امروز دیدم که تحول جدیدی است که تقریباً کارخانه فعال است و جای امیدواری است.

قاسمی تصریح کرد: در دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی درباره هپکو نظرات ویژه داشتند همچنین در دولت حمایت از ایجاد صنایع به ویژه کارخانجاتی که ظرفیت‌های سنگین دارند و سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی در کشور صرف شده تا کارخانه‌ها ایجاد شوند، مورد توجه است و راه‌اندازی و سرعت‌بخشیدن موضوع جدی است که اگر چنین کارخانه‌ای در کشور ایجاد کنیم باید هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود تا پایه کارخانه ایجاد شود که خوشبختانه این کارخانه وجود دارد.

وی بیان کرد: هپکو مسیر دیگری می‌پیماید و صحبت کردیم و قول دادند که با توافق وزارت راه و شهرسازی به زودی آن را انجام دهند که توافق ۶۰ دستگاه گریدر است و به محض اینکه توافق‌ها عملیاتی شود قرارداد خوبی با هپکو برای تامین ماشین‌آلات راهداری کشور انجام می‌شود زیرا امروز راهداری نیاز به نوسازی دارد و امیدواریم در مجموع بتوانیم قرارداد ۵۰۰ دستگاه در برنامه زمانبندی و توافقی بسته و تامین شود.

شاهد تحول خوبی در واگن پارس هستیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت واگن‌پارس گفت: از زمانی که در قرارگاه حضور داشتم سابقه‌ و اطلاعاتی از این شرکت دارم و امروز شاهد تحول خوبی در این شرکت هستیم که به نوعی با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد و باید از ریل راه آهن عبور کند بنابراین مدیرعامل راه‌آهن برنامه‌ریزی می‌کند تا بتوانیم از واگن‌های باری استفاده کنیم که کسری داریم و باید به کریدورهای اصلی کشور وصل شود که در اولویت است.

قاسمی بیان کرد: اخیرا توافقات خوبی با کشورهای آسیای میانه انجام شد که با ترکمنستان ۴ سال هیچ رابطه‌ای نداشتیم و راه و شهرسازی رئیس کمیسیون مشترک بیشتر این کشورها است و آخرین توافقی که با ترکمنستان انجام شد حدود ۲۴ ماه گذشته است، امروز بالاترین میزان ترانزیتی ۴۰ سال گذشته را در سرخس داریم که علاوه‌بر صادرات کشور ایران ترانزیت به قفقاز، روسیه و غیره از طریق راه‌آهن انجام می‌شود.

ظرفیت باری کشور  در راه‌آهن عقب ماندگی جدی دارد

وی با اشاره به اینکه تکمیل راه‌آهن آستارا رشت و شلمچه که می‌تواند ما را به اروپا متصل کند در دستور وزارت راه و شهرسازی است، گفت: امروز توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و ارزان در دستورکار است و بر اساس برنامه ششم باید بیش از  ۳۰ درصد ظرفیت باری کشور  در راه‌آهن باشد که کمتر از ۷ درصد است و نشان دهنده عقب‌ماندگی جدی است که باید جبران شود و بخشی اقدامات واگن‌پارس در زمینه واگن باری و مسافری است و باید با سرعت تعداد آنها افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در زمینه واگن خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم، کسی هم اجازه واردات ندارد و درباره هپکو هم ظرفیت تکمیل می‌شود و اگر کشور مازاد بر آن نیاز داشت نباید کشور تعطیل شود بنابراین در راه و شهرسازی برنامه داریم که ظرفیت قابل توجهی در هپکو ایجاد کنیم و برای ساخت داخل قراردادی منعقد می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره لوکوموتیو نیاز کشور بیش از هزار دستگاه است که واگن‌پارس در زمانی که نیاز است نمی‌تواند به این تعداد تامین کند به طوری که اکنون در شرایط موجود ۳۱۴ هزار ریل داریم که لوکوموتیو موجود ۵۰۰ مورد است بنابراین حدود هزار دستگاه کم داریم و ظرفیت واگن‌سازی برای لوکوموتیو را برای ۴ سال آینده تکمیل می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام/۷۱۳/ی



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.